Outlook Licentie problemen > XP?

Status
Niet open voor verdere reacties.

broeretoren

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2001
Hallo dames, heren,
Ik ben netwerkbeheerder op een kantoor met ca. 40 werkplekken en sinds enkele weken hebben we problemen met foutmeldingen over een gebrek aan licenties voor het gebruik van Microsoft Outlook.

Ons emailverkeer verloopt via een Windows NT 4 server, met daarop een Small Business Server (SBS) en een MS Exchange server. Voor de SBS (en dus voor Exchange) hebben we al jaren geleden 30 licenties aangeschaft. Tot enkele weken geleden hebben we hieraan altijd genoeg gehad. Overigens zijn er, vanwege het feit dat vele medewerkers onder ons part time werken, nooit meer dan 30 stations tegelijk aangesloten op de servers.

Op de werkstations (ca. 40 dus) draaide altijd Windows 98 en Outlook 97. De mail werd opgeslagen in de Persoonlijke Mappen op het station zelf, daarnaast zorgde de verbinding met de exchange server er tevens voor dat iedereen Openbare Mappen (ofwel Public Folders) kon inzien en muteren die op de server stonden.

Sinds enkele weken hebben we 27 Windows XP machines in gebruik, die de plek van Windows 98 machines hebben ingenomen. Er zijn nu dus nog ca. 13 Windows 98 stations aanwezig.
Ook op de XP machines draait nu Outlook 97, de mail hebben we echter nu laten opslaan in de postbus van elke medewerker. De Openbare Mappen zijn er nog steeds en moeten nog steeds gebruikt kunnen worden.

Sinds we de XP’s in gebruik hebben, krijgen we steeds vaker te maken met stations die niet meer kunnen inloggen op ‘Outlook’ of eigenlijk op de exchange server, omdat de exchange clientservice licenties zouden ontbreken d.w.z. tekortschieten. Terwijl er op dat moment minder dan 30 stations zijn ingelogd op de exchangesever.

Op de exchangeserver is bij de Logons van de Private Information Store te zien wie er ingelogd zijn, velen staan daar 3x vermeld, sommigen maar 1x of 2x. Bij ca. 23 verschillende inlognamen beginnen de problemen, terwijl er dus nog 7 over zouden moeten zijn.
Verder valt op dat als een XP machine niet meer kan inloggen, een Windows 98 machine dat vaak nog wel kan!
Ik heb begrepen dat er per client (station) 2 connecties met de exchangeserver worden gelegd maar dat dat er soms 3 kunnen worden, hierdoor zou het maximum aantal connecties (60 naar ik aanneem, 30 licenties x2) overschreden kunnen worden.

We vermoeden dat de komst van de XP machines de problemen veroorzaakt, maar hoe? Vraagt elke XP machine inderdaad 3 connecties? Zo ja, is dit nodig? Kan er op een of andere manier 1 connectie daarvan worden uitgezet, beeindigd?

Gezegd moet nog worden dat alle stations ook zijn aangesloten op een Novell server. In de Novell client voor de XP machines wordt ook een inlognaam voor Windows Workstation gevraagd, deze was tot vandaag overal ‘Administrator’, zijnde de naam van het gebruikersaccount binnen XP. Omdat we merkten dat je dan bij het starten van Outlook altijd nog weer met je eigen naam moet inloggen, hebben we vandaag dat Administrator als gebruikersaccount vervangen door de naam van de desbetreffende gebruiker. Positief gevolg is dat je bij het starten van Outlook niet meer opnieuw je naam hoeft op te geven, Outlook start nu vanzelf verder op. Onze hoop dat hij hierdoor 1 connectie op de server minder nodig zou hebben, bleek helaas ongegrond….

Bijkopen van licenties is helaas geen optie, ze worden niet meer verkocht voor SBS….. Ik heb ook ergens gelezen dat je de License Logging Service uit moet zetten, die het aantal gebruikte licenties bij houdt, echter deze blijkt helemaal niet op onze server te draaien. Ik heb zelfs gekeken of je het aantal licenties handmatig kunt verhogen, lukt niet.

Samenvattend: we hebben nog steeds hetzelfde aantal stations als voorheen, alleen nu met groot aantal XP’s. De mail wordt nu in postbussen op de server opgeslagen ipv. in lokale mappen. Waar Windows XP machines niet meer kunnen inloggen, kunnen Windows 98 machines dat soms nog wel, omdat ze minder connecties vragen??

Heeft iemand enig idee waar het in zou kunnen zitten en hoe dit op te lossen? Ik ben blij met elke serieuze reactie.

Met vriendelijke groet,
Martin Bruinsma

Staat License Logging Service niet in het configuratiescherm? Of niet gewoon onder de services?

Groetjes,
Bennie

Hallo Bennie,

bedankt voor je reactie.
Nee, License Logging Service staat niet genoemd bij de services, wel in het configuratiescherm maar daar kan hij niet gestart worden, ik krijg dan een foutmelding dat de service niet aanwezig is. Kennelijk destijds niet mee geinstalleerd.
Enig ander idee?

mvg,
Martin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan