Over resolutie beeldschermen

Status
Niet open voor verdere reacties.

keej

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2007
Berichten
279
Ik heb hier nu voor mijn neus een 17-inch lcd scherm staan. De resolutie is 1280 x 1024.

Nu heb ik volgend probleem. Voor mij staat alles te klein op het scherm en dat is erg vermoeiend.

Als oplossing zou je nu kunnen zeggen: verander de resolutie van het scherm. Echter nu is de native resolutie ingesteld; als je die verandert krijg je, als je al geen vervorming hebt, toch het probleem dat het beeld waziger is aangezien één pixel uitgesmeerd wordt over iets meer dan één pixel van het scherm.

Een andere oplossing zou zijn: koop een ander scherm (het is ook in dat opzicht dat ik de vraag stel), maar dan is het probleem dat welke grootte je ook neemt van scherm de native resolutie altijd mee verandert met de schermgrootte. De pixels zelf blijven even groot en even ver van elkaar staan.

Mijn vraag: Zijn er nog mensen met dit probleem / Wat is een oplossing ervoor / Bestaan er computerschermen met de pixels groter of verder van elkaar?

Ik zou graag hebben dat alles ongeveer een derde groter is, dus ik bedoel voor, bijvoorbeeld in mijn geval een 23 inch scherm in plaats van een 17 inch scherm, maar het hoeft zo groot ook niet te zijn, mag ook minder pixels.
 
Laatst bewerkt:
Hoezo is het te klein? Kijkt het gewoon niet prettig, of heb je een visuele handicap?
Met een groter scherm worden de letters in beginsel namelijk niet groter.

Probeer dit eens:
Je kan de tekengrootte in windows aanpassen via START>>configuratiescherm>>vormgeving en thema's>>beeldscherm.

Er opent een nieuw schermpje, met tabbladen, kies nu voor het tabblad "vormgeving". Onderaan staat een optie "tekengrootte" daarmee stel je de lettergrootte in.


Met een groter scherm blijven de letters in principe even groot. De resolutie is immers dezelfde, je hebt alleen meer beeld "over". Ik zit nu naar een 24"scherm te kijken, maar het enige verschil is dat je bijvoorbeeld in outlook gewoon een heel breed scherm krijgt, maar dat verandert niets aan de lettergrootte.
IN een programma als word of excel kan je er wel iets mee, je kan dan de zoomfactor aanpassen. Gevolg is dat je op een 24"scherm een document kan maken in Word met lettergroote 10, terwijl ze op je scherm 3 cm groot zijn, maar de lettertjes van het menu blijven gewoon even klein als voorheen, dat verandert niet.

Ik zou in ieder geval niet naar de winkel rennen voor een nieuw scherm. Ga eerst eens ergens kijken naar een groter scherm, met programma's die jij ook gebruikt, en zie of dat het probleem wel echt oplost. Misschien blijkt de echte oplossing uiteindelijk wel een bezoekje aan de plaatselijke opticien.....
 
Laatst bewerkt:
Mja ik zie in feite toch goed (met mijn bril dan toch). Ik zeg niet dat het onleesbaar is, het is gewoon te klein en dat is vermoeiend. Vandaar dat ik dus op zoek was naar een groter beeldscherm met maar evenveel of minder pixels (het beeldscherm dat ik nu gebruik is niet van mij). "Meer scherm over hebben" is idd niet wat ik zoek.

De lettergrootte heb ik al eens aangepast maar dat is toch niet echt je dat. Enkel de letters zijn dan groter, de rest blijft even klein. En bovendien zijn de letters dan hoewel groter toch minder leesbaar qua typografie bedoel ik dan.
 
of heb je zo'n belabberd beeldscherm dan? Probeer het eens met een ander scherm, kijk hoe dat bevalt
 
Er bestaan dus geen beeldschermen met grotere pixels?
Kheb dat eens wat opgezocht en het zou om de pixel pitch of zoiets gaan, en die zijn standaard tussen 0.250mm en 0.310mm ongeveer. Voor mij kwam ik uit op ideaal 0.353, maar dat heb ik nog niet gevonden.

Is een dell-scherm dat ik nu heb. Niet het beste dat er is en mss al niet meer helemaal ok, maar kheb het toch allemaal liever groter.

Deze website bijvoorbeeld bekijk ik in 150%.
 
Laatst bewerkt:
Jij zegt dat één pixel word uitgesmeerd
Is dat wel zo? Mij is nog nooit opgevallen dat het minder scherp word.
 
Jij zegt dat één pixel wordt uitgesmeerd
Is dat wel zo? Mij is nog nooit opgevallen dat het minder scherp wordt.

Toch is dit zo. Zelfs als er geen vervorming is, is het beeld toch minder scherp hierdoor. Het is groter en beter leesbaar, maar de lettertekens en figuren zijn minder scherp afgelijnd. Typ bijvoorbeeld eens een tekst zwart op wit en bekijk dan het verschil in native en in een andere resolutie eens goed.

Een tip dus: als je in full screen bijvoorbeeld een powerpointpresentatie of een diavoorstelling geeft of een film bekijkt: zet vooraf eerst je beeldscherm op de native (de maximale) resolutie. Dat alleen maakt dat het beeld scherper is! (meer pixels + niet uitgesmeerd)
 
Is er dus niemand die weet of er computerschermen met grotere pixels bestaan; grotere pixels dan bij 19-inch schermen (die de grootste lijken te hebben omdat ze dikwijls slechts evenveel pixels hebben dan 17-inch schermen)?
 
Je zou een 1600 x 1200 scherm kunnen bekijken met resolutie 800 x 600.
Dat is precies factor 2 mss valt de uitsmering dan mee?
 
Laatst bewerkt:
Is er dus niemand die weet of er computerschermen met grotere pixels bestaan; grotere pixels dan bij 19-inch schermen (die de grootste lijken te hebben omdat ze dikwijls slechts evenveel pixels hebben dan 17-inch schermen)?

Je bent het beste af met een ouderwetse CRT monitor (beeldbuis).
Die kan je ongestraft op willekeurige resoluties laten werken.
Geen problemen met native resoluties en scherpte verlies en ook geen problemen met inkijkhoek.
 
Ik zit net te lezen van de resolutie van het beeldscherm.
Nu ben ik geen expert maar ik had het zelfde probleem.
Ik heb de oplossing uit een computerboekje gehaald.
Ga naar eigenschappen voor het beeldscherm door met de rechtermuisknop op het bureaublad te drukken. Ga naar eigenschappen onderin, >>kies hier tabblad Instellingen en druk op de knop Geavanceerd.
Klik nu op ‘aangepaste instellingen’.
Als dat is gebeurt komt er een menuutje te voorschijn waar je de grootte kan aanpassen.
Als je hierna nog even het programma “ClearType” gaat downloaden (gratis) kan je je letters nog beter naar je zin maken.
Als je het goed doe dan heb je net zoveel plezier als ik.

Tommy.
 
bedankt voor de reactie tommy

ik vind het zo idd beter, nog niet helemaal goed, nog liever zou ik grotere pixels hebben (de kleine font vond ik toch beter uitzien)

maar dit is toch een verbetering

alleen weten niet alle websites er goed mee om te gaan, bij helpmij zijn de juiste verhoudingen tussen de verschillende lettergroottes een beetje zoek
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan