Outlook loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

opzoek25

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2008
Ik werk nog met Outlook 2003. Sinds enige tijd werkt die zeer traag. Op advies van Telenet-België heb ik dan mijn e-mail account proberen over te schakelen van POP3 naar IMAP omdat het programma dan volgens de hekpdesk sneller zou gaan werken; het resultaat is dat het nu helemaal niet meer werkt. Bij mijn accounts staan nu zowel het POP3 account als het IMAP account dat ik als standaard heb ingesteld. Het gevolg is dat Outlook geen mails meer binnen haalt en vast loopt. Ik heb dan geprobeerd om via extra en accounts de POP3 account te verwijderen maar dat gebeurt niet, Outlook loopt dan telkens vast. Terug overgaan naar alleen POP3 gaat ook niet. Ook het versturen van mails lukt niet en telkens moet ik Outlook terug opstarten. Bij bestandsbeheer staat dan ""Outlook reageert niet". Het probleem is dus dat Outlook vast loopt en geen mails meer verstuurt of binnen haalt. Wat kan ik doen? Ik heb dat programma hard nodig. Ik beschik wel over een Office 2013 met een nieuwe Outlook maar weet niet hoe ik eraan moet beginnen. Ik ben nogal een leek. Het liefst zou ik Outlook 2003 opnieuw kunnen gebruiken.

Ga eerst eens proberen de boel te repareren. Ik heb versie 2003 overgeslagen dus ik weet niet zeker of hetgeen ik nu ga schrijven voor 2003 van toepassing is:

ga naar Start
ga naar alle programma's
ga naar Office
ga naar hulpprogramma's en

start daar de diagnostische tool.

Gaat inderdaad niet op die manier met Office 2003. :)

Office-programma's herstellen of opnieuw installeren

Met deze procedure worden problemen met geïnstalleerde Microsoft Office-programma's, zoals verkeerde registerinstellingen en ontbrekende installatiebestanden, opgespoord en hersteld. Met deze procedure worden geen persoonlijke bestanden hersteld, zoals werkbladen of sjablonen.

In de volgende twee methoden worden twee manieren beschreven waarop u het hulpprogramma Analyse en herstel kunt gebruiken om problemen met geïnstalleerde programma's op te sporen en te verhelpen.Methode 1: Analyse en herstel in het menu Help uitvoeren

1. Klik in het menu Help in een Office-programma op Analyse en herstel.
  2. Klik op Start .
Opmerking Als u snelkoppelingen naar programma's in het menu Start wilt herstellen, controleert u of het selectievakje Snelkoppelingen terugzetten bij het herstellen is ingeschakeld. Methode 2: Het hulpprogramma Analyse en herstel uitvoeren vanuit het onderdeel Software

1. Klik op Start en klik vervolgens op Configuratiescherm.
  2. Dubbelklik op Software, klik op Microsoft Office 2003 en klik vervolgens op Wijzigen.
  3. Klik in het dialoogvenster Microsoft Office 2003 Setup op Opnieuw installeren of herstellen en klik vervolgens op Volgende.
  4. Klik op Office opnieuw installeren of Fouten in mijn Office-installatie herstellen en klik vervolgens op Installeren.
Opmerking Als u problemen in uw Microsoft Office-installatie wilt opsporen en repareren, schakelt u het selectievakje Mijn snelkoppelingen in het menu Start herstellen in om uw Microsoft Office-snelkoppelingen opnieuw te maken

Bron;
http://support.microsoft.com/kb/821593/nl

Doe ik. Dank Probleem is ook dat ik Outlook 2003 wel kan openen maar dat het programma meteen vastloopt zodat niets nog mogelijk is in het programma;

Die optie heb ik een tijd geleden toegepast bij een bevriende relatie die een outlookprobleem had. Het werkte fantastisch, maar er was 1 probleem...............
álle data : mail, contactpersonen, taken en agenda-items waren foetsie.

Gelukkig had ik vooraf de beide .pst'tjes veilig gesteld.

@opzoek25 : heb jij een 'kale' Outlook installatie of heb je (bijv.) een tool als Connector later op / in / bij Outlook mee geïnstalleerd?

Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad een goede, hier een uitleg hoe de PST bestand veilig te stellen;
http://www.microsoft.com/business/n...listid=ceb04600-fc85-4074-8b8a-0d10c8e9b7e7#2

Het is ook beter om het oude profiel te laten bestaan en een nieuw profiel ernaast te maken. Puur om te kijken of het vastlopen probleem ermee opgelost wordt.
Hier uitleg om te zorgen dat je kan kiezen tussen meerdere Outlook profielen bij het opstarten van Outlook;
http://office.microsoft.com/nl-nl/outlook-help/turn-on-or-off-profile-prompt-HA102749211.aspx

@opzoek25

ik realiseer mij net dat wij schrijven over pst'tjes, maar dat die kreet voor jou misschien een volkomen 'vaag' iets is.
Outlook houdt in de outlook.pst en de archive.pst een compleet 'dagboek' bij van álle items in Outlook : d.w.z. / m.a.w. de inhoud van álle mailmappen (verzonden, in, uit, verwijderde) maar ook álle contacpersonen, taken en álle agenda-items.

Het betekent dat wanneer je de beide .pst bestanden veilig hebt gesteld, je een nieuwe outlook installatie (2003) kunt doen en daarna het / de nieuw aangemaakte en vrij lege / kleine .pst bestand(en) kunt overschrijven met de veilig gestelde. Dat gedaan, heb je dan een nieuwe Outlook maar mét al je persoonlijke data weer terug.

Ik wil je daarnaast adviseren om toch eens na te denken over de Office / Outlook 2013 installatie. Om te beginnen is Outlook 2013 'verfrissend' in zijn werkwijze en misschien nog belangrijker, het maakt geen gebruik meer van de voor leken misschien lastig op te sporen .pst'tjes locatie (Windows standaard installatie verbergt de mappen waarin je ze kunt vinden, je zal handmatig Windows moeten forceren om deze mappen zichtbaar te laten worden), maar plaatst deze in de 'simpele' en voor iedereen herkenbare en zeer toegankelijke map : "Mijn documenten".

Ook de andere Office applicaties zijn qua gebruikersinterface compleet vernieuwd en na even wennen wil je misschien niet anders meer.

Laatst bewerkt:
Overigens is er ook een limiet aan de grootte van een .pst bestand in Outlook2003, namelijk 20 GB. Misschien is dat aan de hand.
En verder is het natuurlijk stom om HETZELFDE e-mail account tegelijkertijd als POP3 en IMAP in te stellen. Dus ik raad je aan om inderdaad een nieuw Outlook profiel in te stellen, liefst met een nieuwe/lege .PST (zie tips hierboven hoe het huidige .PST bestand ergens naar toe te verplaatsen voordat je het nieuwe profiel gaat maken).

Profiel maken kan op 2 manieren:
a. Je zoekt de hele C: schijf af naar mlcfg32.cpl en dubbelklikt die
b. Je opent Configuratiescherm, zet de weergave op Kleine pictogrammen en klikt op mail (of e-mail, afhankelijk wat er bij jou staat).

Tijs.

@crash : ik heb de Microsoft link over het veilig stellen / backup maken van een .pst bestand doorgelezen. Daar waar Microsoft door de bank genomen wel helder en mogelijk redelijk kort van stof is, vind ik dat ze voor een leek wel érg veel woorden vuil maken aan het backuppen van de .pst bestanden. Ik zou een poging willen doen het simpeler te willen verwoorden:

als de map c:\gebruikers\jouwnaam\appdata niet standaard zichtbaar is in Windows, ga dan in de verkenner naar:

organiseren, map- en zoekopties, weergave en schakel het selectierondje bij : 'verborgen mappen en bestanden' naar de enige andere daar zichtbare optie, ic. die mappen wél laten weergeven.

Tot slot ga je dan in de verkenner naar de map : c:\gebruikers\jouwnaam\appdata\local\microsoft\outlook

Nu kopieer je de daar staande bestanden outlook.pst en de archive.pst naar een willekeurige andere plek op een van de harddisks in je computer. Na een nieuwe installatie van Outlook kopieer je die 2 bestanden terug naar deze map en alles is weer zoals het was.

Je komt vooraf nog 1 ander 'hobbeltje' tegen en dat is dat je in de genoemde map niet ziet staan : outlook.pst en archive.pst, maar outlook en archive. Dit komt omdat de standaard Windows (verkenner) installatie wederom ook de bestandsextensie van 'bekende bestanden weergeven' standaard uitgeschakeld heeft staan. Wil je in de genoemde map ook echt de naam / namen lezen van outlook.pst en archive.pst, dan zal je op dezelfde manier als ik net beschreef voor het weergeven van de 'verborgen mappen', ook het selectierondje moeten plaatsen voor het wél weergeven van bestandsextensies.

Laatst bewerkt:
dnTies. Met een outlook 2003 .pst wordt het boven een grootte van boven de 2GB onbetrouwbaar. Ik weet dat de officiele limiet hoger ligt, maar in die periode werkte ik in de buurt van een helpdesk en we hadden zeer regelmatig niet op te lossen problemen met grotere .pst bestanden.

Oftewel controleer de grootte van het .pst bestand eens.

Dank hiervoor en zeker voor de "simpeler verwoording". . Ik ga aan de slag. Ik heb geprobeerd om via configuratiescherm te herstellen maar dat lukt niet omdat "een bestand niet gevonden wordt". Helaas beschik ik niet meer over de installatie-dvd van office 2003, wel over Office 365 met daarin Outlook 2013. Zou ik eventueel gebruik maken van de herstelfunctie? Of van een back up die ik nog niet zolang geleden gemaakt heb op een externe HD? Ik ben als de dood dat ik mijn mailarchief kwijt zou geraken; dat zou een ramp zijn.

In dat geval zou ik idd. kiezen voor:
1. stel de .pst bestanden veilig
2. stel je overige eigen bestanden veilig (uit de map 'mijn documenten' en uit overige mappen waarin je eventuele eigen bestanden hebt staan) want je hebt natuurlijk sinds het maken van de backup enkele, vele of heel erg veel bestanden veranderd en
3. zet de backup terug
4. kopieer de .pst'tjes daarna terug (geef toestemming voor het overschrijven als Windows daarom vraagt)
5. kopieer je eigen bestanden terug (geef toestemming voor het overschrijven als Windows daarom vraagt)

.....tenzij je de backup recentelijk hebt gemaakt en je zeker weet dat er geen Outlookitems en / of andere bestanden sinds die backup (ingrijpend) gewijzigd zijn, dan zal het niet nodig zijn je andere bestanden veilig te stellen en later terug te zetten.
Is de backup vorige week gemaakt, dan zou je zelfs kunnen overwegen om de hele backup actie van de .pst'tjes achterwege te laten en alleen de backup terug te zetten, althans, even afhankelijk van de 'soort' backup die je hebt gemaakt, want dat weet ik natuurlijk niet.

Laatst bewerkt:
De backup is gemaakt met de backup functie van Norton 360 op een externe Lacie HD. De laatste dateert wel van maart. Ik weet wel niet echt hoe ik een back up moet terugzetten en ik vind in de inhoud ook geen Outlook hoewel ik vermoed dat hiervan toch een back up gemaakt is?

Tja, ik ken de backuptool niet, maar dan zal je even onder de Help van het progje moeten lezen hoe je de backup terugzet. Dat je geen Outlook bestanden kunt zien is overigens (theoretisch) wel verklaarbaar. Ik vermoed zelfs dat je geen één progje / bestand herkent in de backup? Dat komt omdat backupprogjes de mappen en bestanden comprimeren en vervolgens opslaan (in onbegrijpelijke namen en cijfers). Pas bij het terugzetten krijgen de bestanden weer hun oorpsronkelijke namen. Ik weet niet of dit bij Norton ook zo is, maar als je geen enkele logische / normale bestandsnaam ziet in de backup, dan is dat ook bij Norton zo.

De schrik sloeg me om het hart toen OUTLOOK niet eens meer opende. Na heropstarten van de PC kreeg ik de melding "outlook kon vorige keer niet openen, wil u nu openen in veilige modus?" ik heb dus maar ja gezegd en dat werkte. Ik heb nog enkele vragen:
1. Wat betekent die veilige modus eigenlijk? Mag ik proberen of die wél werkt en niet vast loopt?
2. ik krijg bij het openen nog steeds een venster met "internet email imap.telenet.be Geef uw gebruikersnaam en wachtwoord voor de volgende server". En dan:
server: (niet echt ingevuld maar in lichte letters imap.telenet.be, verder kan ik daar niets invullen).
Bij naam en wachtwoord heb ik het nodige ingevuld. Dan moet ik klikken op OK of op ANNULEREN. Maar het haalt niets uit. Ik vraag morgen aan de helpdesk van telenet wat dat kan betekenen). Bij mijn weten heb ik bij account de juiste gegevens ingevuld.
3. Zou het kunnen dat Outlook 2003 alleen met POP3 werkt en niet met IMAP? Dat kan de oorzaak zijn...
4. Ik kijk na of ik niet teveel volume in beslag neem.
Alvast dank aan iedereen!

3. Outlook 2003 kan voor zover ik mij herinner gewoon met IMAP werken

Ik heb het probleem opgelost door de instellingen van outlook-email opnieuw op POP3 te zetten en dus niet meer op IMAP. Alles verloopt nu weer normaal (zij het traag). Dat is slechts een voorlopige oplossing, ik zal ook moeten overgaan naar een recentere versie van Outlook. Ik was toch zinnens een nieuwe desktop te kopen met Windows 8.1 en Office 360. Daarbij kan ik de adviezen best gebruiken, waarvoor dank aan iedereen.

Ik heb aantal mails verminderd en ben teruggegaan naar POP3. Voorlopig lijkt dat te helpen, al vertraagt de hele computer als er mails binnen lopen en al duurt het soms en eeuwigheid als de laatste mail van een serie binnen loopt. Ik ga binnenkort over naar een nieuwere versie van Office en Outlook.
Dank aan de adviseurs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan