outlook 2003 kalender delen

• Onderwerp starter Onderwerp starter poi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

poi

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 dec 2001
Hoe kun je in outlook 2003 een agenda delen.
Er is geen server, alleen een paar pc's die via een router op het netwerk zitten (werkgroep).

Agenda op meerdere computers

Ik denk dat Poi bedoelt dat hij dezelfde agenda op meerdere PC's wil kunnen benaderen.

Ik denk dat dat onmogelijk is, zonder een server en zonder dat je outlook.pst iedere keer gaat kopiëren.
Maar wie weet heeft iemand een heel goed idee...

tsja

Het komt er toch op neer dat er eigenlijk een computer aan moet bijven staan en dan heb je naar mijn smaak altijd een server staan hè.

In het laatste deel van de installatiehandleiding (http://www.opusflow.nl/html/article_191.shtml) staat:

Maak een drive-mapping naar een netwerk-share waar u en uw collega's allemaal lees- / schrijf-rechten hebben. Dit kan ook een map zijn op één van de pc's. Een echte server is dus niet persé noodzakelijk;

Zelf share ik mijn outlook.pst op een PC met een pentium 1 er in, die altijd aan staat. Nooit gekocht als een echte server natuurlijk, maar ik noem het wel een server.
Nogmaals: je hebt altijd een server nodig. (Hoe komen wijzigingen die je gemaakt hebt als er maar 1 PC aan staat op de andere PC's als die ene weer uit staat?)

Nog wat verder zoeken....

Er zijn alleszins verschillende mogelijkheden te vinden, als je met Google gaat zoeken... met sleutel woorden in verscheiden combinaties, als bv "share agenda without server" Ik heb het net gedaan maar heb de resultaten niet genoteerd (het is al laat in de nacht).

Het probleem zal echter zijn dat men een keuze moet kunnen maken uit deze mogelijkheden. Wat interesant zou zijn : een vergelijkende studie. Mijn boodschap is nu : het schijnt dus WEL mogelijk zonder server.

De meest eenvoudige toepassing zal voor velen onder ons is om gewoon elkaars agenda te kunnen raadplegen / beheren in de huiskring. Dus zal de oplossing ook de meest eenvoudige moeten zijn.

Jammer

Jammer dat je de resultaten niet weer kan geven.

Ik heb ook even (om je ongelijk aan te geven) geGoogled, met de door jou opgegeven sleutelwoorden en kwam inderdaad veel resultaten tegen.....

...die echter allemaal vertellen dat je welliswaar geen MS Exchange Server nodig hebt, maar wel een ander soortgelijk softwarepakket nodig hebt. Die moet natuurlijk weer op een server geïnstalleerd worden.

Dat is ook heel logisch, als je er rustig over nadenkt, want waar moeten de agendagegevens anders blijven? Ergens in de lucht in de woonkamer? Of tussen de lakens op het bed?
Die gegevens moeten toch beschikbaar zijn op een computer? En dan is die computer natuurlijk een server.....

Simpel

Sorry hoor, maar hier wordt ik simpel van.

Van de hiervoor gelinkte website, onderdeel Installatie/ Update instructie:
...
Stap 5: Bestaande afspraken zichtbaar maken
De afspraken die u nu al in uw agenda heeft staan wilt u waarschijnlijk ook in de group calendar map zichtbaar maken. U krijgt daarom de vraag of u deze meteen wilt exporteren.

U kunt hier 'Ja' op antwoorden als u in uw bedrijf de eerste persoon bent die het installeert. Uw database zal straks nl. naar het netwerk gekopieerd worden en daar zult u uw afspraken in willen hebben.

Druk op Nee als er al een database op het netwerk klaar staat om straks aan te verbinden. De afspraken moeten nl naar die database gëexporteerd worden.
Als u Nee antwoord op deze vraag dan kunt u het later altijd nog vanuit het programma zelf starten.
...

D'r wordt een database op het netwerk gezet.

Wat hebben we daarvoor nodig?

Juist! Een server.

Ik word ook wel eens simpel ;)
Maar waarom een server nodig.....
dit kan een stukje ruimte op 1 hardisk zijn in een computer.
je hebt toch een netwerk.....
dus alle afspraken gaan naar dat stukje harddisk en dan heb je geen exchange nodig.
want volgens mij draait het daar allemaal om.
Iets anders zal toch niet willen hoor.

hier nog een paar voorbeelden van wat zou kunnen.

Laatst bewerkt:
Server

Een server is een computer die ten dienste staat van andere computers.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Server)

Dus ook die computer van jou waar dat stukje ruimte op 1 hardisk op staat.
Die computer is dus een server....
En die bewuste computer (de server) moet aan staan om gegevens uit te kunnen wisselen met een andere computer (de client).

Ergo, je hebt altijd een server nodig voor de uitwisseling.

Even terug naar de essentie van de topic.

Het is een interessante discussie. Ik wil hier geen afbreuk aan doen, wel integendeel.
Maar mijn persoonlijke interesse in deze topic is van dezelfde aard als in de basisvraag van poi

Hoe kun je in outlook 2003 een agenda delen. Er is geen server, alleen een paar pc's die via een router op het netwerk zitten (werkgroep).

Mijn bedoeling is eigenlijk niet zo ambitieus. Vermoedelijk is niet de bedoeling van poi (zeker niet de mijne) om permanent een PC te laten aanstaan op het thuisnetwerk, waarbij enkele PC's op een router staan.

Het gebeurt voldoende regelmatig dat er twee of drie PC's tegelijk opstaan, maar als je slechts alleen aan het werk bent, staan die andere PC's niet aan en is er natuurlijk geen oplossing voor sharing.

Ik vermoed echter een mogelijke oplossing als men elkaars agenda's zou kunnen raadplegen/beheren indien ze tezamen op een netwerk-HDD kunnen staan, die dan wel wordt aangezet door om het even wie die zijn PC zal aanzetten. Wat denken onze goeroes hierover ?

Is het mogelijk om bv. de agenda zowat te exporteren of permanent te laten hosten op een (huis)netwerk-disk ?

Grrr

Het is gewoonweg vervelend dat zo'n Helpmij vraag altijd bij jezelf blijft doorknagen.

Allereerst wil ik stellen dat een server in ieder huis helemaal geen gek idee is. Je kan er je belangrijke data centraal opslaan en als je in de server dan een RAID systeem opzet, dan staat het ook allemaal veilig (zo ook je agenda, heeft iemand zijn papieren agenda wel eens verloren? Je was helemaal nergens meer als je dat ding kwijt was). Maar goed, het is wel weer een computer die je moet hebben en moet onderhouden.

Ik heb daarom gezocht naar een oplossing waarbij in huis geen server nodig is, maar waarbij je een server gebruikt die op het internet beschikbaar is.
Je hebt daar welliswaar niets aan als je internet het niet doet, maar dat is een beperkt risico tegenwoordig.

Ik heb het volgende gevonden: Intellisync for Yahoo! (http://help.yahoo.com/help/us/intsync/intsync-27.html)

Voor zover ik kon nagaan is het gratis.

Er zijn misschien wel meer soortgelijke diensten.

Hopelijk is dit een mooie oplossing.

Voor wat betreft de vraag van Merel@helpmij:
Dat is zeker mogelijk. Die netwerk HDD is dan de server en er zijn heel veel producten die de Exchange Serversoftware overbodig maken. Maar je kan ook de outlookmappen importeren en exporteren als ik het wel heb.

Agenda's delen en afspraakjes vastleggen

ezaat zei:
Het is gewoonweg vervelend dat zo'n Helpmij vraag altijd bij jezelf blijft doorknagen........../......
Voor wat betreft de vraag van Merel@helpmij: Dat is zeker mogelijk. Die netwerk HDD is dan de server en er zijn heel veel producten die de Exchange Serversoftware overbodig maken. Maar je kan ook de outlookmappen importeren en exporteren als ik het wel heb.
We willen je zeker niet opzadelen met slapeloze nachten hoor !!
Uw experte raad en uw hulpvaardigheid wordt ten zeerste geapprecieerd waarvoor beste dank. :thumb:
Ik zal (als de tijd er rijp voor is) de mogelijkhijd via een netwerk-HDD dan ook uittesten.
Trouwens die drive zit al een tijdje in mijn achterhoofd, voor andere toepassingen. Het is hier geen bedrijf maar het lijkt me wel handig om elkaars agenda te kunnen raadplegen. Niets is zo gevaarlijk om "voor iemand anders" een afspraak vast te leggen want dat loopt uiteraard altijd verkeerd uit

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan