Oude PC met oude IDE disks start niet meer op

• Onderwerp starter Onderwerp starter jjge
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jjge

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2007
Ik ben bang dat het een domme vraag is :-( maar ik weet het antwoord even niet...

Ik ben bezig met een HEEL OUDE computer. Eeen paar weken geleden deed-ie het nog, maar toen bedacht ik dat ik hem moest reorganiseren :-( en nu komt-ie niet meer bij de harde schijven.

Het zijn gewoon twee IDE schijven op één kabel. Ze staan als primair en secundair gestrapt, de primaire schijf zit achteraan op de kabel, de andere ervoor (maar ik heb het ook andersom geprobeerd, dus dat is het niet) en de BIOS geeft "initializing disks, this can take two minutes" en even later de mededeling dat de HD niet bereikbaar is. In de BIOS stonden/staan ze op Auto, ik heb ze al op User Defined gezet en de parameters zelf ingevuld ==> geen effect.
Ze draaien wel, zo te horen/ voelen, in ieder geval één van de twee (de andere is wat moeilijk bereikbaar)
Ik heb wat verschillende kabels geprobeerd, heb er genoeg, maar het lukt niet.

Zelf heb ik het gevoel dat ik iets heel eenvoudigs vergeet, iemand hier een idee?

Master, slave en jumpers!
Mee eens. Maar de jumpers zijn niet veranderd sinds een paar weken geleden. Ik heb er één (andere) schijf uitgehaald, op de andere IDE bus. En ik heb ze in beide volgorden geprobeerd, op verschillende kabels...

O ja, en ik bedoelde dus inderdaad master en slave; ik noemde ze primair en secundair, tja, namen heb ik nooit zo goed kunnen onthouden :-(

Laatst bewerkt door een moderator:
hmm kijk eens of je kabel nog goed is.
probeer de schijven desnoods in andere pc (als die ze wel ziet laat even een hdd test lopen oid)
verder de instellingen mijn van de jumpers checken verder zou ik ook nog even kijken of het mobo geen tekenen van bolle condensatoren oid vertoont (mobo defect)
en als je ze nu 1 voor 1 aansluit kan zijn dat er iets kapot is wat storing geeft..

Nou, het probleem is opgelost, d.w.z. het is "vanzelf" verdwenen. Ik heb idd de schijven ��n voor ��n aangesloten, en dat lukte uiteindelijk. En daarna werkte het weer als vanouds.

Tja, oude hardware... ik draai er nog Win95 op (uiteraard niet aan het Internet). Ik ben nu bezig met een machine die OS/2 moet draaien :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan