Outlook-bestand opent niet bij verzenden/ontvangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
Ik blijf maar stoeien met het backuppen en terugzetten van backups van Outlook 2010.

Ik had even een oud pst-bestand op de Outlook-lokatie neergezet omdat ik een oude email nodig had. Nadat ik die mail had opgehaald wilde ik het oude pst-bestand terug zetten en dat lukte. Mijn emails van een half uurtje eerder waren weer te zien. Maar als ik nu emails wil verzenden/ontvangen, dan krijg ik de melding, dat het bestand niet kan worden geopend. Ik heb werkelijk geen idee waar ik dit moet zoeken.

Ik vind je werkwijze ook behoorlijk gevaarlijk, omdat Outlook nu eenmaal een stevige band onderhoudt met zijn pst bestand dat jij dus verplaatst en hernoemt. Waarom niet gewoon de oude email geïmporteerd vanuit het archief bestand? Is veel veiliger. Je zou een Herstel kunnen proberen, en dan hopen dat Outlook het bestand repareert. Of het bestand verplaatsen, en Outlook opnieuw starten. Het zal het pst bestand dan niet kunnen vinden, en je kunt dan de nieuwe lokatie opgeven. Met een beetje mazzel doet ie het dan weer.

Is een pst-bestand hernoemen gevaarlijk? Ik doe dat eigenlijk al veel langer op deze wijze, omdat importeren ook niet echt fijn is, want dan ben ik alle instellingen ook kwijt. Wat ik met stoeien bedoel is, dat ik een manier probeer te vinden om gemakkelijk emails te archiveren en uit een archief terug te halen. Wellicht zijn daar betere manieren voor en dan houd ik mij graag aanbevolen.

Dit keer geeft het echter een onbegrijpelijk probleem. Er worden met Scanpst ook geen fouten gevonden, dus ik hoop dat er een andere oplossing is.

Gevaarlijk is wellicht een te sterk woord, al is het binnen Outlook natuurlijk op zijn minst riskant. Dat het vaak goed gaat, wil nog niet zeggen dat het verstandig is om te doen :). En instellingen kwijt raken als je een mail importeert? Dat moet je een keer uitleggen, want dat zou ik met geen mogelijkheid kunnen reproduceren. Gegevens importeren is exact dat: gegevens importeren. Doet uiteraard helemaal niks met je instellingen! En je kunt, als je een mail importeert uit een archiefbestand, heel makkelijk zoeken binnen dat archief en op die manier de juiste mails importeren. Maar als het verplaatsen van het pst bestand ook niet helpt, dan weet ik het eerlijk gezegd ook niet meer. Hooguit kun je dan Outlook een nieuw pst bestand laten aanmaken, en vanuit het (verplaatste) bestand de mails etc. importeren. Met behoud van je instellingen :)

Met instellingen bedoel ik: lettertypes, handtekeningen, accountinstellingen etc. Best bewerkelijk om dat allemaal opnieuw te doen, althans in mijn geval (ik beheer meerdere accounts). Dus ik hoop, dat toch iemand weet wat er aan de hand kan zijn met het pst-bestand.

Een beetje off-topic, maar je valt vaak van het een in het ander: hoe kan ik selecteren welke emails ik wil importeren? Want dat zou de oplossing zijn voor toekomstige zaken.

Als je naar <Bestand>, <Openen> gaat kun je met <Importeren> een Outlook gegevensbestand (inderdaad, een pst bestand) importeren met een wizard. Je komt dan vanzelf de stap tegen waarbij je een Filter kan instellen. En daar kies je dan bijvoorbeeld een persoon, of een tijdsreeks. De meeste opties vind je onder de knop <Geavanceerd>.

Dank je wel, Michel. Wel wat geleerd :thumb:, maar ik hoop nu, dat mijn pst-bestand nog valt te redden! :)

Los van de archiveringsfuntie kun je ook gewoon een tweede .pst bestand (of derde, vierde, enz...) aan Outlook koppelen. Vervolgens kun je zelf bepalen welke items je naar je nieuwe bestand wilt verplaatsen.

Dank voor de extra tip, maar ik hoop dat er zich iemand meldt die mijn pst-bestand kan redden. :)

Ik lees op de site van Microsoft: De fout 0x8004010F kan optreden als uw profiel is niet correct geconfigureerd.

Het profiel was gewoon in gebruik, dus ik vraag me af hoe het weghalen en weer terug zetten van het pst-bestand nu een verkeerd geconfigureerd profiel kan opleveren.

Laatst bewerkt:
Krijg je de melding dat het bestand niet kan worden geopend of dat hij de map niet kan vinden waarin de email wordt bezorgd? Cruciaal verschil in deze.

In het eerste geval kun je aan de slag met scanpst. Te vinden in de programmamap van Office. Wel eerste een bacup van het .pst bestan maken.

In het andere geval. Via account instellingen in Outlook de bezorglocatie opnieuw instellen.

Zie boven, Roger. Het gaat om het bestand, dat niet kan worden geopend en Scanpst vindt geen fouten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan