Overclocken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mertjuh

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2009
Hallo,

Ik hoop dat ik niet in de verkeerde sectie heb gepost maar ik wist niet waar ik het moest plaatsen dus dacht ik dat het hier hoorde.:confused:
Ik heb gehoord dat het mogelijk is om je pc "sneller te maken" door het te overclocken.
Ik heb het op zich niet zo erg nodig maar als ik spellen draai en ik wil het opnemen met fraps op 60 frames per seconde wordt mijn game een stuk langzamer waardoor ik geen vloeiende beelden krijg.
Dus ik vroeg me af, heeft het overclocken van mijn cpu een positief effect op mijn opnames?
En verder vraag ik me af wat zijn precies de voordelen van overclocken en wat de nadelen?

dit is een mijn systeempje:
------------------
System Information
------------------
Time of this report: 10/5/2010, 19:42:55
Machine name: MERTJUH-PC
Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7600) (7600.win7_gdr.100618-1621)
Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
System Model: P55A-UD3
BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG
Processor: Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750 @ 2.67GHz (4 CPUs), ~2.7GHz
Memory: 4096MB RAM
Available OS Memory: 4092MB RAM
Page File: 3108MB used, 5072MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7600.16385 64bit Unicode

---------------
Display Devices
---------------
Card name: ATI Radeon HD 5700 Series
Manufacturer: ATI Technologies Inc.
Chip type: ATI display adapter (0x68BE)
DAC type: Internal DAC(400MHz)
Device Key: Enum\PCI\VEN_1002&DEV_68BE&SUBSYS_03381043&REV_00
Display Memory: 2804 MB
Dedicated Memory: 1014 MB
Shared Memory: 1789 MB
Current Mode: 1920 x 1080 (32 bit) (60Hz)
Monitor Name: SyncMaster P2250(G)/P22500(G),Magic P2250G(Digital)
Monitor Model: SyncMaster
Monitor Id: SAM0524
Native Mode: 1920 x 1080(p) (60.000Hz)
Output Type: DVI

Ik vraag me ook af, gaat het meer geluid maken aangezien ik het nu al best irriterend vind. owja ik gebruik Scyte mugen 2 als cpu cooler. Aangezien ik nieuw ben op het vlak van overclocken, welke programma's moet ik gebruiken en op welke snelheid moet ik het zetten?
Sorry voor al die vragen :P

overklokken is een stuk lastiger en gevaarlijker proces als dat je misschien denkt en zal je dit ook afraden aangezien een i5 een vrij snelle processor is. ik denk dan ook dat jouw probleem meer met andere aspecten als het videogeheugen te maken zal hebben dan de processor.

anyway, de voor en nadelen: voordeel; de processor kan tientallen procenten sneller gaan bij een succesvolle overclock. nadeel; hetere pc, risico van doorbranden, veel werk, zichtbaar resultaat kan tegenvallen aangezien je processor al snel is.

ik ga hier geen hele guide geven hoe te overklokken, omdat je met zo veel dingen rekening moet houden, waaronder de clock ratio, fsb frequentie, voltages... zegt dit je allemaal niks, forget it.

ga jezelf eerst eens flink inlezen op fora, google maar op overclocking guide, en ik raad je sterk aan te beginnen met een oudere pc, je zal niet de eerste zijn die zijn mooie pc naar de maan blaast en een week later met spijt terugdenkt aan hoe hij zijn pc verneukte omdat hij hem per se een tikkie sneller wou maken.

Dankjewel voor je reactie, ik denk dat ik toch blijf met mn langzame frames...:(
meschien een tip om toch meer frames te halen zonder de qualiteit te verlagen.
heb n ati 5750 btw. en 4 gig ram

tsja, je zou kunnen kijken of de fps van de monitor wel mooi is afgestemt met de fps van de content.

tsja, je zou kunnen kijken of de fps van de monitor wel mooi is afgestemt met de fps van de content.

Uhmm denk niet dat het aan mn monitor ligt, meestal komt het voor wanneer ik wat zwaardere games speel zoals modern warfare 2 op max, als ik het op wat makkelijkere programma's gebruik is er geen probleem.

Het ligt eerder aan je videokaart dan aan je CPU, de i5 750 is echt behoorlijk snel, toch?

De videokaart die erin zit is gerust een goede gamers kaart, dus daar ligt het niet aan. Mogelijk de driver verwijderen en de nieuwste catalyst driver installeren.

de clock ratio, fsb frequentie, voltages... zegt dit je allemaal niks, forget it.
FSB heb je niks mee te maken met een Core i5 processor, deze werkt met een bclk klok.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan