overklokken processor/videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

pionok

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2004
Berichten
241
ik heb een vraag. ik heb een oude PIII 450mhz en nu wil ik testen tot hoever ik hem kan overklokken. ik heb dit bij deze nog nooit gedaan (eens moet de eerste keer zijn) . maar in mijn bios kan ik niks veranderen en jumpers heeft ie niet. hoe moet ik dit aanpakken?
eerst me bios upgraden ofzo?

mijn bios is award 2E500V60490 ik heb al gekeken maar ik heb geen idee welk ik moet nemen om de upgrade uit te voeren.

Dan nog een andere vraag, kun je een voodoo1 add on kaart overklokken en een ati 3d rageIIc agp?????
ik weet het een hoop vragen maar ik wil er gewoon mee gaan rommelen en ik vraag het liever eerst dan dat ik zomaar wat doe.
alvast bedankt.
groeten rene
 
De pentium III is wel over te klokken, mits het moederbord dit ondersteunt. Het merk/type noem je helaas niet.

Door de FSB (front side bus) te verhogen, verhoog je de snelheid ook.

De grafische kaartjes die je noemt zijn tamelijk oud en er is weinig info over te vinden.

Als je het Ati kaartje gebruikt is de Voodoo I overbodig, de Voodoo is een 3D-versneller die al in de Ati 3D rage zit. Daarbij heeft de voodoo slechts 4MB geheugen.
 
micro star

het moederbord is van het merk micro star.
model ms6156.

je zegt dat de voodoo 1 kaart overbodig is,maar de rage kaart ondersteund geen 3dfx volgens mij. als ik bijvoorbeeld een 3d spel laad zonder voodoo1 doet ie het namelijk niet.
ik ben benieuwd of je me verder kunt helpen.
groetjes rene
kun je me uitleggen hoe ik de frontside bus verhoog? dit moet in de bios toch? maar die optie mis ik nu in de bios.
 
Kijk eens bij CPU Operating Frequency of iets dergelijks.

Ik heb in het verleden eens zo'n zelfde Pentium III 45omhz geklokt naar 600mhz.
Wel met een ander moederbord.
 
Er zijn drie verschillende MS6156 moederbordjes van MSI, de ZX, BX en de VA. Welke is het exact?

Heb je de juiste drivers van die ATI-kaart geladen? Kan zijn dat 3Dfx niet ondersteund wordt, zoals gezegd zijn beide kaartjes redelijk gedateerd.
 
Als je de handleiding downloadt dan zie je hoe je via switches (schakelaartjes) op het moederbord de vermenigvuldigingsfactor kunt verhogen.

Die zal nu op 4½ staan (4½x100=450Mhz) je kunt deze eerst op 5 x zetten (500Mhz) en dan stapje voor stapje verhogen.
 
gegevens

Program: eSupport.com BIOS Agent Version 3.23
BIOS Date: 07/01/99
BIOS Type: Award Modular BIOS v4.51PG
BIOS ID: 07/01/1999-i440BX-W977-2A69KM4GC
OEM Sign-On: VMP 1.3B1a * MSI MS-6156 (ZX)
Chipset: Intel 440BX/ZX rev 3
Superio: Winbond 977TF rev 0 found at port 3F0h
OS: WinXP
CPU: Pentium® III (0.25 µm) 450 MHz
BIOS ROM In Socket: Unknown
BIOS ROM Size: Unknown
Memory Installed: 255 MB
Memory Maximum: Unknown

eSupport.com, Inc.
1-800-800-BIOS (2467)
www.esupport.com


dat over die frequency staat er niet in. nu nog zoeken naar een handleiding.
 
geprobeerd

ik heb de handleiding gevonden en ik heb gerommeld maar het probleem is dat de hostbus standaard op 100mhz gezet wordt. aangezien de multiplier gelocked is kan ik hier dus niks aan doen.
ik ben nog even bezig geweest om de core/bus ratio om te zetten van 4,5 naar 5,5 maar er gebeurd helemaal niks. mijn systeem draait precies het zelfde. stabiel dus.
iemand nog andere ideeen.
groeten rene
 
Geprobeerd met de dipswitches, zoals Tiborv aangaf, of met het Bios?
hostbus standaard op 100mhz
Kan je deze niet op 112, 124mhz zetten?
Moet je bij de Dipswitches niet 1 switch omzetten, om het via het Bios te kunnen regelen?
 
geprobeerd via dipswitches,maar ik zag geen verandering. ik zou nog kunnen kijken naar een dipswitch welke me bios veranderd zodat ik daar in kan rommelen

handleiding

de host bus is auto detect tussen de 66en 100 die kan ik dus niet hoger zetten helaas.
:evil:


in de manual staat ook duidelijk dat 66 en 100mhz supported zijn, er is wel een andere versie van dit moederbord welke wel 133 ondersteund. daar is dus echt niks aan te doen.
ik heb wel een programmatje welke aangeeft dat mijn processor op 450mhz draait en op 550 mhz kan draaien. maar dat kan ik niet wijzigen met het progje
 
Laatst bewerkt:
de manual staat ook duidelijk dat 66 en 100mhz supported zijn
Hier zit je probleem al.:(
Je moet hoger dan die 100mhz komen, om te kunnen klokken.

welke aangeeft dat mijn processor op 450mhz draait en op 550 mhz kan draaien
Welk programmaatje is dat?
Waarschijnlijk betekent dat, wat je moederbord kan ondersteunen.
 
ja dat snap ik ook. maar heb jij een manier of idee om de multiplier te unlocken zodat ik hem wel hoger kan zetten.

het is een diagnose progje .meer niet.
 
Een Pentium unlocken zal niet gaan.:(
(wou dat het kon)
Mischien dat ie nog ge-unlockt is.
Ik weet niet vanaf welke Pentium die "Multiplier-lock" erop zit.

(Krijg helaas hier die handleiding niet open)
 
Laatst bewerkt:
Vergeet het multiplier overklokken van een pentium 3 450, het kan gewoon niet. Alleen via de fsb overklokken kan wel maar dan moet zoals gezegd het moederbord dmv bios dit ondersteunen, vaak moet je dan wel bij die 100mhz fsb een instelling aanzetten die user define o.i.d. heet. Met een boel geluk (voor die tijd van die pc was het nog niet gebruikelijk) kun je dan met kleine stapjes de fsb verhogen tot je niet meer stabiel bent.

Die videokaartjes? wat wil je versnellen dan, glide voor 3dfx werkte goed maar is hopeloos verouderd. De 3d van de ati kaart is nog slechter, heb beide gehad. Voor een prikkie kun je een veel snellere kaart kopen zoals een met een tnt2 chip erop of een vroege gforce 1 of 2. Kun je die overklokken ook nog.

succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan