Opgelost Outlook in de Cloud

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Sanders69

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2018
Vandaag maakte ik iets raars mee. Ik logde in via Anydesk bij een klant van me dat Outlook 365 heeft draaien.
Ze gaf aan dat het lokaal geinstalleerd is echter wanneer van Access een e-mail stuurde met een e-mailadres dat op haar laptop is geinstalleerd liep onderstaande code niet vast en gaf gewoon aan dat alles netjes is verlopen.
Geeft Outlook dat op de Cloud staat een foutmelding? Ik heb eigenlijk nog niet kunnen testen wanneer outlook in de Cloud staat. Ik zag ook dat haar Outlook er anders uitzag dan die van mij.
Het is mogelijk dat ze lokaal outlook heeft geinstalleerd maar later kennelijk naar een Cloud oplossing is gegaan en dat Access Outlook lokaal benaderd. E-mails werden niet verzonden en ik kon ook niets terugvinden in verzonden items, sent items en send.

Dim olApp As Outlook.Application
Dim olMail As Outlook.MailItem
Dim q As Long
Dim oAccount As Outlook.Account

On Error GoTo EmailOutlookErr

lngMax = Outlook.Application.Session.Accounts.Count
For Each oAccount In Outlook.Application.Session.Accounts
LCase(strEmailadres) = LCase(CStr(oAccount))
If oAccount = strEmailadresOutlook Then
Set olApp = New Outlook.Application
Set olMail = olApp.CreateItem(olMailItem)

With olMail
.SentOnBehalfOfName = oAccount
.CC = strCc7
.BCC = strBcc7
.Subject = strOnd7
.HTMLBody = strEma7
.Recipients.Add strAan7
.Send
End With
End If
Next

Jammer dat je de code niet met CODE tags hebt opgemaakt; is toch leesbaarder :).
Ik snap je vraag niet helemaal; ik heb ook Office 365, maar werk gewoon met lokale programma's. Dus ook voor Outlook. Neemt niet weg dat de webversies ook gewoon draaien, en in het geval van Outlook (uiteraard) exact dezelfde mappen en mails laat zien.
De code die je laat zien werkt ook echt niet op een webclient: die kun je alleen aanspreken met CDO. Dus wat is je vraag nu eigenlijk?

Dankje voor je reactie. Zoals bekend ben ik vaak niet duidelijk ,-)
Met deze code kan ik met mijn outlook gewoon emailen. Met die van haar doorloopt alles goed, geen foutmeldingen, alleen wordt er niets gemaild en ik kan ook niets zien in verzonden items of in inbox waar specifieke email naar verstuurd is.
Kan het zijn dat dat zij outlook in de cloud heeft draaien en hoe kan ik tackelen of het outlook lokaal is geïnstalleerd of in de cloud staat?

Er zit natuurlijk wel een conditie in de code die er in theorie voor kan zorgen dat er niets gebeurt (If oAccount = strEmailadresOutlook).

strEmailadresOutlook is niet gedeclareerd in de getoonde code en krijgt daar ook geen waarde. Dus..........

Daar lag het niet aan, want die varaibele werd buiten de functie gevuld. Debuggen liep door alle coderegels. Alleen werd er niet gemaild en kon ik niets vinden in verzonden items. Hoe tackel ik dat outlook in de cloud staat ipv lokaal geïnstalleerd?

Ik begrijp (nog steeds) niet wat je bedoelt met "Outlook dat in de cloud staat". Het Outlook programma is geïnstalleerd of niet. Ik neem aan (kan/wil het niet testen ;)) dat als Outlook niet geïnstalleerd is een statement als Set olApp = New Outlook.Application niet werkt.
Je kan zoals opgemerkt ook een via het web Outlook gebruiken. Als jij dan vindt dat Outlook in de cloud staat, dan laat ik die formulering aan jou.

En de web versie van Outlook ondersteund geen VBA.

De webapplicatie van Outlook kan je nu eenmaal niet op deze manier aanspreken. En zoals Peter ook al zei: als Outlook niet lokaal opende computer staat, gebruikmaken de webversie. Dat heeft verder niets met welke cloud dan ook te maken.
Web applicaties (geldt ook voor Word en Excel) kennen geen VBA.

Het kan natuurlijk nog wél het geval zijn dat je klant de Nieuwe Outlook gebruikt; die ziet er inderdaad anders uit. En die kun je (als komeet goed heb) ook niet via VBA aanspreken. Met als gevolg dat je code zonder de juiste foutprocedure ook geen foutmelding geeft.

Bovenin welke ik niet eerder had medegedeeld begin ik met:

On Error GoTo EmailOutlookErr

en onderin:
EmailOutlookErr:
If Err.Number <> 0 Then

Echter alle coderegels worden foutloos doorlopen MAAR ... OctoFish, de klant gaf idd aan dat zij ooit es een nieuwe Outlook heeft geinstalleerd dus dat klopt wat je zegt alleen in vba wordt bij het doorlopen van de coderegels geen fout gegenereerd.
Weet iemand van jullie hoe je de Nieuwe Outlook kan terugzetten naar de Klassieke of de Oude?

In de Outlook client staat er rechtsboven een schuifje. Kun je weer omzetten om de nieuwe outlook uit te schakelen.

Outlook (Classic) staat ook nog gewoon in het startmenu.

De nieuwe Outlook is eigenlijk een webapplicatie met een windows schil en uiterlijk. Dus ik kan mij zo voorstellen dat het lijkt alsof je reactie krijgt van de cloud.

En het is voor ons als helpers toch een stuk makkelijker als je de volledige code meestuurt; jíj weet immers niet wat er precies fout gaat, dus jij kan ook niet bedenken waar die 'fout' dan precies zit. En omdat wij de volledige code niet hebben, kunnen wij dat ook niet.
Ergo: de kans dat je de juiste hulp krijgt, wordt er niet groter op zo ;).

Terug
Bovenaan Onderaan