Overblijvende IP adressen uit een tabel halen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

BananaJuice

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2009
Ik werk dus voor de gemeente aan een database, met alle computers in.
pc naam, gebruikers, ip adres, gateway, DNS etc.
Ik dacht bij mijzelf dat het ook wel handig zou zijn voor hen, dat je uit die lijst een lijst met vrije IP addressen kan halen.

Er is ook nog wel iets dat het bemoeilijkt en dat is dat er verschillende 'domeinen' of hoe je het ook noemt zijn. (veel van netwerken ken ik niet)

010.148.204.xxx
172.022.012.xxx
172.022.011.xxx
172.022.013.xxx

dus, van deze zouden dus elk de vrije IP adressen moeten worden weergegeven.
Ik denk dat ik de database best niet online zet, omdat er misschien wat teveel informatie van de gemeente inzit.

Maar je kan zelf een databaseje maken met wat ip addressen denk ik, bv van bij je thuis.

Alvast bedankt!

Correctie, ik lees dat het om Acces gaat. Mijn antwoord was meer in het algemeen hoe aan die gegevens te komen (export dhcp of van sms).
Dit verwijderd.

Laatst bewerkt:
Helpen met je database kan ik niet, maar ik kan je wel vertellen dat:
010.148.204.xxx
172.022.012.xxx
172.022.011.xxx
172.022.013.xxx

private adressen zijn, en dus per definitie niet op het Internet beschikbaar zijn, want voor privaat gebruik (bijv. achter een Internet-router die wél een publiek (Internet) ip-adres heeft).
Meer informatie: hier

Deze informatie is dus niet te misbruiken hier op het forum (want niet bereikbaar vanaf Internet). Enige wat we misschien uit je tabel(len) zouden kunnen halen is de functie van de apparaten danwel degene die ermee werkt als de computernamen hierover hints geven.

Succes,

Tijs.

Ik ga er van uit dat ze werken met een DHCP server waardoor alle IP adressen automatisch uitgegeven worden. Dan word het nut van een lijst met vrije IP adressen een stuk minder aangezien de DHCP server dat netjes bij houd. Wat dan wel interessant kan zijn is het aantal vrije ip adressen. maar dat is veel simpeler te genereren dan alle vrije IP adressen in een lijst te zetten

(aantal ip adressen beschikbaar in de range - het aantal uitgegeven ip adressen in de range= aantal beschikbare ipadressen)

Ze gebruiken vaste IP's om zo makkelijker de firewall etc in te stellen.
Iedere pc heeft dus een vast IP-adress

@ Banana,

Geen Acces antwoord.
Weet je heel zeker dat jouw gemeente met vaste IP adressen werkt? Of is het zo'n kleine gemeente dat het maar om een tiental gaat? Het klinkt mij nl heel onlogisch in de oren.

Ze gebruiken vaste IP's om zo makkelijker de firewall etc in te stellen.
Iedere pc heeft dus een vast IP-adress

Hmmmmz, ik zie werk voor een automatiseerder ;)

Om je database niet teveel te vervuilen zou ik via VB wat bouwen.
Zodra je de vrije IP lijst wil genereren een functie in de form van

bouw een array waarin alle IP adressen staan,
filter alle IP's uit die zowiesoo bezet zijn
- eindigend op 0 en 255 (zijn meestal gereserveerde IP adressen).
- Server ip adressen
- Printer ip adressen
- en alle andere apparaten die een ip gebruiken (routers/ Manageble Switches/Scanners)

loop daarna de tabel met systemen door zodat je de gebruikte ip adressen kan aanvinken.

Daarna genereer je een lijst van alle ip adressen die niet aangevinkt zijn

er zijn natuurlijk vele manieren om de lijst te genereren zoals wegzetten naar een tabel en mijn methode is misschien niet de meest efficiënte

Hmmmmz, ik zie werk voor een automatiseerder ;)

Om je database niet teveel te vervuilen zou ik via VB wat bouwen.
Zodra je de vrije IP lijst wil genereren een functie in de form van

bouw een array waarin alle IP adressen staan,
filter alle IP's uit die zowiesoo bezet zijn
- eindigend op 0 en 255 (zijn meestal gereserveerde IP adressen).
- Server ip adressen
- Printer ip adressen
- en alle andere apparaten die een ip gebruiken (routers/ Manageble Switches/Scanners)

loop daarna de tabel met systemen door zodat je de gebruikte ip adressen kan aanvinken.

Daarna genereer je een lijst van alle ip adressen die niet aangevinkt zijn

er zijn natuurlijk vele manieren om de lijst te genereren zoals wegzetten naar een tabel en mijn methode is misschien niet de meest efficiënte

Ja, maar, wij hebben op school nog niet geleerd hoe we database en programma moeten combineren, tot nu toe alleen via txt bestanden enzo.
Ik heb het wel al geprobeert, maar ik wist niet meer wat ik bezig was.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan