Overclocken E6750

Status
Niet open voor verdere reacties.

038soldier

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2006
Hallo,

M'n E6750 komt voor m'n gevoel net tekort met nieuwe games in combinatie met m'n 9800gtx+. Heb nieuw ramgeheugen gehaald een tijdje terug en deze heeft 4gb en draait op 800Mhz. Deze snelheid heb ik gekozen, omdat ik graag m'n cpu wil overclocken en dat komt nu goed uit, aangezien games net wat extra fps kunnen gebruiken. DDR3 wordt in mijn ogen pas interessant, wanneer je over de grens van 1333Mhz gaat (Hoger kan m'n moederbord niet) en een hogere fbs lijkt me niet gewenst met een E6750 stock gekoeld. Ik zou graag van 2,66Ghz naar 3,2Ghz gaan.

Welke settings moet ik hiervoor aanpassen. Ik snap dat ik de FBS moet verhogen van 333Mhz naar 400Mhz en evt. de multiplier aanpassen, maar is het daarmee gedaan of moet ik ook iets aan het geheugen aanpassen?

Hoor graag hoe ik dit het beste kan doen.

Grt.

Ronald

Laatst bewerkt:
Verplaatst processor / Koeling --->>> Overklokken.

Ze kunnen nog een stuk hoger hoor :)

Heb de mijne al stabiel op 3.94ghz gehad. Alleen moest ik de voltages igg "te" hoog draaien. Dus heb hem weer terug geschroeft naar 3,7

Je systeem wordt er wel flotter door, maar om nou te zeggen dat het veel extra fps geeft...

Ja, maar ik kan niet hoger nu toch? De multiplier staat op z'n hoogst en m'n ram is 800Mhz.
Aan de fps merk ik niet echt wat nee, maar het is wel fijn dat de pc zelf vlotter werkt.

Dat de ram 800 mhz is maakt niets uit. Die klokt gewoon mee over.
Alleen is dit meestal wel de bottleneck.

Als je bv goed OCZ / Geil geheugen hebt kun je nog wel hoger.
Die draaien nog goed op 900 - 950.

Gewoon proberen met kleine stapjes, Goed op je temps letten en Orthos, prime95 of iets dergelijk draaien zo dat je je overklok kan checken.

Lees deze "handleiding"maar eens door

http://www.tomshardware.com/reviews/dual-quad,1720-10.html

hey hey,

Zal het aanvullen als dit mag :) ? ik heb ook zitten *****n ermee, op moment staat hij van 333 op 380 reden voor mij hiervoor is dat ik mij afvraag of ik de voltage niet een notch omhoog moet gooien ? tot nu toe geen probs maar na dit gelezen te hebben:

Code:
In other words when you overclock you increase the frequency that the CPU operates at. When you (+)SPEED then you (-) TIME between each cycle. If you (+)enough the SPEED then the voltage doesn't have enough time to reach a GIVEN level for that cycle. If the voltage is cut before reaching a certain level then the voltage is bellow the
TOLERANCE(ie:1-10%), thus creating errors and physical damage to the CPU!

Wat ik hieruit begrijp is dat als je de FSB sneller laat lopen, elke cycle korter duurt, en uiteindelijk uit zijn tolerance %^valt, hierbij kun je de CPU dus beschadigen. Nou zat ik te denken als ik hem nou genoeg voltage geef waardoor hij idd heter wordt maar wel genoeg 'voeding' krijgt, dit probleem/kans kleiner wordt. is er een prog om te checken of je CPU op moment beschadigt word ? of word dit getoond in orthos primetest ?

Gz, GM

Ja je kan idd de spanning omhoog gooien
Maar let op dat je niet over de max gaat van het geheugen en / of CPU.
Tuurlijk ook de temp bij houden.

Orthos. Prime 95 enz. laten je processor berekeningen maken.
De antwoorden worden gechecked, wijken deze teveel af stopt de test.
Of krijgt een spontane bluescreen.

(bluescreen is bijna altijd een te lage CPU spanning een een foute eindwaarde een te lage geheugen spanning)

Dan is je OC niet stabiel. Het is meer ff spelen en voelen wat je pc kan.
Elke processor / geheugen is anders. Probeer eerst de max. te vinden en ga er dan veilig onder zitten.

Zelf heb ik m'n 6750 max stabiel gekregen op 3,9, maar nu laat ik hem lopen op 3,7.

Ook klopt het dat de hardware sneller verslijt, maarja voorwat hoort wat.
Voor dat een processor kappot gaat is ie meestal al vervangen door wat anders

Ja je kan idd de spanning omhoog gooien
Maar let op dat je niet over de max gaat van het geheugen en / of CPU.
Tuurlijk ook de temp bij houden.

Orthos. Prime 95 enz. laten je processor berekeningen maken.
De antwoorden worden gechecked, wijken deze teveel af stopt de test.
Of krijgt een spontane bluescreen.

(bluescreen is bijna altijd een te lage CPU spanning een een foute eindwaarde een te lage geheugen spanning)

Dan is je OC niet stabiel. Het is meer ff spelen en voelen wat je pc kan.
Elke processor / geheugen is anders. Probeer eerst de max. te vinden en ga er dan veilig onder zitten.

Zelf heb ik m'n 6750 max stabiel gekregen op 3,9, maar nu laat ik hem lopen op 3,7.

Ook klopt het dat de hardware sneller verslijt, maarja voorwat hoort wat.
Voor dat een processor kappot gaat is ie meestal al vervangen door wat anders

Betreft de slijtage ben ik het 100% mee eens. Toch blijf ik twijfelen, je zegt niet over de max te gaan, maar bedoel je met de max nog meer als de laatste keuze in het Bios, of bedoel je dat er een bepaalde waarde aangekoppeld is zoals bijv "Ga nooit verder dan x.xxxx volt" als dat is wat je bedoeld, wat is het maximalen dan ? dan toch nog even een opheldering, dus ik kan hem van 2.66GHz tot 3.2GHz op auto laten draaien of is het toch verstandiger om hem op een bepaalde waarde te zetten ? zo ja, welke ?

Mijn is GEiL PC2-6400, vermits ultra. Deze heb ik op 2.10v gezet, en op 1:1 laten lopen dus 667, en timings 4,4,4,12 zijn. Reden voor 667 is als ik dan ga uitbouwen met de fsb komt hij toch al rond de 800.

Zou graag reply van je terug krijgen mukkel ;) btw, is speedfan redelijk betrouwbaar met de temps ?,

Gz, GM

Over de max bedoel ik door de fabrikant opgegeven.

bv. dit setje van geil. Ik weet niet of je deze hebt, maar pak hem even als voorbeeld.
http://www.cdrinfo.com/Sections/Reviews/Specific.aspx?ArticleId=17157

Op het stickertje staat voltage 2.1, maar als je naar de specs kijkt
staat er Working Voltage: 1.8v ~ 2.3v

2,3 volt is dan het max van het geheugen. Je kunt dan nog spelen met 0.2 volt.
Je kunt er overheen gaan (mits je mobo dat kan),maar zelf zou ik dat niet doen. Dat is gewoon vragen om problemen.

- De max voltage van een E6750 is 1,5V / 1,55V. Volgensmij loopt hij standaard op 1,3
ofzo.

Met overklokken stel ik zelf alles handmatig in. De auto functie wilt de voltage wel eens te hoog gooien of zelfs auto adjusten kijkende naar het gebruik.
bv asus mobo's hebben een lekkere autofuncties.... Als je bv niet veel cpu gebruik hebt
Draait ie automatisch de multiplier naar beneden, zodat je processor op een lager frequentie gaat werken. (eco functie).

Voor de temperaturen in de gaten te houden gebruik ik Asus pc probe. Aangezien ik zelf een asus mobo heb.

fanspeed.. ja heb het 1 keer gebruikt maar ben er niet zo gek op.
Kan bv ook everest pakken is betrouwbaarder.

PS. Ik heb hier nog wel een handy linkje voor een 6750
http://www.tomshardware.com/reviews/dual-quad,1720-11.html
Onderaan kun je ff bladeren naar verschillende stappen.

Over de max bedoel ik door de fabrikant opgegeven.

bv. dit setje van geil. Ik weet niet of je deze hebt, maar pak hem even als voorbeeld.
http://www.cdrinfo.com/Sections/Reviews/Specific.aspx?ArticleId=17157

Op het stickertje staat voltage 2.1, maar als je naar de specs kijkt
staat er Working Voltage: 1.8v ~ 2.3v

2,3 volt is dan het max van het geheugen. Je kunt dan nog spelen met 0.2 volt.
Je kunt er overheen gaan (mits je mobo dat kan),maar zelf zou ik dat niet doen. Dat is gewoon vragen om problemen.

- De max voltage van een E6750 is 1,5V / 1,55V. Volgensmij loopt hij standaard op 1,3
ofzo.

Met overklokken stel ik zelf alles handmatig in. De auto functie wilt de voltage wel eens te hoog gooien of zelfs auto adjusten kijkende naar het gebruik.
bv asus mobo's hebben een lekkere autofuncties.... Als je bv niet veel cpu gebruik hebt
Draait ie automatisch de multiplier naar beneden, zodat je processor op een lager frequentie gaat werken. (eco functie).

Voor de temperaturen in de gaten te houden gebruik ik Asus pc probe. Aangezien ik zelf een asus mobo heb.

fanspeed.. ja heb het 1 keer gebruikt maar ben er niet zo gek op.
Kan bv ook everest pakken is betrouwbaarder.

PS. Ik heb hier nog wel een handy linkje voor een 6750
http://www.tomshardware.com/reviews/dual-quad,1720-11.html
Onderaan kun je ff bladeren naar verschillende stappen.

Ja die functie bij idle gebruik mits je die bedoeld dat de freQ lager wordt bij idle, las dat je die beter disabled voor OC zelf last gehad dat hij steeds terug springt naar 266 inplaats van 333, op moment geen last van met die functie uit. zal morgen es doorspitsen :thumb:

Ok heb dus vannacht een stress test gedaan, en volgens Speedfan zijn dit de waardes:

System: 41C
CPU: 40C
Aux: 125C (dit is altijd al buggy geweest)
HD0: 28C
Core 0: 54C (tot 57C zag ik hem weleens)
Core 1: 55C (tot 57C)

Nu staat er in Speedfan een rood vlammetje bij beide cores, wat ik wel raar vind ten opzichte van CPU die 40C aangeeft, zou ik toch stapje terug moeten clocken of meer toevoer van volts geven ?

Kast = airflow, in totaal 4 fans, 3x 80mm, en 1x 120mm

2*80mm aan de voorkant, die van buiten naar binnen zuigen (deze 2 staan op max rpm)
1*80mm aan zijkant, die ook van buiten naar binnenzuigt voor de GPU kaart + stockcooler (neem aan dat die van buiten naar binnen zuigt ?!).
1*120mm aan achterkant en die staat op mid, deze op mid gezet lijkt mij bij max. dazt anders de lucht die voor GPU (zijkant) direct naar buiten wordt gezogen in plaats eerst langs de GPU komt.

Btw stress test is zonder fouten geleverd na 10 uur 31 min 21 sec. op 3064MHz, 380 fsb, auto voltage, btw die core 0 en 1 lijken mij aan de hete kant, mening graag. :cool:

gz, GM.

Hoi,

Op dat vlammetje moet je niet letten. Standaard rond 50-55 ingesteld.
Een core 2 duo kan makkelijk 65/70 graden stressed worden.

Je moet niet naar de core temps kijken maar naar de CPU waardezelf.
40graden is dus goed.
Dat is dus een nadeel van speedfan. Gooit allerlei waardes en vlammetjes naar je hoofd. Dubbel check deze waarde anders ff met een soort gelijk programmaatje.

Als hij stabiel is hoef je de voltages niet een te passen. Dit doe je alleen als hij niet stabiel is. Je nog wel een stuk hoger met een stock koeler. ALs je echt hoger wilt zal je toch een andere koeler moeten monteren.

Meestal draai ik een stres test 4-5 uur, als er iets fout is zie je dat altijd wel in het begin.
Als je pc 24/7 aanstaat, moet je idd langer stressen.

Hoi,

Op dat vlammetje moet je niet letten. Standaard rond 50-55 ingesteld.
Een core 2 duo kan makkelijk 65/70 graden stressed worden.

Je moet niet naar de core temps kijken maar naar de CPU waardezelf.
40graden is dus goed.
Dat is dus een nadeel van speedfan. Gooit allerlei waardes en vlammetjes naar je hoofd. Dubbel check deze waarde anders ff met een soort gelijk programmaatje.

Als hij stabiel is hoef je de voltages niet een te passen. Dit doe je alleen als hij niet stabiel is. Je nog wel een stuk hoger met een stock koeler. ALs je echt hoger wilt zal je toch een andere koeler moeten monteren.

Meestal draai ik een stres test 4-5 uur, als er iets fout is zie je dat altijd wel in het begin.
Als je pc 24/7 aanstaat, moet je idd langer stressen.

Top, zal evenredig programma dll'n zoals die asus probe. en vannacht nog een stress test houden voor de zekerheid, op moment zijn alle vragen beantwoord :D, bedankt voor de goede uitleg, zal toch nog even stress testje afleggen vannacht en morgen resultaat posten, als alles goed loopt, is mijn vraag opgelost, nu hopen die van de treat starter ook ;)

gz GM

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan