oude scanner HP 4P met scsi-kaart "wil niet"

Status
Niet open voor verdere reacties.

badgerdas

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2004
Ik heb hier nog een oude scanner HP 4P. Hij draaide een tijd geleden nog op en pentiumI pc met win95. Nu heb ik een pc op de kop getikt met wat meer kracht en win98. Ik wil die scanner nog gebruiken door die pc in netwerk te leggen met mijn pentium IV die onder XP draait.
Die scanner heeft nog een parallelle kabel op een scsikaart aangesloten. Wat heb ik geprobeerd?
1. Kaart in de pc gemonteerd en de software beginnen installeren (4 diskettes). Kaart werd niet herkend. Geel vraagteken in apparaatbeheer.
2. Software er weer af gegooid, kaart eruit, software er weer op, kaart er daarna in. Viel beter mee.
3. Scanner aangesloten - wordt niet herkend. In configuratiescherm staat er ook geen scanner in de lijst. Ik heb ook een alternatief softwarepakket van drivers.com gehaald en dat geïnstalleerd. Daar zat DeskscanII bij, geeft meer mogelijkheden dan de originele scansoftware. Maar geen scanner...
:confused:

Wat moet ik nu doen om die scanner toch aan de praat te krijgen???

mvg, badgerdas!

PS: vraag over hijackthis. Deze week hebben jullie me geholpen om 2 PC's te "genezen". Maar als ik een laatste hijackscan wil posten krijg ik iedere keer de medling dat ik niet aangemeld ben, wat ik dus wel gedaan heb!?!

Als je de scanneer wilt installeren, moet wel eerst de SCSI kaart geinstalleerd zijn.
Kijk op de kaart zelf naar de naam of type, zoek via Internet naar de juiste driver, kun je hem niet vinden, geef dan hier de naam door. Wij zullen meezoeken.

Als de kaart juist werkt, zal de scanner ook wel gaan werken.

Geplaatst door JBS
Als je de scanneer wilt installeren, moet wel eerst de SCSI kaart geinstalleerd zijn.
Kijk op de kaart zelf naar de naam of type, zoek via Internet naar de juiste driver, kun je hem niet vinden, geef dan hier de naam door. Wij zullen meezoeken.

Als de kaart juist werkt, zal de scanner ook wel gaan werken.

Symbios Logic 53C400A (HPversion)
Ik heb de softw ervoor gezocht op drivers.com, maar het heeft heel wat voeten in de aarde gehad tegen dat ik die geïnstalleerd kreeg. Klopt het dat je eerst de software moet installeren en dan pas de kaart erin steken? Of wat is precies de juiste volgorde?

:thumb: dank voor de snelle reactie, ik voel dat dat hier zal lukken...

badgerdas

Je zult volgens mij eerst de kaart installeren, en dan de software.

Dit daar de software volgens jouw bericht niet de juiste driver had.

Nog even gecheckt:
Symbios Logic 53C400A (HPversion)

1.Staat zo in de lijst bij apparaatbeheer.
2. Eigenschappen staat ze ook vermeld, maar wel bij "hardwareversie": "niet beschikbaar" en bij "apparaatstatus": "dit apparaat werkt correct"
3. "Stuurprogramma": Symbios Logic 53C400A
4. "Details Stuurprogramma": C:\Windows\system\IOSUBSYS\HP400A.MPD
en daaronder: C\WINDOW\SYSTEM\VMM32\IOS.vxd
bestandsversie 4.03.08
5. Bronnen: invoer/uitvoerbereik: 0280-028F
en IRQ: 03

Enkele jaren geleden hebben we die scanner nog aangesloten op een P III. Later is die PC gecrasht, maar ik herinner me dat er probleen waren met de IRQ die de scanner wilde. Ik weet niet of daar het probleem weer kan liggen?

badgerdas

IRQ 3 wordt meestal voor Com2 gebruikt.

Zet hem op een unieke IRQ, die nergens voor gebruikt wordt.

Geplaatst door JBS
IRQ 3 wordt meestal voor Com2 gebruikt.

Zet hem op een unieke IRQ, die nergens voor gebruikt wordt.
Nu komen we in een twilight zone wat mij betreft.
Hoe ken ik IRQ nummers toe?

:(

badgerdas

OK gevonden.
Er staat wel bij dat dit nummer geen conclicten veroorzaakt.
Toch veranderen? Hoe weet ik dan welke nummer niet "bezet" zijn?

Je zegt dat IRQ 3 door com 2 wordt gebruikt.
Ik zie hier geen com 2, maar wel een com 1 en com 3 die allebei op IRQ 4 zitten...
Is dat normaal?

Geplaatst door badgerdas
Je zegt dat IRQ 3 door com 2 wordt gebruikt.
Ik zie hier geen com 2, maar wel een com 1 en com 3 die allebei op IRQ 4 zitten...
Is dat normaal?

Meesten pc's hebben 2 seriele poorten, Com 1 en Com 2
Als ze nu bij jouw op com1 en 3 staan, wordt com2 voor iets anders gebruikt. Die moet je echt zien staan.

Geplaatst door JBS

Meesten pc's hebben 2 seriele poorten, Com 1 en Com 2
Als ze nu bij jouw op com1 en 3 staan, wordt com2 voor iets anders gebruikt. Die moet je echt zien staan.
Probleem opgelost: er zat een netwerkkaart in de derde com. Die heb ik erui gehaald. Nu meldt hij com1 IRQ 3 en om2 IRQ 4 want ik heb er de scsi ook weer uit gehaald. Blijkbaar pikt die IRQ 3 in als hij aanwezig is.

ik denk dat ik eens helemaal opneiuw zal moeten beginnen....

B

EPILOOG

Geplaatst door JBS
Hou ons in ieder geval op de hoogte.

Hoe liep dit af? Zoals jullie zeiden: eerst de kaart install., daarna de scanner. Tot zover alles OK.
De scanner heb ik getest bij een vriend met hetzelfde teostel. Daar werkte hij soms wel, soms niet. We dachten dat het aan de kabel lag, maar die vervangen helpt niet. Ik denk dat het toestel niet meer naar behoren werkt.
ik heb hem naar het museum verwezen. ik koop zo'n drie in één toestel met usb...

Bedankt voor dehulp. intussen heb ik weer één en ander bijgeleerd over IRQ's en zo...
Bij deze beschouwik dit onderwerp als afgesloten...

Badger

HPscanner MET scsi kaart

je scanner is goed alleen leverde HP destijds een scsi kaart die later niet meer ondersteund werd.... is zo dat die kaart NIET werkt boven 95
oplossing is een adaptec scsikaart en de drivers voor de 6 serie hp scanner installeren.

waarschijnlijk heb je hem niet meer gezien de datum lol maar bij deze

Bedankt voor de info sadev.
Hopelijk heeft iemand hier nog wat aan, en gaat het topic nu maar op slot. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan