overklokken AMD phemom II 940 black edition

Status
Niet open voor verdere reacties.

nicksanten

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2009
Beste helpers.

2 weken geleden heb ik een nieuwe computer gekocht bij alternate voor €900,-
(je kan hem zien als je op mijn naam drukt en dan bekijk systeem.)

Nou heb ik er een AMD Phenom II 940 Black edition inzitten en dit betekend dat ik hem makkelijk kan overklokken.

Nou heb ik er niet zo heel veel verstand van (wel wat) maar zou ik hem dan niet tot een normaal hoogte kunnen overklokken zodat mijn systeem wel stabiel blijft?

groeten nick

let goed op je cooling, ga zeker niet overklokken met je standaard koeler. Verder moet je kijken of je mobo een beetje overklokbaar is.. (kheb geen zin om op je profiel te kijken.. ;) luiheid.. :p) Dan kan je het alleen zelf proberen en goed op de temps letten en of je systeem stabiel is kom je vanzelf achter!!! :D

succes!

EDIT: owja je garantie verloopt als je gaat overklokken.. !!!

Laatst bewerkt:
Maar is de koeler van de black edition dan niet goed genoeg voor overklokken? Zou toch raar zijn als ze wel een processor voor het oveklokken maken maar de koeler die erbij zit niet.

Een processor wordt niet verkocht voor het overklokken, dus komt een gewoon een koeling bij die voldoende is met de normale snelheid.

Okee, maar is het dus de moeite en het geld en het risico waard om te gaan oveklokken?

Als je weet wat je doet en een hoge overklok haalt kun je er profijt van hebben. zoals aangegeven zul je de koeling/temperaturen goed in de gaten moeten houden. Ik ben zelf al een aantal jaren met het overklokken bezig. Momenteel ben ik bezig om een Core i7 over te klokken. Heb een Core i7 920 2,66@3,30GHz draaien. Dit nog met de standaard Intel koeling. Als ik een andere koeler heb, ga ik verder klokken.

overklokken moet je altijd met hele kleine stapjes doen en daarna goed kijken of het stabiel blijft. En dat kan je dus best met de stockkoeler doen, maar je zal veel sneller de grens bereiken.

Tja: ik vind overklokken zelf niet zo zinvol: hooguit als je systeem wat ouder is, waardoor je nieuwe spellen net niet meer kan spelen (of niet meer op 'high'kan spelen), wat door overklokken net wel lukt. Maar het is natuurlijk wel een leuk tijdverdrijf.

Okee, maar met wat voor programmatje kan ik gaan overklokken dan?

En wat denken jullie tot wat voor een Ghz ik kan gaan met mijn standaard koeler en een stabiel systeem er aan over wil houden?

overklokken kan je het beste in de bios doen. Dan heb je meteen ook de tempraturen erbij. Ik overklok ook alleen omdat ik het een leuk tijdverdrijf vind.. tenminste een Q6600 van 2.4 naar 2.8 is natuurlijk niet veel. Zeker niet als je processor dan nog niet boven de 40 graden uitkomt :p Maar me mobo wilde niet hoger ja dan houdt het op! :D ;)

Inderdaad overklokken via het Bios. Ik kan met mijn Core i7 nog wel even verder overklokken, alleen gok ik dat niet met de standaard koeler.

Inderdaad overklokken via het Bios. Ik kan met mijn Core i7 nog wel even verder overklokken, alleen gok ik dat niet met de standaard koeler.

lijkt me verstandig ja.. ;) dat je em al zo hoog hebt gekregen met de standaard koeler.. :eek: Nu zit mijn standaard koeler er weer op en is ie weer gewoon 70 graden.. dan ga ik er niet eens meer aan beginnen.. ;)

Maar ten eerste hoe kom ik bij mijn bios?

En tot welke Ghz kan ik met mijn standaardkoeler gaan met overklokken?

Ik zou eerst maar eens gaan lezen hoe je een en ander moet doen en wat de risico's zijn.
Als je niet weet hoe je in de bios moet komen, dan heb je nog onvoldoende kennis om te gaan overklokken. (is mijn mening)

Overklokken is geen wiskunde. Als crash zegt dat hij zijn i7-processor van 2,66 met standaardkoeler naar 3,3 kan brengen, dan betekent het niet dat iedereen het kan.
Het is een kwestie van geluk hebben dat je een goede processor hebt. Daar heb je weinig invloed op. Heb je pech, dan heb je een processor die gigantisch instabiel wordt door een beetje te overklokken.

Waar je wel invloed op kan hebben:

- Verder is het belangrijk een kast te hebben met een goede luchtcirculatie

- goede processorkoeler (die heb je dus niet)

- een goed moederbord, welke goed geschikt is om te overklokken. Een gevoelig punt bij amd-processor, doordat sommige moederborden geen processors aan kunnen boven de 125W. Heb je dus een 125W-processor, dan zul je die haast niet kunnen overklokken.

- geheugen dat zich makkelijk laat overklokken, of gewoon hoger geklokt is. (daarom kopen overklokkers altijd sneller geheugen)

- De juiste soort koelpasta en dan ook nog in precies de juiste hoeveelheid.

Hoe kan jij uitzoeken hoe dit bij jou zit? Daar hebben we Google voor!

@phantom819,

Gewoon goed instellen.:p De standaard koeler voor de Core i7 si al behoorlijk groot. Daarbij heb ik met mijn vorige processor Pentium 4 Extreme Edition 3,40@3,8GHz draaide ook heel lang op de standaard koeler van Intel. Intel leverd best wel goede koelers bij hun processoren.

@nicksanten,
Afhankelijk van je moederbord is het vaak de DEL, F1, F2 toets om in het Bios te komen. Ik raad je aan eerst je te verdiepen wat welke functie doet in het Bios. Verkeerd instellen en je systeem start niet meer op. Eventueel maak je van elk scherm eerst een digitale foto, zodat je de huidige instellingen weer kunt terug zetten.

Hoeveel je kunt overklokken is van meerdere dingen afhankelijk. Je geheugen, PCI-E, PCI gaan ook mee omhoog.

Je kunt je dus beter er eerst goed in gaan verdiepen, voordat je werkelijk gaat overklokken.

Er is dus eigenlijk geen beginnen aan voor iemand zoals ik?
Ja hoor, maar je moet beginnen met lezen, lezen en nog eens lezen.

En dan gewoon minimale stapjes, stapjes waar je in de praktijk geen echte snelheidwinst mee behaald. Gewoon om te leren.
(dus van 3,0 naar 3,01 ofzo...)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan