oude pc als externe harde schijf gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

fsasfsas

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Dag

ik weet dat de vraag eerder gesteld is (ook op dit forum) maar het antwoord is niet afdoende gedetailleerd voor mij daarom stel ik 'm toch maar:

Ik heb een oude pc en die wil ik graag als externe hard disk gebruiken voor backups. Ik weet dat ik de harde schijf er uit kan halen en in een case kan doen. Dat heb ik tot op heden ook vaak gedaan met oudere pc's. Maar in dit geval is de computer die ik daarvoor wil gebruiken nog niet zo oud en nog niet echt afgedankt (maar momenteel niet in gebruik: alleen de kast). Daarom wil ik hem niet open schroeven om er de harde schijf uit te slopen maar wil ik 'm nog even intact laten. Los daarvan kost ook een case nog geld en in feite zit er een case omheen: immers de originele pc behuizing. Het advies dat ik op meerdere fora gelezen heb was: sluit 'm aan op de router. Hoe doe ik dat? Met een usb kabel? anders?
Ik wil hem dus niet als stand-alone gebruiken maar wil 'm puur benaderen vanuit mijn eigen (dus andere) pc die ook aan die router hangt. Ik wil de pc dus in feite gewoon als harde schijf in het trhuisnetwerk hangen. iemand enig idee hoe ik dat moet doen of waar ik een link kan vinden die dat voor me beschrijft?

met vriendelijke groeten, Anjo

In feite moet je zo een computer via een netwerk kabel aansluiten. Maar het is een dure grap: zo een oude computer vreet veel stroom. Een extern kastje is zuiniger.

Los van het energieverbruik. Je zou er een NAS van kunnen maken met bijvoorbeeld het gratis FreeNAS.

In feite moet je zo een computer via een netwerk kabel aansluiten. Maar het is een dure grap: zo een oude computer vreet veel stroom. Een extern kastje is zuiniger.

ja, ik weet dat een externe case zuiniger is. Maar hij gaat niet constant aan staan; alleen als ik een backup maak. Dus ik denk niet dat dat een probleem zal zijn. Is via een netwerk kabel de enige mogelijkheid? Er is geen lan-poort meer vrij op de router.... is er nog een andere aansluitmogelijkheid?

met vriendelijke groet, Anjo

Los van het energieverbruik. Je zou er een NAS van kunnen maken met bijvoorbeeld het gratis FreeNAS.

Dag, deze post zag ik pas nadat ik mijn reactie op de eerdere post had ingezonden. Ik zal me eens in NAS verdiepen.
groetjes, Anjo

Dag, deze post zag ik pas nadat ik mijn reactie op de eerdere post had ingezonden. Ik zal me eens in NAS verdiepen.
groetjes, Anjo

Een NAS lijkt me te veel bieden voor wat ik wil en niet zo eenvoudig te realiseren voor leken... los daarvan moet ik dan de harde schijf van de oude pc formatteren, zover ik diverse sites en post begrijp. Is er niet een eenvoudigere oplossing?

groetjes, Anjo

Laatst bewerkt door een moderator:
Als er geen LAN poort meer vrij is en het is een multi-pc router (met een lokaal netwerk dus en niet rechtstreeks op het internet), dan kun je er een switch achter zetten.
Voor minder dan 10 euro heb je er een...
http://tweakers.net/categorie/311/n...oEIBucXlQDFEouTgSJAmeRU38QKJStDUxgvM0_JyqAWAA

Ok... dus toch geld uitgeven.... ja... of je koopt dat externe usb doosje toch...
Het is aan jou..veel andere opties zijn er niet, tenzij de oude schijf in de nieuwere pc ingebouwd kan worden (de nieuwere pc moet dus nog wel de oudere schijf intern kunnen aansluiten, let op IDE en SATA schijven hebben verschillende aansluitingen).

Als je voor die switch gaat en de oude pc werkt met internet (dan weet je tenminste zeker... dat de pc goed in het netwerk zit... dan deel je de oude schijf in het netwerk.... en op je nieuwere pc zou die dan in de netwerkomgeving zichtbaar moeten zijn..
Voor dat we verder in detail gaan... denk er eerst maar eens over wat je nu eigenlijk wilt....

Zo 'n switch zou dan denk ik een goede oplossing zijn. Ik wil de pc namelijk niet uit elkaar halen dus ik wil de oude harde schijf niet in de nieuwe inbouwen. Dat is ook de hoofdreden dat ik die harde schijf niet in een case wil zetten. ik wil graag de oude pc zo veel mogelijk intact laten omdat die nog niet zo oud is en wellicht nog bruikbaar. Juist omdat ie niet zo oud is verwacht ik dat het een SATA is en geen IDE.

Van routers heb ik totaal geen sjoege maar ik neem aan dat het een multi-pc router betreft. Het is een Fritzbox 7340 en we hebben een thuisnetwerk. Deze oude pc waar ik het over heb heeft in het thuisnetwerk gehangen (via WLAN) dus ik denk er nu over 'm toch als min of meer volwaardige pc toch weer terug in het netwerk te hangen (hij heeft daarvoor immers alles aan boord) maar 'm dan 'slechts' als harde schijf te gebruiken (dus zonder andere randapparatuur om 'm te bedienen). Dus opstellen zonder er een echte werkplek van te maken. Daar is nu geen plek voor. Maar eens een nachtje over slapen.

Wat ik wil, daar ben ik wel redelijk uit: ik wil een backup-mogelijkheid maar ik wil ook graag deze wat oudere pc zoveel mogelijk intact laten. Ik wil ook niet veel geld uitgeven om een compleet nieuwe externe harde schijf te kopen omdat deze pc nog hier in huis staat en het me mogelijk lijkt om die als opslag te gebruiken Hij heeft een behoorlijk grote harde schijf meen ik me te herinneren. Hij is nog niet zo heel oud.
Op een andere manier aansluiten lijkt toch wat meer te behelzen dan ik in eerste instantie hoopte

groetjes, Anjo

Dag andre

mag ik vragen wat er op deze link staat waar ik iets mee kan? Ik zie niet iets wat van toepassing is maar wellicht kijk ik er overheen?

groetjes, Anjo

Puur als voorbeeld zodat ik zag dat het om een modem/router ging; in combi met jouw opmerking over thuisnetwerk wist ik dat het goed zat...

ah, snap het. Ik ga eerst maar eens gewoon proberen om 'm weer "als vanouds' in het netwerk te hangen. Even tijdelijk een monitor, toetsenbord en muis er aan om eens te zien of dat lukt. En als dat lukt (ik neem aan van wel) een gratis virusscanner er op, schijf delen, randapparatuur er af en aanzetten als ik een backup wil maken. Zou moeten lukken, lijkt me. En anders maar wat grovere maatregelen maar daar wil ik nog even niet aan denken. Ik vind het zonde om een nog relatief goede pc niet meer te gebruiken (hij voldeed niet meer aan de zware eisen die (de games van) mijn puberzonen stellen).

met dank voor het meedenken!

groetjes, Anjo

@fsasfsas,

Heb wat berichten samen gevoegd en wat quote's verwijderd je weet dat je een bericht kan aanpassen en een quote is om iets in een bericht te attenderen en dat is nu even niet nodig

Indien je deze oude computer draadloos in je netwerk hangt, dan zal de backup snelheid achteruit gaan... Maar het moet kunnen.

Persoonlijk zal ik de oude computer proberen te verkopen en een extern schijf kopen, maar smaken verschillen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan