Outlook start niet, melding: Virtueel geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mamomytw

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2006
Sinds een week kan ik mijn outlook 2000 niet opstarten. Ik krijg dan de melding dat het virtueel geheugen ontoereikend is. Alle andere programma's doen het wel. Ik heb outlook al opnieuw geïnstalleerd, computer gedefragmenteerd, gecontroleerd op virussen (waren wel aanwezig, nu weg), herstelpunt gemaakt en ook het virtueel geheugen vergroot. Mijn virtueel geheugen staat nu op 55 % ruimte vrij. Wie kan mij vertellen wat ik nog meer kan doen hieraan???

Mijn virtueel geheugen staat nu op 55 % ruimte vrij.
55% vrij? Dat begrijp ik niet. Een vuistregel is, om 1,5 maal de omvang van je fysieke geheugen in te stellen als visueel geheugen. Dus 512 Mb Ram levert een virtueel geheugen van 768 Mb op.
In te stellen in Systeem, Geavanceerd, bovenste van de drie knoppen "Instellingen", dan weer Geavanceerd en onderaan op knop "Wijzigen" klikken.
Alleen instellen op één schijf/partitie. (Zie voorbeeld.)
.

Bijlagen

• Virtueel Geheugen.jpg
    Virtueel Geheugen.jpg
    27,6 KB · Weergaven: 90
Laatst bewerkt:
Outlook start niet, melding virtueel geheugen.

Bedankt voor je reactie maar zoals jij het aangeeft heb ik het gedaan. Hij geeft aan dat de beschikbare ruimte 21907 MB is. Het rare is dat mijn outlook soms wel opstart maar zodra ik bijv. een mail open, er weer uit gegooid word. Internet doet het prima, kan meerdere pagina's openen zonder eruit gegooid te worden.

Hij geeft aan dat de beschikbare ruimte 21907 MB is.
Ik weet niet waarom je dat zo nadrukkelijk vermeldt, het heeft te maken met de totale vrije ruimte op de partitie en heeft verder geen invoed op de omvang van het virtuele geheugen, de "swap file". In je beginpost heb je het ook al over 55% vrij, wat bedoel daar nu eigenlijk mee? (ik wil geen misverstanden laten bestaan.)
Wil toch even exact vermelden wat je fysieke geheugen is en hoe je het virtueel geheugen hebt ingesteld?

Je hebt kennelijk Windows XP, wil opgeven welke versie en welk srvice pack?

Welke MS Office gebruik je?

Outlook doet het niet, virtueel geheugen

Nou, raar maar waar. Mijn outlook doet het weer. Hij start wel heel traag op maar heb tot nu toe geen melding meer gekregen. Mocht ik toch weer problemen krijgen, kom ik graag bij je terug. Bedankt in elk geval.

Hoi,

Ik wil je niet teleurstellen, maar de kans dat de melding over dat virtuele geheugen weer terugkomt is niet gering.
Onder Outlook komt deze melding geregeld voor, wanneer de omvang van het bestand, waarin al je eigen gegevens worden ongeslagen: OUTLOOK.PST aanzienlijk is toegenomen.
Vooral de mappen 'Postvak IN' en 'Verzonden Items' (met name door bijlagen in mails) zijn hier verantwoordelijk voor.
Je kunt dit controleren, door het betreffende bestand op te zoeken. Onder WindowsXP staat dat 'standaard' in de volgende map:
C:\Documents and Settings\[jou gebruikersnaam]\Local Settings\Application Data\Microsoft\Outlook
De beste manier om dit te verhelpen is dus opschonen. Ik heb hierover een bijlage meegestuurd

Bijlagen

Ok bedankt! Ik ga het meteen nakijken. Tot nu toe doet outlook het nog steeds maar ook nog heel traag. Heb wel bijna mijn hele inbox leeggemaakt en ook bewaardemails opgeschoond.

Kan ook zijn dat je swap/wisselbestand is gefragmenteerd, en die wordt niet gedefragmenteerd bij een defragmentatie.

Uitschakelen, rebooten, en dan weer inschakelen, met een vaste groote, van b.v. 500mb, verlost je gelijk van het probleem, bij een variabele groote, kun je dit probleem houden, indien er meer aangesproken wordt, en er een stukje ergens anders op de schijf komt.

En als je je wisselbestand wel op zo'n 750 Mb wil zetten, dan kun je iedere keer dat je de PC afsluit, het virtuele geheugen laten wissen.
In Systeembeheer ga je dan naar "Lokale beveiligingsinstellingen", dan naar "Beveiligingsopties", rechtsklikken op de regel "Afsluiten: wisselbestand voor virtueel geheugen wissen"en dan klikken op "Eigenschappen" en tot slot "Ingeschakeld" selecteren.

Laatst bewerkt:
Dit is echt een supersite :thumb: ! Bedankt voor alle goede tips. Tot nu toe werkt mijn outlook nog steeds en is het zelfs niet meer traag maar ik heb alle tips opgeslagen dus mocht ik weer problemen hebben ga ik het uitvoeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan