Overclocken!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

andy179

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2009
hoi ,

ik heb een nieuw computer .
Cpu : Intel Core Duo e8200 2,66 ghz
moederbord : Asus Tek compture model p5k/EPU
chipset p35/g33/g31
interne geheugen: 2 x 2048 mb pc2-6400 ( 400mhz)
fsb is 1600 mhz

Ik heb hem nu overgeclockt alleen ik vind dat mijn cpu iets te hoog wordt.
het wordt nu 69 graden. ik weet dat je dus met voltage wat hoger moet zetten.
Nu staat mijn voltage op automatisch. DUs nu heeft mijn cpu 1.2880 V
Als ik vanuit de biosc bijv op 1.2900 zet dat doet ie start het windows niet meer op.
Kan iemand mij helpen hiermee?

alleen ik vind dat mijn cpu iets te hoog wordt.

Waar je die wijsheid vandaan hebt is me een raadsel, bij het verhogen van de vCore wordt je CPU altijd warmer.

Dus: Betere koeling aanschaffen/airflow verbeteren of je overclock laten voor wat het is.

hahaha het gaat niet om dat hij warmer wordt. Het gaat mij om wanneer ik de voltage hoger doe dan zeg het bij het opstarten te overclock failed. Terwijl ik maar heel weinig voltage heb gegeven.

Ik neem aan dat je door het aanpassen van de voltage je temp weer naar de 60 graden kan krijgen of lager.

Tsja, dan houdt het verder overklokken al redelijk op... Je kunt proberen de sneleid van je RAM iets terug te schroeven, aangezien deze toch meegenomen wordt met de FSB. Misschien helpt dat.

@ je post hierboven: Dat kan, maar in hoeverre je kunt overklokken zal dan drastisch terugnemen. Hopelijk weet je dat je niet alleen je voltage moet verhogen, maar ook de FSB dan.

Laatst bewerkt:
die heb ik al om hoog gezet. MB kan namelijk 1600 en draait nu 1541..
Ik hoorde dat je je voltage om moest zetten maar weet niet zeker.
Ik heb dit namelijk nooit gedaan..

kan je me mischien voorbeeld cooler geven voor de moederbord.
ik heb nu deze Cooler Master Processor Koeler RR-CCH-ANU2-GP GeminII, AMD & Intel

In regel van overklokken ga je altijd zo ver mogelijk je FSB omhoog zetten. Uiteraard in kleine stapjes van een MHz of 5. Gaat je CPU dan op een gegeven moment fouten vertonen tijdens stresstests, pas DAN ga je met vCore aan de slag. Gebruik de zo klein mogelijke stap en ga opnieuw testen. (als het goed is beheers je deze basis van overklokken al)

Na een aantal keer bovenstaande toepassen wil de pc alsnog niet meer. Om dan te checken of je RAM dan niet de bottleneck wordt, kun je je RAM een aantal stappen lager laten draaien. Dit instellen kan voor ieder moederbord anders zijn, maar meestal is et niet moeilijk te vinden (vaak in de buurt van de timings). Kom je dan toch niet meer verder: laat je overklok voor wat het is of gebruik betere koeling. Echter kun je ook het meer geavanceerde deel van overklokken in gaan, betreft het opschroeven van voltages van onder meer je chipset. Over het algemeen is dit voor een systeem voor tuisgebruik ecter niet aan te raden.

Gezien je laatste post gebruik je een CM GeminII, dat is een erg goede koeler. maar is de gebruikte koelpasta tussen koeler en CPU ook goed (merk + type, en of deze überhaupt wel is gebruikt, hoeveelheid, enz.)?

Laatst bewerkt:
Welkom op Helpmij.

Verplaatst Windows XP --->>> Overklokken.

Heb je dat tegen mij of tegen Dillondarko?

In het geval van mij, hoef je niks te doen. Ik heb je topic naar de juiste sectie verplaatst en gaf dat aan.:)

@TS: Hoe doe je wat? Quote anders het stukje even dat je niet begrijpt.

hoi ,

Ik heb hem nu overgeclockt alleen ik vind dat mijn cpu iets te hoog wordt.
Nu staat mijn voltage op automatisch. DUs nu heeft mijn cpu 1.2880 V
Als ik vanuit de biosc bijv op 1.2900 zet dat doet ie start het windows niet meer op.
Kan iemand mij helpen hiermee?

Dat is dus net het omgedraaide, dus ik weet niet waar je dat vandaan hebt.
Een hogere voltage is een hogere temperatuur!!!

De kunst van overklokken is juist een zo hoog mogelijke stabiele kloksnelheid met een zo laag mogelijke Vcore.

FF een vraag: Heb je een andere koeler erop zitten of nog steeds je stock koeler?
Als je nog een stock koeler hebt => Eerst een andere monteren en dan pas overklokken.

Op welke snelheid wil je hem laten draaien?
Dan kan ik je instellingen posten (mits je dat wilt)

@mukkel: Voortaan even ALLE posts doorlezen en niet alleen de TS. Alles wat jij suggereert is al vermeld en/of gevraagd.

Ja zie het idd, werd net wakker van m'n middag dutje toen :)
Hoop reacties niet on topic, dus vaandaar :) solly

Maar ff on topic.

Je FSB draait op 1541
Dus je CPU draait op iets boven de 3Ghz?
Lijkt me erg warm voor zo'n kleine overklok.

Je had deze koeler toch?
cooler-master-geminii-rr-cch-anu2-gp-cpu-cooler.jpg

Misschien een stomme vraag maar:
Standaard zitten bij deze koeler GEEN ventilatoren.
Ik neem aan dat je deze alsnog erop gezet hebt??

Edit: neem die 1600 niet zo nou van je moederbord (P5K) Ik heb er zelf ook 1 gehad en die liep 24/7 op 1900 zonder problemen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan