Oude pc schoonmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bassos

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2004
Hoi,

ik heb een oude desktop thuis staan en er staan nog allerlei oude bestanden op. Nu wil ik de desktop helemaal leegmaken en ergens op zolder bewaren. Voor het geval dat ik een keer een servertje nodig heb of iemand blij kan maken met een oude computer.

Maar hoe maak ik de desktop helemaal leeg, formateren? Maar hoe, ik heb geen cd meer van een besturingssysteem.

En als ik hem geformateerd heb start de desktop dan wel op als ik na een tijd besluit om een besturingssysteem erop te installeren? Is dan niet de Bios gewist of zo? Dus kan ik dan in de Bios gewoon de cd-rom als eerste zetten om vanaf op te starten en dan gewoon van alles installeren?

Hoi !

Gewoon even killdisk: http://www.killdisk.com/downloadfree.htm draaien.

Daarna kun je uiteraard weer installeren wat je wilt t.z.t.

BIOS wordt niet gewist, tenzij je BIOS-batterijtje na verloop van tijd leeg raakt.
Maar dan is er nog niets aan de hand.

Greetz,

Harry.

met killdisk is ie echt helemaal leeg,en ja als de opstart volgorde goed staat in je BIOS dan kan je xp of 2000 of 98 cd erin doen en installeren
killdisk http://www.killdisk.com/

Laatst bewerkt:
Heb geen idee wat voor besturingssysteem erop staat ( gok xp, aangezien je vraag hier bij de xp afdeling staat ), maar je kan rustig de schijf formatteren. De bios zelf wis je niet, dat blijft er gewoon in staan.

succes ;)

Formatteren kan, maar daarna start hij niet meer op.... [BIOS blijft gewoon bestaan, dat wordt door een format niet gewist], je zult dan opnieuw een windows versie moeten installeren, maar ook de specifieke drivers die bij het moederboard horen....
Is het niet eenvoudiger om die bestanden die erop staan te wissen en de programma's te "uninstallen"? Dan blijft Windows + drivers intact.......

Allemaal bedankt voor de snelle reacties :thumb:

Er staat nu XP en Ubuntu op (ik kon geen betere sectie vinden om de post neer te zetten).

En alles moet er inderdaad af, want ik heb geen idee wat ik na verloop van tijd met de pc ga doen. Als ik hem bijvoorbeeld aan iemand kado doe dan wil ik niet dat er nog persoonlijke gegevens opstaan. En om de pc pas schoon te maken als ik hem daadwerkelijk weg doe vind ik niet handig. Nu staat ie immers aangesloten en dan niet meer.

Killdisk lijkt me de beste oplossing. Als ik thuis kom ga ik meteen aan de slag.

edit: het is gelukt met killdisk

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan