Overclocken Q6600

Status
Niet open voor verdere reacties.

EddyBibi

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2007
Hi all,

Ik heb mn Q6600(versie G0), standaard 2.4 ghz, overclocked naar 3.3 ghz. Enkele specs:
- moederbord P5Q SE
- DDR2 667 mhz
- core voltage 1.35

Hij draait stabiel(prime95) en de temps(via Core Temp) zijn ook aardig: met gamen tegen de 60 graden en normaal gebruik rond de 45-48 graden.

Nu is mijn vraag, heeft het nut om sneller DDR2 te plaatsen? Bijv 800 mhz? Of nog hoger? Naar mijn idee niet. De FSB/DRAM verhouding is nu 1:1. DE frequentie is nu 366.
Maar ja, ze verkopen toch niet voor niets sneller DDR2 geheugen.....?

Volgens mij hadden de p4 er wel baat bij maar de core duo's niet echt, probeerde zelf ook voor die overclock te gaan die jij nu hebt, maar mijn moederbord trok het net niet.
Die FSB/DRAM verhouding 1 op 1 loop ik ook net mis, dus goed te weten misschien dat iemand het minder heeft dan jij, maar volgens mij heb je toch zowat de beste overclock te pakken voor die processor die er is, tenzij je met waterkoelingen gaat klooien enzo, maar dan begeef ik me eigenlijk alweer op vaag terrein voor mij, dus ik ga kappen hier, doeg.

Laatst bewerkt door een moderator:
[De beste overclock? Tja... ik heb een grote ATX kast met diverse luchtkoelingen. De een blaast koude lucht in en de andere laat ik afvoeren. Dan kom je toch een end met lucht hoor! Gezien mn temps denk ik dat 3.4 of 3.5 er ook nog wel in zit maar hou de boel liever heel.
Ik weet niet wat voor mobo je hebt maar als ie je eenmaal toelaat om te OC'en dan zou je toch verder moeten komen???

Ik weet niet wat voor mobo je hebt maar als ie je eenmaal toelaat om te OC'en dan zou je toch verder moeten komen???

Ligt aan de hardware zelf. Er is iemand op het Internet die z'n E8500 op 4.3Ghz heeft lopen (ongv. 50graden stress), terwijl ik met dezelfde processor niet verder kom dan 3.8Ghz.

[De beste overclock? Tja... ik heb een grote ATX kast met diverse luchtkoelingen. De een blaast koude lucht in en de andere laat ik afvoeren. Dan kom je toch een end met lucht hoor! Gezien mijn temps denk ik dat 3.4 of 3.5 er ook nog wel in zit maar hou de boel liever heel.
Zet fsb op 333 bij mij, en hij start niet meer op, 329 geloof ik dat die nu op staat. Zal straks nog eens kijken anders (misschien). Mobo van mij is asus p5kpl-am. staat op de doos dat de fsb is over te klokken tot 1600, dus dat zou dan op 400 komen (als ik me niet vergis) maar de vlieger gaat niet op helaas.

Ps ik heb ook nog de beter variant van de q6600 (go-stepping, of zoiets geloof ik dat dat heette), had hiervoor een e6600 dat was de normale variant er van, maar die klokte exact net zover als de q6600 die er nu in zit, maar kan daar niet zeker uit opmaken of de go-stepping van invloed was, maar heb het gevoel dat het moederbord gewoon niet verder wil. Maar is me zo wel goed opzich, als ik zie wat ik op de pc doe, dan had ik aan een p4 ook genoeg de laatste maanden, maar blijft leuk speelgoed natuurlijk, al ben ik geen echte hobbyist of zo maar bla bla bla bla bla.

En ps, luchtkoeling was al vaag terrein voor mij, had nog eerder moeten kappen dus, sorry voor mijn wijsneuzerigheid.

Laatst bewerkt:
Update:
Heb geprobeerd naar de 3.4ghz te klokken. Geprobeerd om van de 367 naar de 378 te gaan. Helaas. Een bsod is het antwoord. Teruggegaan naar 370 en start keurig op. Maar prime95 straft de boel mooi af! Maar vooruit, hij loopt prima op 3.3ghz dus eigenlijk niks te klagen.
Wat ik veel lees is dat je als je gaat OC'en je een zwaardere voeding nodig hebt. Het grappige is dat ik een standaard 250 heb. Niks geen 650W ofzo. Zou het nou gewoon aan de voeding liggen? Kan het me niet voorstellen want met de poging naar 3.4ghz kon ik hem nog steeds verhogen. Maar goed, heb de foutmelding van de bsod niet opgeschreven/opgezocht.
Is er misschien iemand die de Q6600 hoger heeft gekregen en de bios instellingen kan opgeven? Ik denk dat ik iets over het hoofd zie...

je kan niet hogerklocken als je niet 800MHZ Ram hebt ik heb zelf ook de Q6600 met 800mhz gehad
dan kun je max oc halen van 3.6GHZ als ik het goed heb en wil dan nog eens hoger dan heb je 1066MHZ nodig

Ik weet nog dat het bij mij pas wat wilde toen ik hem van 800 naar 667 zette.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan