overklokken met Q6600 en p5n-e sli

Status
Niet open voor verdere reacties.

thehhh

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2006
Ik ben een beetje gaan expirimenteren met mijn pc en ik draai nu mijn Q6600 @ 2,7Ghz

Het probleem wat ik tegenkom bij het overklokken is dat ik niet hoger kan dan 1200 want dan boot mijn vista niet, crasht hij (verholpen met bios update 1403) of reboot hij als ik net het inlogscherm heb gehad.

Vista boot wel op 1250 met de Vcore op 1,45 en de rest allemaal op auto.
Dan vertoont vista echter wel problemen betreffende de resolutie want die word op
800x600 gezet. Ik kan dit veranderen maar mijn idle temps schieten dan omhoog naar rond de 50 graden. Ik gebruik de Artic freezer 7 pro. Op een oc van 2,7 en automatische Vcore zijn de idle temps 40 40 35 38. Ik weet dat overklokken met mijn mobo lastig is maar het schijnt mogelijk te zijn hem stabiel op 3,0Ghz te draaien. Misschien anderen nog ideen hoe ik dit beter kan aanpakken?

Dus je kunt alleen de FSB en de voltage instelling in de bios?

Voor de 3Ghz moet je mobo op FSB 1333 wat hij makkelijk aan moet kunnen.

1,45 V voor je cpu vind ik igg al aan de hoge kant.
De Q6600 moet makkelijk stabiel kunnen draaien op 1,3V.

Wat voor geheugen heb je erin zitten?
En op welke frequentie lopen deze? (volgens je bios)

Ja de FSB en de multiplier kan ik instellen. Mijn moederbord hoort makkelijk 1333 FSB aan te kunnen maar vista start gewoon niet op. Ik kan het wel proberen met XP (dual boot) maar daar heb ik niks aan omdat ik toch liever op vista werk.

Ik heb er Kingston geheugen inzitten. Dit is 667 geheugen en dat zou snel genoeg moeten zijn. Momenteel heb ik het 1:1 draaien dus is het geklokt op 600Mhz.
Zelf staan de voltages op automatisch en en CPU-Z geeft aan dat mijn Vcore tussen de 1,3 en 1,4 schommelt terwijl Asus pc Probe een voltage tussen de 1,30 en 1,33 laat zien.

Kan het aan mijn voeding liggen?
Ik heb een B-merk voeding. Dit is de:

HKC USP-5565 - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.2 - 565 Watt

565W moet genoeg zijn ookal is het een b merk.

Kingston en asus willen wel eens botsen.
misschien zit er een half defecte bij.
Test de geheugen balkjes eens met memtest of iets in die trent

Of Je hebt toevallig geen andere stickjes bij de hand?

Volgens mij zit er ook een test in vista. Ik zal die eens draaien.

Edit:

Vista heeft geen problemen gevonden dus ik denk dat ik dat ook kan uitsluiten.

Laatst bewerkt:
Ik heb hem op 3,0Ghz gezet en dan lukt het alleen om vista in veilige modus op te starten. XP en Vista laden tot het begin scherm en dan reboot hij automatisch.
Ik probeerde in veilige modus Prime95 te starten maar toen had ik direct weer een reboot. Ligt dit aan te lage Voltages?

ja zou kunnen, maar je kunt alleen de cpu voltage veranderen?
Of ook de memory voltage en NB / SB?

Southbridge zit geen koeling bij mij op. Dus daar kan ik ook geen andere voltages op zetten. De NB is wel mogelijk net zoals geheugen, Vcore en de Vcore offset. Ik wil het geheugen niet hoger zetten omdat dat niet gekoeld is. Of zit daar nog wel een marge op?

Die HKC USP-5565 - Voeding staat nou niet echt bekend als een krachtige en l helemaal geen stabiele voeding, is het oude Q-teq, echte bagger!!!!

Hier heb ik nou niks aan als je met een oplossing kan komen dan graag maar met dit soort onzin reacties kom ik niet verder in het overklokken van mijn cpu. Ik heb nog nooit problemen met mijn pc gehad en deze voeding zit ruim over mijn verbruik heen. Ik wil wel graag weten waar je, je informatie vandaan haalt. Stuur me hier maar een pm over.

Hier heb ik nou niks aan als je met een oplossing kan komen dan graag maar met dit soort onzin reacties kom ik niet verder in het overklokken van mijn cpu. Ik heb nog nooit problemen met mijn pc gehad en deze voeding zit ruim over mijn verbruik heen. Ik wil wel graag weten waar je, je informatie vandaan haalt. Stuur me hier maar een pm over.

Hoezo onzin? Denk je dat een goede voeding niets met overklokken te maken heeft???

En een PM sturen? Waarom dat??? Lees dit maar even:

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=389407&highlight=informatie+voedingen

Zo'n reactie is ook goed. Maar mijn voeding geeft geen te lage voltages voor de Vcore. Eerder te hoge en aangezien hij dus wel boot maar vista dus niet kan aanmelden denk ik dat het probleem ergens anders ligt. Onderbouw graag de volgende keer meteen waarom iets zo is. Want, zeggen dat iets slecht is zonder het te ondersteunen heeft iemand anders natuurlijk niks aan. Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen.

Laatst bewerkt:
Probleem kan wel degelijk de voeding zijn......

Zoals je in het stukje van mijn link hebt kunnen leven, gaat het vooral ook om de geleverde Amperes en de stabiliteit, heeft lang niet alleen met voltage of wattage te maken.

En een HKC staat er om bekend zeer onstabiel te zijn.

Trouwens, wat bedoel je hier mee?

Maar mijn voeding geeft geen te lage voltages voor de Vcore. Eerder te hoge

Als ik aangeeft in mijn Bios lees ik in windows met CPU-Z dat de Vcore rond de 1,328 en 1,344 schommelt. Ik heb mijn voeding gekocht naar aanleiding van goede ervaringen van andere klanten (site azerty) en deze voeding leek me ook goed. Aangezien ik hem toch nooit maximaal zal gebruiken.

Ps. Ik kan geen review vinden op de 80plus site.

Hoi,

Je bent trouwens die de enige die problemen heeft met het overklokken van de Q6600 op dit bordje.
In de volgende link staat informatie en verschillende instellingen die je zou kunnen proberen.

http://forums.slizone.com/index.php?showtopic=15210

Edit: Je moet op dit bord de Vcore aardig hoog zetten. Heb je de stockkoeler ernog opzitten of een andere?

Laatst bewerkt:
Het is ook mijn eerste overklok. Ik zal even kijken naar wat er op die site staat en anders zal ik denk ik mijn voeding moeten vervangen. Gok ik.

Ik denk igg zelf niet dat het deze keer aan de voeding ligt, aangezien meer mensen problemen hebben met de zelfde configuratie.

Probeer eerst de instellingen maar van de vorige link.

Eerst wat opties geprobeerd maar ging steeds slechter. Steeds BSOD's ik zal nu de laatste paar opties proberen.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat de 608 bios de enige is waarmee ik een een klok van 3,0GHz kan bereiken. Asus schijnt gezegd te hebben dat ze in de toekomst meer ondersteuning gaan bieden voor de Quadcores. Dus nu heb ik de grote vraag. Hoe kan ik mijn bios downgraden. Volgens de bios flash optie is mijn 608 bios niet compatible met mijn moederbord terwijl deze echt voor de p5n-e is.

beter geheugen kopen denk niet dat het geheugen het trekt want die klok je namelijk ook naar omhoog

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan