Outlook verwijderd mails niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

DJJochem

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2010
Hallo allemaal,

Ik heb op mijn PC met Windows 8 een installatie van Microsoft Office 2013 Enterprise. Ik maak ook gebruik van Outlook voor mijn e-mail en agenda. Voor de e-mail gebruik ik de IMAP server bij mijn eigen server met CentOS. Nu zit ik alleen met het volgende probleem:
Als ik een e-mail in Outlook verwijder, lijkt hij verwijderd te zijn. De mail staat ook in de map 'Trash'. Maar gek genoeg lijkt Outlook de mail niet van de server te verwijderen. Als ik namelijk inlog via webmail (Roundcube) of de e-mail open op mijn smartphone staan de e-mails er gewoon nog, en kan ik er alles mee doen.
Als ik via de webmail of smartphone een e-mail verwijder, verwijdert Outlook hem ook.
Wat gaat hier verkeerd en hoe is het op te lossen?

Groet, Jochem

Een belangrijk verschil is dat je met IMAP verwijderingen moet "committen" om ze ook werkelijk uitgevoerd te krijgen.
Even geciteerd, als algemene achtergrond informatie:
IMAP4 works on the premise that you can *mark*
an item for deletion but the item doesn't actually get deleted up on
the server until you commit those deletions (by issuing a Purge
command from the e-mail client).

Oftewel: Je moet op zoek naar hoe je in Outlook 2013 een purge kan uitvoeren. Naar ik begrepen heb kun je mogelijk zelfs instellen dat zo'n purge automatisch plaatsvindt als je Outlook 2013 afsluit danwel als je een mailmap verlaat als je er online aan werkt.

In dit engelstalige artikel staat hoe je die purge handmatig kunt laten uitvoeren in Outlook 2013.

Mogelijk werkt het in Outlook 2013 op volgende manier als je een automatische purge zou willen instellen. Dat werkt (zoals je ziet) per mailmap:
To have Outlook purge messages marked for deletion automatically when you leave a folder:

- Open a folder in the IMAP account you want to set up for automatic purging.
- Select Edit | Purge | Purge Options... from the menu.
- Make sure "Purge items when switching folders while online" is checked.
- Click OK.

Remember that Outlook only purges automatically while you are online. Deleted messages in folders you closed while offline will be purged the next time you visit and leave the folder while online.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hallo Tijs,
Ik heb alle gegeven opties geprobeerd, maar stom genoeg weigert Outlook de mails daadwerkelijk van de server te verwijderen. Mails worden ook niet als gelezen gemarkeerd, wat wel in Outlook gebeurt.

Groet, Jochem

Ik kan me er niet veel bij voorstellen.
Je bent wel online aan het werken in Outlook 2013 op dat moment?
en als je een bericht delete zie je dan echt geen verandering in de status/kleur/etc., om aan te geven dat je 'm 'verwijderd' hebt? [Je had het over het geplaatst worden in de Trash map, ik neem aan dat dat nu nog steeds gebeurt?]

Mogelijk moet je de map Trash geactiveerd hebben en dáár de verwijdering (handmatig) committen op de manier die in de instructie is aangegeven.

Tijs.

Hallo Tijs,

Ja ik ben online aan het werken in Outlook.
Het enige wat ik merk aan veranderingen, is dat de mail uit de Inbox verdwijnt en in de map Trash komt te staan. Het gekke is dat ik via de webmail de mail dan zowel ongelezen in de inbox zie staan, als gelezen in de trash map.
Een beetje een raar verhaal, niet?

Jochem

Ik geloof in de instructies van Microsoft.
Je zult dus (wat mij betreft) op onderzoek moeten gaan waarom jouw mailserver-software de committing niet accepteert (of niet uitvoert).

Tijs.

Hallo Tijs,

Het lijkt me eerder een probleem bij Outlook, aangezien de mails wel gewoon verwijderd worden vanaf een Smartphone, tablet of webmail-omgeving (roundcube). Ook vanuit andere e-mailclients worden de mails verwijderd.

Jochem

Alvast: Webmail is een heel andere manier van werken, dus daar is het niet mee te vergelijken.
Als je in smartphone en tablet het óók als imap hebt ingesteld (dus NIET als pop3), dan zou je wellicht gelijk kunnen hebben.
Misschien kun je in dat geval in de account-instellingen en/of je voorkeuren van Outlook eens gaan kijken hoe verwijderingen worden behandeld.

Tijs.

Na nog wat rondneuzen in de instellingen in Outlook, heb ik iets veranderd, ik weet niet precies wat, maar gek genoeg worden mails nu wel verwijderd. Topic kan op slot!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan