2 zaken lijken me mogelijk aan de hand:
1. Outlook Express staat niet goed meer geïnstalleerd.
2. Één of meerdere mail-databasebestanden is corrupt.
ad 1.: Probeer het volgende (allemaal via Start -> Uitvoeren):
regsvr32.exe RPCRT4.dll
regsvr32.exe ATL.DLL
regsvr32.exe ole32.dll
regsvr32.exe OLEAUT32.dll
regsvr32.exe INETCOMM.dll
regsvr32.exe SHELL32.dll
regsvr32.exe MSCTF.dll
regsvr32.exe SHDOCVW.DLL
regsvr32.exe CRYPTUI.dll
regsvr32.exe WINTRUST.dll
regsvr32.exe CLBCATQ.DLL
regsvr32.exe msident.dll
regsvr32.exe PSTOREC.DLL
regsvr32.exe mlang.dll
regsvr32.exe USERENV.dll
regsvr32.exe rsaenh.dll
regsvr32.exe msoeacct.dll
regsvr32.exe sendmail.dll
regsvr32.exe shimgvw.dll
regsvr32.exe "%ProgramFiles%\Outlook Express\MSOE.DLL"
"%ProgramFiles%\Outlook Express\MSIMN.EXE" /REG
Overal moet een melding komen dat het gelukt is, m.u.v. de laatste regel. Komen er foutmeldingen, dan zijn bepaalde .dll bestanden corrupt of zoekgeraakt op je systeem.
Werkt Outlook Express hierna nog niet, doe dan een herinstallatie van Outlook Express:
Sluit Outlook Express af.
Start -> Uitvoeren -> %windir%\inf
Rechtsklikken op msoe50.inf en kiezen voor Installeren.
Je krijgt enkele vragen over waar de installatie-bestanden te halen zijn:
Als om het setup50 bestand wordt gevraagd, blader naar C:\Windows\Servicepackfiles\i386
(ervan uitgaande dat je Windows in C:\Windows is geïnstalleerd).
Daarna wordt om msoe.hlp gevraagd. Blader daarvoor naar C:\Windows\Help
Daarna wordt om msoe.txt gevraagd. Blader daarvoor naar C:\Program Files\Outlook Express
Daarna wordt om aleabanr.gif gevraagd. Blader daarvoor naar C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Briefpapier
Daarna wordt om blank.htm gevraagd. Blader daarvoor naar C:\Windows\PCHealth\HelpCtr\System\panels
Daarna wordt om blankbkg.gif gevraagd. Blader daarvoor naar de i386 map van je XP cd-rom.
Worden bepaalde bestanden niet gevonden in de bovengenoemde mappen, blader dan naar de i386 map op de XP installatie cd-rom.
ad 2.:
Outlook Express gebruikt .DBX bestanden voor opslag van mail.
Er is een beperking van 2 GB per bestand van .DBX bestanden of ze kunnen corrupt zijn. Om te achterhalen of 1 van deze 2 problemen aan de hand is, laat Outlook Express op volledig nieuwe .DBX bestanden maken:
1. Sluit Outlook Express.
2. Start -> Uitvoeren -> %userprofile%\Local Settings\Application Data\Identities
3. Open de map met de { en } tekens eromheen
4. Open de map Microsoft
5. Maak een kopie van de getoonde Outlook Express map, bijv. in de hoofdmap van C: en geef de map een makkelijker naam, zoals Mailbackup.
6. Open de originele Outlook Express map van 5, en verwijder alle bestanden behalve folders.dbx
7. Open Outlook Express, en kijk of de meldingen voorbij zijn. Indien ja, dan kun je de mail uit de C:\Mailbackup map weer gaan importeren:
i. Open Outlook Express
ii. Klik in het vakje linksboven (=Mappen deelvenster) op Lokale Mappen
iii. Bestand -> Importeren -> Berichten... -> Microsoft Outlook Express 6 -> aan'vinken': E-mail uit een OE6 archiefmap importeren -> Bladeren naar de map waar de backup staat (C:\Mailbackup dus, waarschijnlijk) -> Alle mappen
Kijk maar of hiermee alles weer terugkomt. Het is overigens niet uit te sluiten dat de gebackupte mailbestanden corrupt zijn, maar dat merk je dan vanzelf wel, neem ik aan.
Succes,
Tijs.