Ouderlijk huis, ongeaarde elektriciteits kist.

Status
Niet open voor verdere reacties.

appelsapman

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2006
Sinds mijn 14de ben ik als hobbyist bezig met computers.
Zo zette ik op mijn 15de mijn eerste pc inelkaar,
Dat ging niet altijd zonder kleerscheuren,
Het overkwam mij vaak dat mijn hardware het begaf zonder vrij duidelijke redenen.

Zo heb ik ook sinds 2 jaar weer een pctje in mijn ouderlijk huis geasembleerd. Er lagen daar wat rest onderdelen die werkte en had ik nog wat via zertiy bestelt. De pc was voor mijn moeder, ze kon een nieuwe pc goed gebruiken.
Sindsdien heb ik veel met computers geklooid zonder vrij serieuze consequenties.

Na 2 jaar, ben ik weer eens met hardware bezig in mijn ouderlijk huis, en alles begint weer terug te komen.
-ZO heb ik een gigabyte GA P67A S1155, 2x2gb ocz 1333, core i3,en een rot videokaartje, 500watt voeding, 2x320gb hd, en ene dvd rom.

-Alles aangesloten
-knopje aan, pctje aan, . . . . . pctje uit .... pctje aan ...... cptje uit.
Onderdelen losgehaalt, uiteindelijk bleek 1 reepje geheugen de valkuil te zijn.
-Knopje van de voeding uitgedaan, met daarbij een statische lading die mijn hand teisterde. Verder dus alleen de stekker gebruikt, wat utieraard ook niet veilig is:p

-Pc opgestart zonder het defecte geheugen reepje en windows dvd in dvd station gedouwd.
-pc start op, opstarten van cdrom en dan worden er windows bestanden geladen.
-Tijdens het laden, BSOD, met als bescrhijving "Bad pool header"
Toen dus een compleet ander setjs geheugen geprobeerd,
-komt de pc niet verder dan de post hoe vaak ik ook opnieuw opstart.

-Toen nog een paar keer proberen op te starten, vaak valt de pc uit tijdens de post.
Als de pc zonder uit te vallen de installatie van windows bereikt kom ik vaak niet verder dan het laden van de bestanden waarbij de pc uitvalt.

-Bench test heb ik al gedaan,
maar ja, in principe doet de pc het,
het doet echter niet veel.

-Mijn probleem is nu dat ik niet weet wat ik rma moet sturen behalve dan dat ene geheugen reepje en waarschijnlijk misschien zelfs het hele setje.
Die geheugen reepjes, cpu, mobo, waren nieuw overigens. Alleen de computer lukt het soms om op te starten,
-Bij de bench test krijg ik ook geen piepjes,

-Hoe ga ik dit nu oplossen?

PS:Tja, en me ouders gaan verhuizen. Dus het stroom probleem heb ik straks ook nooit meer (Hoop ik)
Tevens heb ik niks te zeggen over de kwaliteit stroom in mijn huis, en me ouders zijn nogal ordinair op het onderwerp, ach ja. Veiligheid voor alles dacht ik zelf, niet voor iedereen blijkt.
Het is me al jaren duidelijk dat er veel mis was met het elektriciteitsnet. Ik kreeg vaak al stroom schokken dmv statische ontlading.

Ik hoop dat het nog iets heel heeft gelaten,
Ik hoop dat ik met wat advies te weten kom welke onderdelen dat zijn:thumb:

Oh lang verhaal, zie ik nu pas, ha sorry. Er Staan wat streepjes bij de kernzaken.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik zou best eens kunnen zijn dat het huis slecht geaard is. statische elektriciteid is echt heel slecht voor hardware, misschien is de radiator(verwarming) geaard, daar kun je jezelf aan ontladen, onthoud wel, het is geen goed idee om in een wolle trui met je computers te gaan lopen knutselen, over dat huis is het draadje van de aarde in de meterkast naar die aardelektrode nog in takt?

Die is nog intact, erger nog. Daarop hebben mijn ouders gebasseerd dat het elektriciteits net dus in orde is. Daar zit het probleem niet, het huis is slecht geaard, dat heeft de aannemer vastgesteld en ikzelf dus ook.

Het probleem is nog veel belachelijker. De bruine aarde kabel voor de netspanning die door het hele huis loopt is is of ergens gebroken, veroest, of in contact met de netspanningskabel,
Mijn ouders gebruiken computers, tv etc. Maar het meest wat ze gebruiken staat in de woonkamer of keuken, mijn logeerkamer is boven,
En alleen de 1ste verdieping en de zolder vertonen dit probleem.

Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat ik dit probleem gewoon overlaat aan wie daar verstand van heeft. En ik niet zozeer.
Ik moet gewoon weten wat aan mijn pc kapot is, zodat ik het elders dunnetjes over kan doen.

De bruine aarde kabel
?
Bruin is, normaal gesproken, de fasedraad, hier staat dus de volle netspanning op.... blauw is "nul", zwart zijn de draden welke van schakelaars komen, en geel/groen de "aarde"...

In een huis van vóór 1970 is de fase groen, de "nul" rood, de schakeldraad zwart en de " aarde" wit of grijs.....
Als iemand ergens in huis de "bruine" ergens aan het aardcontact van een stekkerdoos gehangen heeft, is er dus geen sprake van "statische elektriciteit" maar krijg je gewoon een opdonder van de netspanning.....

Het klinkt niet alsof er iets mis is. Het is waarschijnlijk gedateerd. Oftewel het ontwerp dateert uit een andere tijd. Ons huidige gebruik past hier niet meer bij. Kwestie van moderniseren. Vaak was aarding iets wat enkel en alleen op de benedenverdieping plaats vond.

Je bruine draad is hopelijk niet echt je aarddraad. Als het wel zo is dan heel gauw alles dichtmaken en een vakman naar laten kijken.

Als je problemen hebt met het opstarten van je pc. Bestel dan op Dealextreme of Ebay 1 van de POST tester. Met behulp van de afgelezen foutcode kun je al veel oplossen.

Ik weet niet heel veel van netspanning. Maar dit huis komt uit de jaren 30 en is bijna nog nooit gerenoveerd, wbt de stroom dan.
Het zit zo, er is een aannemer geweest aangezien me ouders weg gaan uit dit huis. En hij zei dat er behoorlijk wat mis was met de aarding.

Waar dit lek zit weet ik niet,
weten me ouders ook niet.
Ik was er zelf ook niet bij.
En het maakt me eigenlijk ook niet heel veel uit wat het probleem is met de stroom, ik weet dat er een probleem is en dat me pc nu stuk is en dat ik daar bijna nooit meer kom.
En ik weet helemaal niks behalve dat het hele elektriciteitsnet opnieuw moet worden aangelegd omdat het gevaarlijk is, zoals ik ook al heel vaak zelf heb ervaren.
Ik bedoel, ik krijg elektrische schokken, dan moet er wat mis zijn.
En jullie zeggen dat er dan niks mis is? Ik zou ook niet weten hoe ik iets fout heb gedaan. De computers hebben hier wel jaren gedraaid, soms zonder ze open te schroeven, terwijl de pc aanstaat en dan kreeg ik ook wel eens vrij rake schokken als ik de casing aanraakte.

Deze stroom problemen komen al jarenlang voor. Vaak krijgen we statische schokken van de computer casing, gewoon door het metaal aan te raken waar dan ook. Dan doet de computer het tevens gewoon.

Vaak zijn de statische ontladingen vrij onschuldig en gaan de haartjes op je handpalm enigzins overeind staan.
Soms krijgen we heftigere schokken die tot merg en been voelbaar zijn. Gelukkig nog nooit 230v gekregen:P

Dit is tot dusver bij elke computer gebeurt.
Ik woon op mezelf sinds 1-1/2 jaar. Sinds die tijd met 3 computers en 1 laptop gewerkt.
Nog nooit een schokje of wat dan ook gehad.

-Het grootste probleem voornamelijk is dat het om een S1155 systeempje gaat. DDR3 geheugen had ik al geregeld,
daar start de pc mee op, maar dan keren de problemen uit post #1 weer terug.
-Weer BAD POOL HEADER.
-Ik heb geen extra S1155 mobo,cpu en niemand in de buurt die ik ken waar ik ze kan lenen.
Enige optie zal dan maar de computer winkel worden en dan hopen dat ze het daar kunnen testen zodat ik weet wat rma moet en wat niet.
Hopelijk ben ik hier gauw klaar mee.

EDIT: Vaak gebeurd het ook dat het stopcontact knettert en blauwe vonkjes genereerd wanneer je er een stekker in douwd. Sorry, misschien vinden jullie het niet serieus klinken of wat dan ook. dit is al jaren zo, en ik heb hier 17jaar gewoond en ik weet niet beter.

Ik weet wel dat waar ik nu woon dit nooit gebeurd is,
Nou goed, het doet er allemaal ook niet veel toe,

@Roger S
Ik zal eens kijken naar dat programma.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan