overklokken NVIDIA GeForce4 MX Integrated GPU

Status
Niet open voor verdere reacties.

smurrie

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2007
Hallo,
zoals jullie gelezen hebben wil ik bovenstaande videokaart proberen te overklokken.
Ik heb gelezen over het programma powerstrip, een verborgen tabblad van nvidia zichtbaar maken met een registerbestand. Dat begrijp ik allemaal, maar nu wil ik weten wat precies de risico's zijn, want dit is mijn 'beste:shocked:' computer, en of er nog dingen zijn die ik moet weten of in de gaten moet houden.
Ook heb ik begrepen dat er verschillende dingen zijn te overklokken aan een videokaart?
Als dit overgeklokt is, zou ik ook nog willen proberen om de processor sneller te maken. Ik hoop dat ik dan nog iets langer kan doen met mijn 'verouderde' computer.
Ik heb nog geen programma's gedownload, en ook die registeraanpassing heb ik nog niet gedaan.
Het is trouwens een onboard videokaart, ik weet niet of dit iets uitmaakt?

Laatst bewerkt:
Hallo,

Overklokken is nooit 100% veilig. Er zitten altijd risico's aan vast. Overklokken kan bijvoorbeeld de levensduur van uw videokaart verkorten.

Ten eerste, er zijn bij uw kaart als het goed is twee snelheden van belang: De coresnelheid, dit is de snelheid van de GPU zelf, en de geheugensnelheid, de snelheid van het geheugen.

Als u gaat overklokken, let dan in ieder geval op de volgende dingen:
1. Test de videokaart altijd goed na het overklokken.
2. Overklok in kleine stappen.
3. Als er rare dingen (uitgerekte strepen, gele stippen, etc.) verschijnen op het scherm, zet dan de meest recent aangepaste snelheid lager.
4. Laat uw computer pas met de overgeklokte instellingen opstarten als u zeker weet dat deze goed zijn.
5. Laat de temparatuur van de videokaart niet boven de 80 graden celsius komen. Ik raad aan om maximaal de videokaart rond de 75 graden te laten komen. Hogere temparaturen kunnen de levensduur zeer snel verkorten.

Ik raad u aan om het programma RivaTuner te gebruiken voor overklokken. U kunt ook ATiTool proberen, de nieuwste versie zou ook met nVidia-kaarten moeten werken. ATiTool heeft een handige hoeveelheid tests om de stabiliteit te bepalen, dus als dit programma werkt op uw PC is dit waarschijnlijk de beste keuze.

Laat het maar weten als u meer hulp nodig heeft. :)

Met welke reden wil je deze kaart overklokken?
Gewoon omdat je wil over klokken of omdat je iets wil kunnen draaaien wat je nu nog niet kan.

In het geval van het eerste: veel success en laat ons weten of het gelukt is
in het geval van het tweede, houd in de gaten dat het een GForce 4 MX is wat feitelijk betekend dat het een gepimpte Geforce 2 is en dus verre van een goede kaart is, en beter dan een GeForce 3 zal hij nooit worden ook al heet hij GeForce 4

Ik zou het knap vinden, als je een "Intergrated" videokaart overgeklokt krijgt. Dit is namelijk niet mogelijk met een onboard videokaart.

je kunt dan mischien wel de kaart overklokken, maar of je er winst uit zal halen, dat denk ik niet, want hij heeft geen shadermodel ofzo, dus nieuwere spellen kun je al vergeten, moet je al naar spellen 3/4 jaar terug gaan kijken. want het gaat niet alleen om snelheid, hij moet ook de games kunnen ondersteunen.

Sorry voor mijn late reactie, mailtje van helpmij over het hoofd gezien:confused:
Ik wil mijn videokaart overklokken omdat ik nu bijna geen enkel spel kan spelen, en zelfs sommige programma's niet kan draaien (krijg dan een grfische kaart error). En het lijkt me ook gewoon nuttig als je kan overklokken:cool:
Ik las ook dat je een integrated niet kan overklokken??

Ik heb nog wel een paar GeForce2 kaarten liggen, kan ik daar niet mee oefenen op een andere computer? Er zijn alleen geen drivers voor te vinden op internet, dus via coolbits kan het niet...

kijk het zit zo, als je overklokt maak je je gpu alleen sneller, maar dat zegt verder niks, de spellen die je nu niet kunt opstarten, kun je overklokt ook niet opstarten, overklokken geeft je alleen wat meer fps in de spellen die je wél kunt opstarten

gr arno

oke, dan, is een nieuwe videokaart toch nodig, maar ik wil wel graag leren overklokken, zodat ik mijn huidige spellen toch wat sneller kan spelen. En als ik videokaarten kan overklokken zou ik ook nog graag een cpu willen overklokken. Hoe kan ik dus overklokken en waar moet ik opletten, op de punten van xPanD na;)?

beste smurrie,

simpel gezegd, zet het uit je hoofd. Het heeft geen enkele zin die kaart over te klokken als het al mogelijk is een onboard sneller te laten lopen.

met goede koeling krijg je zo'n gpu misschien 25% sneller en dat is bij lange na niet voldoende.

de kaart gebruikt doorgaans het werkgeheugen ipv eigen geheugen en dat is videokaart prestatie technisch gezien de meest beroerde oplossing. tevens is het een directx 7 kaart waarop de meeste moderne spellen niet eens willen draaien, die vereisen een directx 9 capabele kaart

Als de processor uit hetzelfde tijdvak stamt is die ook veel te oud voor de moderne spellen.

Ja het is een deprie verhaal maar voor je moeite gaat doen.......

Vriendelijke groet, Joost

Het heeft dus geen zin begrijp ik. jammer... Nu zal ik toch echt een nieuwe computer moeten kopen, of kan een AMD Athlon XP, 2000 MHz (15 x 133) 2400+ (gekopieerd van everest) nog wel een tijdje mee? Of kan ik die misschien overklokken met merkbare resultaten?

rivatuner. maar nooit verstandig een GPU kaart te overklokken als je niet weet wat je doet.
Informeer bij een computerzaak of iemand die weet wat hij doet en wees altijd voorbereid op de risico's. Hitte bijvoorbeeld...

Voor zover ik nu zie zijn er nog 3 opties:

1. U kunt proberen of RivaTuner/ATiTool werkt. Hier kunnen hooguit huidig werkende spellen wat sneller mee draaien, maar, aangezien het een oude DX7 grafische chip betreft zullen nieuwere spellen na e.v.t. overklokken zeer waarschijnlijk alsnog niet werken.

2. U kunt een nieuwere videokaart kopen. Ik denk wel dat er een AGP 8x slot op het moederbord aanwezig is (dus alle AGP-kaarten zouden moeten werken) maar dit weet ik uiteraard niet zeker.

Als u voor deze optie wilt gaan lijkt het mij handig dat u de computer openmaakt en bekijkt wat voor merk en type moederbord erin zit. Let wel op dat u in ieder geval geen PCI-Express kaart koopt, want het moederbord beschikt zeer waarschijnlijk niet over een PCI-Express slot.

3. U kunt een nieuwe PC kopen, of, als u dat aandurft, losse onderdelen voor een flinke upgrade aan uw huidige PC (denk aan moederbord, geheugen, processor en e.v.t. voeding). In het geval van een upgrade kunt u misschien uw huidige computerkast, harde schijven, CD/DVD-spelers, geluidskaart en voeding blijven gebruiken.

Als het moederbord AGP 8x aankan, en u geen nieuwere PC wil/kan kopen, is optie 2 waarschijnlijk de beste keuze. Als u een nieuwe videokaart wil kopen, laat mij dan eerst even het merk en type van het moederbord weten; dan kan ik opzoeken wat voor kaarten u kunt gebruiken.

Als u over genoeg geld beschikt is keuze 3 verreweg de beste keuze, uw huidige computer is wel erg verouderd. :p

Als u voor optie 1 of 2 gaat, kunt u waarschijnlijk uw processor ook nog overklokken (bij optie 3 waarschijnlijk ook, maar goed :)). Koop wel een goede koeling als u dit aandurft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan