overklokken amd 3700+

Status
Niet open voor verdere reacties.

phuriouz

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 sep 2006
hallo allemaal,

mijn specs:
cpu: amd athlon 64 3700+ (san diego core) koeling: thermaltake blue orb 2, pasta arctic silver 5
mobo: msi k8n neo4-f
mem: 1gb kingston hyperx (pc3200, 2*512mb in dualchannel ddr400)
graka: radeon x1900gt, koeling: zalman vf700cu-led
hdd: seagate 7200.9 160gb sata2

ik heb hele goeie oc prestaties gezien van die san diego core. daarom heb ik pas geprobeerd mijn pc over te klokken, na wat rondvraag kwam eruit dat het eigenlijk geen hitte problemen op ging leveren. heb everest home edition geinstalleerd als temperatuur check. alles standaard geklokt: cpu 31 graden(idle) en max 34 graden(stressed). graka blijft rond de 41 graden. toen ik de fsb verhoogd had naar 210, startte mn pc normaal op en bleef na flink stressen gewoon stabiel, werk nu ongeveer 1,5 week op deze fsb dus dit is stabiel. temperatuur blijft hetzelfde. nu heb ik geprobeerd om de fsb naar 220 mhz te zetten, maar tijdens het opstarten geeft de computer aan: fout in windows\...\system\config. ik vroeg me dus af of mn windows gelocked is tegen overklokken ofzo:confused: na wat rondgevraagd te hebben had ik maarliefst 1 :( duidelijke oplossing: het ram voltage iets verhogen. staat nu op 2,65 volt ipv 2,5 maar geeft nog steeds dezelfde fout. ik heb het ook al geprobeerd met dynamic overclocking zoals msi het met grote woorden noemt, maar ook dit helpt niet...

mijn vraag is dus: heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand hoe dit te verhelpen is?

elke tip is welkom, bij voorbaat dank,

jacco

overclocken zou ik niet doen simpel weg dat het veel haarder slijt en schaden kan geven,
indien het niet goed koel en voor die 10% winst.
maar ja je moet het zelf weten begin wel in stapjes van 1 mhz per keer.
windows is niet gelockt hoor zou wat wezen dan kan een snellere pc traager,
gaan draaien dan moet :)
als je te ver overclockt kan je data coruptie krijgen waarschijnelijk kamp je hier,
mee.

Laatst bewerkt:
hoi,

oke, en zit die corruptie dan in windows data of kan dat aan een bepaald programma liggen wat ik geinstalleerd heb? wat is er aan te doen als het aan windows ligt?

jaco

hoi,

Ik heb trouwens net geprobeerd in windows over te klokken met het programmaatje clockgen. maar ook daarbij loopt het systeem direct vast als ik de fsb naar 220mhz verhoog:mad: weet niemand hoe dit kan komen?

jaco

data coruptie kan komen door meer factoren.
cpu ,geheugen ,slechte kabels, het simpel niet meer kunnen verwerken.
je kan zien of je de zaak better cooler kan krijgen.

Overclocken doe je meestal door de multiplier naar beneden te gooien, en dan de FSB zo te verhogen, dat het geheugen op zijn hoogste snelheid loopt, daar moet de CAS dan ook van verhoogt worden, anders loopt het geheugen vast.

Maar al met al, het heeft allemaal zo weinig zin, in gebruik merk je er weinig of niets van, het was leuk in de vorige eeuw, toen had je nog 30% snelheidswinst, nu kom je niet verder dan een procentje of 5.

daarom risico te groot om dat te doen voor die 5% :evil:

hallo,

ten eerste: als ik mijn pc wil overklokken moet dat gewoon kunnen ongeacht hoeveel winst ik daarmee maak.
ten tweede: ik heb clocks gezien van dezelfde cpu (aircooled) van 2,2 naar 3,0 ghz.
dan maak je mij niet wijs dat je maar 5% prestatiewinst hebt!

zal het ff gaan proberen dmv de cas te verhogen.

jaco

Ha, ha, denk je werkelijk dat door de proc op 3 gig te laten draaien een snelheidswinst overall van meer dan 5% krijgt?
Nou, mij zegen heb je, succes.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan