Overdracht modus wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

myfajalobi

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2005
Ik heb onlangs een nieuwe interne Hitachi HDD gemonteerd (IDE / ATA) met een capaciteit van 250 GB. De standaard harde schijf van 120 GB heb ik laten zitten. Windows XP home is opnieuw geinstalleerd op de standaard harde schijf. Dit alles is correct gegaan. Beide HDD's staan op de primaire IDEcontroller.
Echter bij het opstarten blijft het lang "zweven" in de opstart modus, dwz van de bios check, wordt verder gevraagd in welke modus windows opgestart dient te worden, daarna volgt een rij iiiii op een regel onder in het beeldscherm waarna de daadwerkelijke opstart van Windows XP.
Dit alles duurt ongeveer 6 a 7 minuten.

Specs:
PC; Packard Bell Ixtreme 4001
Win: XP home edition
Ram:512 Mb
CPU: AMD Athlon Barton 3000+
Moederbord: MSI MS6786
Chipset: VIA VT8378 Unichrome KM400

Master HDD:
Maxtor Diamondmax + 9
120 GB ATA / 133 HDD

Slave HDD:
Hitachi Deskstar HDT725025VLAT 80
250 GB ATA/133 HDD

Alle overige specs zijn identiek, alle jumpers ook OK volgens instructie bij de HDD's, ik heb ook geprobeerd van de slave HDD ook alle jumpers te verwijderen. Kabel aansluiting is ook OK, Master connector op Maxtor en de slave connector op de Hitachi. Heb zelf nieuwe HDD kabel gekocht (round cable; Ultra ATA 133)

Ik krijg met geen mogelijkheid de PC sneller te laten doorstarten. Systeem is schoon dus geen ballast of vervuilingen van progs etc. Ook heb ik geprobeerd de Hitachi HDD op de secundaire IDE als master te installeren, ook dat mocht niks baten.

Wat ik wel merk;
- Data overdracht van en binnen Master HDD gaat vele malen sneller dan bij de Slave HDD.
- Volgens de hardware profiel: staat apparaat 0 (Master HDD) op overdrachtmodus Ultra DMA modus en de apparaat 1 (Slave HDD) op overdrachtmodus PIO modus.

Ik heb de laatste BIOS update gedownload en geinstalleerd, kan ook met geen mogelijkheid de overdrachtmodus van apparaat 1 wijzigen naar Ultra DMA modus.

Helppppp ik ben teneinde raad, :evil:

Bijlagen

• IDE modi.png
    IDE modi.png
    33,6 KB · Weergaven: 38
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan