Goedenavond,
Voor mijn werk wil ik in Excel nog wel eens bestanden maken die behoorlijk wat rekenkracht van mijn computer vragen. De Excel bestanden zelf zijn niet extreem groot (ca. 15MB) maar gezien het grote aantal rijen kunnen berekeningen tot 15 - 20 minuten duren. Wat me vooral opvalt is dat de CPU volledig belast wordt (100%). GPU belasting is er nauwelijks, geheugen wordt slechts 23% belast.
Bij het samenstellen van mijn computer zei iemand ooit dat deze processor goed overklokbaar is. Zelf was ik dat nooit van plan omdat ik - destijds - de meerwaarde er niet van in zag, maar gezien bovenstaand verhaal kom ik daar nu op terug. Vandaar 2 vragen:
1. Gaat overklokken van de CPU een merkbaar verschil maken?
2. Is deze CPU goed & veilig overklokbaar?
De set-up van mijn PC:
AMD Ryzen 5 3600 - Processor
Asrock B450M Pro4 - Moederbord
G.Skill Ripjaws V 16GB - F4-3200C16D-16GVKB
MSI GeForce GTX 1660 VENTUS XS 6G OC - Grafische kaart
Be quiet! PURE POWER 11 500W - Voeding (intern)
Alvast veel dank voor het antwoord.
Voor mijn werk wil ik in Excel nog wel eens bestanden maken die behoorlijk wat rekenkracht van mijn computer vragen. De Excel bestanden zelf zijn niet extreem groot (ca. 15MB) maar gezien het grote aantal rijen kunnen berekeningen tot 15 - 20 minuten duren. Wat me vooral opvalt is dat de CPU volledig belast wordt (100%). GPU belasting is er nauwelijks, geheugen wordt slechts 23% belast.
Bij het samenstellen van mijn computer zei iemand ooit dat deze processor goed overklokbaar is. Zelf was ik dat nooit van plan omdat ik - destijds - de meerwaarde er niet van in zag, maar gezien bovenstaand verhaal kom ik daar nu op terug. Vandaar 2 vragen:
1. Gaat overklokken van de CPU een merkbaar verschil maken?
2. Is deze CPU goed & veilig overklokbaar?
De set-up van mijn PC:
AMD Ryzen 5 3600 - Processor
Asrock B450M Pro4 - Moederbord
G.Skill Ripjaws V 16GB - F4-3200C16D-16GVKB
MSI GeForce GTX 1660 VENTUS XS 6G OC - Grafische kaart
Be quiet! PURE POWER 11 500W - Voeding (intern)
Alvast veel dank voor het antwoord.