Oude Windows98-pc redden

• Onderwerp starter Onderwerp starter ltk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Ik heb nog een oude Windows98 pentium 3 staan. Opstarten doet hij nog maar hij loopt bij het minste of geringste vast (al direct bij het openen van Word bv) en hij herkent de verschillende drives niet meer (terwijl de kabels goed zitten). Ik kan er dus geen installatiediskettes of -cd's op loslaten en evenmin krijg ik de nog resterende bestanden extern opgeslagen (gelukkig geen echt belangrijke zaken). Zijn er nog andere opties dan de HD er uit slopen/vernietigen en de rest weggooien? Is hij nog met succes te formatteren bv en zo ja hoe? (ik heb er maar matig verstand van, dus....)

In principe zou je vanaf de W98 cd moeten kunnen opstarten:
- W98 cd in de cd speler
- opnieuw opstarten
Je hebt dan de mogelijkheid om W98 opnieuw te instaleren waarbij je data niet verloren gaat.

Als opstarten vanaf cd-rom niet gaat dan moet je de cd-rom in het bios (bij de opstartvolgorde) voor de harddisk zetten.

Om zeker te zijn (en ook gewoon leuk ;)) kun je een Linux LiveCD maken en daar mee opstarten.

Je ziet dan meteen of je computer het nog goed doet (en dat het dus aan W98 ligt) en je kunt je data veiligstellen op een usb stick of een cd branden (met k3b).

De LiveCD van Mandriva is goed: mandriva-linux-one-2008-spring-KDE-int-cdrom-i586.iso van deze pagina. Of anders Knoppix: KNOPPIX_V5.1.1CD-2007-01-04-EN.iso van deze pagina.

Met de iso (bijna 700MB) maak je een LiveCD door in je brandprogramma voor "image branden" te kiezen en het op een cd-r te branden.

Mandriva zou je ook kunnen installeren met de LiveCD maar dat hoeft niet. :)

Vr.Gr. Egel.

De Mandriva-iso Live-CD wordt door mijn Win98 (die ik dus nog wel kan opstarten) niet herkend, dwz. hij reageert niet als ik de CD er in stop en als ik de bestanden in de verkenner probeer te openen (ze worden daar wél weergegeven) beweert-ie dat het lege mappen zijn. In mijn XP-pc worden in de verkenner de CD-mappen wél goed weergegeven.

Toen ik Win 98 opnieuw probeerde te installeren vanaf de oorspronkelijke installatieCD vond hij dat er een nieuwere geupdate versie op de pc staat en gaat hij niet verder met her-installeren. Moet ik eerst die Win-updates verwijderen uit de configuratie/software?

Hoe kan ik trouwens de opstart-volgorde veranderen? Ik vond wel het bios-schermpje waar de volgorde vermeld staat maar ik zie niet waar ik het veranderen. Die volgorde is nu A: (diskettedrive die hij niet meer herkend, op de opstartdiskette reageerde hij ook helemaal niet ) en dan de CDromdrive. Ik krijg nu dus ook steeds eerst de mededeling dat de floppy disk fails (40) waarna ik met F1 verder kan gaan (daarna start hij uiteindelijk op vanaf C: neem ik aan).

Opstarten van LiveCD doe je ook door de cd-rom in de speler te doen, de computer uit te zetten en weer aan te doen.

Het is een zogenaamde boot-cd, Linux start dan vanaf cd en draait helemaal in het geheugen. Aan je harddisk wordt dan niks veranderd.

Hoeveel geheugen heeft de computer? 256MB of meer?

Als je de mappen boot, isolinux en loopbacks ziet en de bestanden LISEZMOI.pdf en README.pdf dan is de cd goed gebrand. :) De naam van de cd is MandrivaOne.

Vr.Gr. Egel.

QUOTE=Egel;2367406]

Hoeveel geheugen heeft de computer? 256MB of meer?

Als je de mappen boot, isolinux en loopbacks ziet en de bestanden LISEZMOI.pdf en README.pdf dan is de cd goed gebrand. :) De naam van de cd is MandrivaOne.

[/QUOTE]

Bij systeem>Geheugen staat 112.0 MB RAM, systeembronnen 86 % beschikbaar. Die 112 snap ik niet, ik meen zeker te weten dat het geheugen destijds een keer uitgebreid is van 256 naar 512 MB (en daar heb ik nog een tijdje mee gewerkt)

De mappen boot, isolinux en loopbacks en de bestanden LISEZMOI.pdf en README.pdf
verschijnen vlekkeloos in mijn XP- computer. In de Win 98 verschijnen er iedere keer andere misvormde namen! Als ik hem aanzet met de CD er in komt de pc niet verder dan (na continue F1) Veryfying pool data---- en verder gebeurt er nul komma niks. Aan het geluid te horen doet hij dan wel een poging om de linux-cd te lezen maar daar blijft het bij. Windows wordt dan ook niet opgestart en ik kan alleen maar resetten. Zónder de CD start hij gewoon Windows op en kan ik de bestanden die er nog op staan (word en outlook) gewoon lezen (totdat hij weer eens vastloopt). Ik heb hem zelfs nog gedefragmenteerd, uitgebreide schijfcontrole was OK.

Aangezien de pc ook allang niet meer met internet is verbonden kan ik daar ook niks ophalen, voor een USBstick moet hij drivers zoeken, dat gaat dus niet. Nog meer kwalen: van de cd-brander gaat het schuifje ook niet meer open, is helemaal dood. En hij start al op als ik de stekker in het stopcontact steek (zonder de aan-uitknop te gebruiken dus) Dus misschien toch een hopeloos geval met een kapot moederbord ofzo?

Laatst bewerkt:
:confused: Dan denk ik toch dat er iets mis is met de computer zelf, met name het BIOS.
  • Verifying DMI Pool Data duidt daar op.
  • Je moet F1 toetsen om verder te komen.
  • De computer zoekt een floppy (die er niet is? of er is een andere als de standaard).
  • Herstart na automatisch na 'power loss'.
  • Cd-brander wordt niet gevonden.
  • Geheugen wordt niet helemaal herkend.

Stond de tijd ook een keer helemaal niet goed? Het zou kunnen dat het batterijtje van het moederbord op is en dat daarom de juiste instellingen niet meer onthouden worden.

Heb je de naam/typenummer van je computer of moederbord?

Vr.Gr. Egel.

Ik zie nu in een oud boekje van de pc de aantekening: 64 MB RAM.......dat is dus ooit uitgebreid maar dat was dan misschien toch tot hooguit 128 MB. Tja, dat geheugen van mij is niet veel beter geloof ik....Moederbord: het enige dat ik kan vinden is M6VBE (Fujitsu PC, GS160X). Over het klokje kan ik al helemaal niks zinnigs zeggen. Het loopt lang niet gelijk (het loopt nog wél) maar de pc heeft zowat 3 jaar niet meer aangestaan, toen hij mankementen kreeg hebben we gewoon een nieuwe gekocht omdat ik sowieso veel meer mogelijkheden moest hebben.

Ik ben bang dat het me allemaal teveel hottentots wordt :confused:,
Ik vond nu in een doos de moederbord-drivers-cd terug. Die heb ik er op goed geluk maar ingestopt. Hij herkent de cd wel maar nu komt er: "start-exe is gekoppeld aan ontbrekende uitvoer kernell32DLL: GetTimezknelnfkrmation." en een melding dat "een aparaat dat op het systeem is aangesloten niet werkt" (dat zal dan de cdrom-drive wel zijn). Een oude cdrom met een backup van allerlei mappen vindt hij wel (hoewel hij er ook een keer meteen op vastliep) maar de mapnamen die verschijnen zijn wel weer misvormd (overal staan verkeerde lettertekens) en als ik de mappen zelf of bv losse word-bestanden wil openen komt er prompt een foutmelding. De diskettedrive herkent hij ook wel (de A: verschijnt ) maar hij meldt ook meteen dat de drive niet werkt als ik probeer iets op een diskette op te slaan of een diskette te lezen....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan