Overklokken om Excel sneller te maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mikebaa

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2011
Goedenavond,

Voor mijn werk wil ik in Excel nog wel eens bestanden maken die behoorlijk wat rekenkracht van mijn computer vragen. De Excel bestanden zelf zijn niet extreem groot (ca. 15MB) maar gezien het grote aantal rijen kunnen berekeningen tot 15 - 20 minuten duren. Wat me vooral opvalt is dat de CPU volledig belast wordt (100%). GPU belasting is er nauwelijks, geheugen wordt slechts 23% belast.

Bij het samenstellen van mijn computer zei iemand ooit dat deze processor goed overklokbaar is. Zelf was ik dat nooit van plan omdat ik - destijds - de meerwaarde er niet van in zag, maar gezien bovenstaand verhaal kom ik daar nu op terug. Vandaar 2 vragen:

1. Gaat overklokken van de CPU een merkbaar verschil maken?
2. Is deze CPU goed & veilig overklokbaar?

De set-up van mijn PC:
AMD Ryzen 5 3600 - Processor
Asrock B450M Pro4 - Moederbord
G.Skill Ripjaws V 16GB - F4-3200C16D-16GVKB
MSI GeForce GTX 1660 VENTUS XS 6G OC - Grafische kaart
Be quiet! PURE POWER 11 500W - Voeding (intern)

Alvast veel dank voor het antwoord.

Ik lees op internet dat overclocking betrekking heeft op het verhogen van de snelheid van hardware. Als je de prestatie van software wilt verbeteren moet je betere codes schrijven. Heb je de prioriteit in Taakbeheer wel op Hoog staan? Zijn de instellingen > Opties voor Excel > Geavanceerd > Formules ook goed? Verder lees ik dat 32-bits en 64-bits ook verschil in zit.

Bedankt voor het snelle antwoord.

De geschreven formules zijn al zo beperkt mogelijk gehouden, heb vandaag een deel opnieuw geschreven om alles zo beperkt mogelijk te houden. Het blijven echter veel records, daar lijkt het probleem in te zitten. Overigens is de vraag of Excel met dit aantal records wel het juiste programma is, maar daar ontkom ik op dit moment helaas niet aan.

Op een andere (langzamere I3) PC duurde het zelfs bijna 6x zo lang, daarom ben ik dit al thuis uit gaan werken. Uiteindelijk vraag ik ook vrij veel rekenwerk van Excel, zeker gezien het aantal records. Daarbij wordt de processor 100% belast (te zien in Taakbeheer). Prio zowel normaal als hoog geprobeerd, geen effect. Ik heb verder ook niets open staan aan andere programma's.

Instellingen voor Formules in Excel staan ook geen vreemde dingen in. Ik heb het idee dat ik het maximale van de CPU van mijn PC vraag, zeker gezien de 100% CPU belasting & gezien een PC op mijn werk er 6x zo lang overdeed met een langzamere I3 processor. Vandaar de vraag of overklokken zinvol kan zijn.

ik zelf zou eerder voor de rekenkracht kijken naar de snelheden van mijn harddisk en het interne geheugen.

Ja, dat stond ook nog in dat artikel. Virtueel geheugen op de schijf waar het programma draait en de snelheid van de schijf. Maar meestal hebben ze tegenwoordig wel een SSD. Hoe hoger het aantal threads dat ingezet wordt, hoe hoger de rekencapaciteit volgens mij. Bij mijn staan er 8 is een i7.

TS zegt dat memory gebruik op 23% staat. Dus een grotere swapfile of 64 bit gaat je niet helpen.

Processor staat op 100% dus daar zit ook de bottleneck.

Hoeveel een overclock helpt is niet vooraf te zeggen. Ruwweg kun je het % van de extra snelheid omrekenen naar de tijd die je bespaart.

Je kunt je echter afvragen in hoeverre je oplossing houdbaar is als deze op de werkcomputer niet meer is te draaien. Jij ziek, oplossing voor het bedrijf niet beschikbaar. Excel performt gewoon niet zo goed bij grote aantallen berekeningen. Dus misschien toch eens tijd naar een andere oplossing uit te gaan zien.

Ik denk dat je meer en stabieler een Ryzen 9 in het moederbord kunt steken.
Kost een paar stuivers, maar juist op het punt waar je meer wilt heeft een Ryzen 9, 12 cores en 24 threads, tegen een Ryzen 5, 6 cores en 12 threads en daar krijg je een ongeveer 25% hogere workstation bench van, dat zet wel zoden aan de dijk (alhoewel, dan ben je nog steeds tussen de 11 en 15minuten aan het wachten, maar ja, die snelheidswinst ga je daar in tegen niet halen met het overklokken van een Ryzen 5, met veel geluk haal dan 1 á 2 minuten van die 15-20 minuten af) .
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-9-3900X-vs-AMD-Ryzen-5-3600/4044vs4040

Hou er daarnaast rekening mee dat overklokken een behoorlijk betere koeling vereist en aanzienlijk meer vraagt van je voeding.
In het slechtste geval zul je dus ook in die beiden moeten investeren ( vervangen ).
Ook is overklokken niet echt "gezond" v.w.b. de levensduur van je hardware in het algemeen.

Dan kun je het beter in 1x goed doen en voor een andere, meer capabele processor gaan zoals @maestro12 terecht opmerkt.
De vraag is echter of dit exel-project met zoveel records een éénmalige actie is of dat dit een stelselmatig iets is want in het 1e geval loont een andere cpu uiteraard de moeite niet.

Laatst bewerkt:
als 1 en ander geen vertrouwelijk info bevat, dan kan je het anders hier (deels) posten of anders stuur je me het eens privé.
Meestal vind ik dan storende matrixformules of andere van die akelige dingen, die kijken naar een veel te groot bereik.
15 MB is toch al wat :eek:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan