Outlook 2010 Bijlagen opslaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lyrickist

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 nov 2013
Ik krijg in outlook regelmatig veel e-mail binnen met bijlagen.
Nou is de vraag hoe kan ik makkelijk en snel zonder al te veel handelingen de bijlagen uit de verschillende e-mails halen en in 1 keer opslaan?
alvast bedankt voor het meedenken!

Niet de meest complete vraag, want er zijn veel manieren om (alle) bijlagen op te slaan. Enkele die ik ken:

a. Open de mail en sleep de bijlagen naar een openstaande bestandsmap. Afhankelijk van het aantal bijlagen heb je de dan mogelijk niet (meteen) alle bijlagen geselecteerd, dus gebruik liever b. of c.
Je kunt wel (met een bijlage aangeklikt) Ctrl-a doen om alle bijlagen geselecteerd te hebben, zodat je ze (allemaal) kunt slepen naar die bestandsmap.
Rechtsklikken op een bijlage(s) kan ook, en dan Kopieren kiezen en dan plakken in een bestandsmap.
b. Open de mail en kies in tabblad Bestand voor Bijlagen opslaan. Standaard staan alle bijlagen geselecteerd.
c. Open de mail, klik op 1 bijlage (niet dubbelklikken), kies Alle bijlagen opslaan uit het hulpmenu dat opent.

Zover ik kan zien is het NIET mogelijk om van meerdere mails tegelijk de bijlagen op te slaan, dus moet het per mail. Bovendien moet je die mail dan eerst openen (zie a., b. en c.)

Tijs.

De vraag 'hoe kan ik makkelijk en snel zonder al te veel handelingen de bijlagen uit de verschillende e-mails halen en in 1 keer opslaan?' an sich is simpel te beantwoorden: met een macro.
Code:
Function SaveToFolder()
Dim objItem As Outlook.MailItem
Dim objAtt As Outlook.Attachment
Dim Save_Name As String
'Place path to sav to on next line. Note that you must include the final backslash
Const Save_Path As String = "H:\bijlagen\Test\"

If Application.ActiveExplorer.Selection.Count = 0 Then Exit Function
    '.... en anders elke bijlage in mailtjes opslaan
    For Each objItem In Application.ActiveExplorer.Selection
        If objItem.Class = olMail Then
            For Each objAtt In objItem.Attachments
                Save_Name = Save_Name & Format(objItem.ReceivedTime, "_YYYYMMdd_hhmm")
                Save_Name = Save_Name & Right(objAtt.FileName, 4)
                objAtt.SaveAsFile Save_Path & Save_Name
            Next objAtt
        End If
    Next

Set objAtt = Nothing
Set objItem = Nothing
Set objNS = Nothing
End Function

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan