overklokken Q6600 - P5KPL-VM

Status
Niet open voor verdere reacties.

Example5

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2008
beste ...

ik ben al een tijdje bezig om mijn oude pc te overklokken. in deze pc zit een Q6600 processor en een P5KPL-VM moederbord.

nu lukt het me om de FSB omhoog te brengen van 266 naar 320. dit zou dus het totale aantal ghz omhoog moeten brengen van 2.4 naar 2.88 (met multiplier 9). dit lukt ook, maar hier loop ik meteen tegen het eerste probleem aan. de multiplier heb ik namelijk handmatig op x9 gezet (hij stond eerst op auto wat inhield dat wanneer hij niet erg actief was hij automatisch terugsprong naar 6.) Het probleem is nu dat zelfs nadat ik de multiplier handmatig op 9 heb gezet, hij tijdens een stresstest terugspringt op x6...

ik ga er dus vanuit dat het voltage niet hoog genoeg is... maar daar komt meteen probleem 2 om de hoek kijken... ik kan het voltage niet aanpassen kennelijk??

weet iemand of het mogelijk is om het voltage aan te passen op dit moederbord, zo ja waar, en wat zou ik dan als beste voor FSB en multiplier settings kunnen nemen?

p.s. de PCI-E heb ik op 101 gezet. omdat onder de 100 het internet niet werkte :/

Het "Terug springen" komt door de optie "Speedstepping". Als je die uitschakeld, zal de processor niet meer 'langzamer' werken wanneer het niet de volledige snelheid nodig heeft. (Dit voorkomt hogere electriciteits-gebruik, zodra het aan staat)

ja maar als ie al terugspringt tijdens een stresstest zal er toch wel meer niet kloppen? ik kom er net achter dat zelf op factory settings hij al terugspringt naar multiplier 6 gedurende een stresstest (die juist bedoeld is om de cpu etc te stressen) :S

70 graden, daar zal het niet aan liggen, en aangezien ik de voltages niet kan aanpassen zal dit ook niet snel hoger worden.

heb net die speedstepping disabled, maar tijdens de stresstest springt hij alweer terug naar multiplier 6... er moet toch ergens iets flink fout zitten... hij springt nu dus constant automatisch terug naar multiplier 6, zelf als ik hem manually vastzet op 9, of speedstepping uitzet... dit betekend dus dat me pc standaard max 1.6ghz draait ipv 2.4

ff zoeken naar de functie C1E in je bios en dan uitzetten.

Voltage en multiplier staan los van elkaar.
Je multiplier zal niet terug geschroeft worden als de V-core te laag is.
Een te lage V-core resulteert meestal in een bluescreen.

Welke "strestest" hebben we het hier over? De multiplier is over het algemeen gelockt en zou niks doen met handmatig instellen.

ik run een software stresstest van prime95, als ik cpuid erbij open houd zie ik de multiplier na een seconde of 10 weer terugspringen van 9 naar 6, terwijl de stresstest gewoon runt

zelfs na het uitschakelen van c1e springt hij terug naar multiplier 6.

Ben bang, dat je dan toch met een gelockte multiplier te maken hebt.

dat zou me heel vreemd lijken want een aantal jaar terug heb ik hem succesvol tot over 3ghz kunnen klokken. en de multiplier zou standaard ook op 9 moeten staan, om 9x266=2.4 ghz te halen. (het is immers een 2.4ghz processor).

ik weet dus niet wat je precies bedoelt met een gelockte multiplier, maar hij heeft altijd gewerkt op x9

Dat is dan inderdaad vreemd, dat ie naar 6 terug gezet wordt.:confused: Geen Bios flash gedaan tussen de vorige keer en nu?

ik heb vanmiddag toen ik erachter kwam dat het niet werkte de bios geflashed. ook al is de laatste update van 2008. maargoed, geflashed, en werkt nog niet... kan het met iets simpels te maken hebben? te laag wattage, te veel harddisks, teveel stroom moeten afstaan aan vid kaart/geluidskaart ofzo?

ik heb geen enkel idee meer, dus moet toch wat proberen :S wil geen processor die max1.6ghz heeft terwijl hij vanuit de fabriek al 2.4 moet hebben

Proberen kun je het, maar ik weet zeker dat het daar niet aan ligt.
Wat was de reden dat je hem dan hebt terug geklokt?

Geoon al het on nodige loskoppelen.

AL een andere versie van cpu-z geprobeerd?

Welke specs heeft je CPU?

Hallo daar, even ter info.
Welke stepping heeft je cpu, en welke revision heeft je cpu?
Er zijn verschillende steppings en revisions, voor een goede overclock is het aan te raden dat je dat even opzoekt.
Ikzelf heb een Q6600 met stepping B en een revision G0 en deze is perfect tot 3,45Ghz te clocken.
Dan u ram geheugen, ondersteund dat verschillende frequenties B.V : 266/333/400 Mhz
Op de foto kan je mijn settings zien.

CPU-Z.jpg

Als je nog vragen hebt laat maar weten ok, grtz

Als je zo de topic leest, heeft het eerder op die multiplier gedraaid en heeft de processor de multiplier van 9 nodig om op de normale snelheid te draaien.

Daarom dat ik vroeg welke stepping en revision hij heeft alleen de cpu's met G0 revision zijn unlockt.

grtz

Het heeft eerder gedraaid, dus vraag ik me eerder af waarom het nu dan niet meer ingesteld kan worden, terwijl het de standaard settings zouden moeten zijn.:confused:

Misschien heeft het te maken met een veiligheid op de cpu, te hoge temperatuur auto naar een lagere clock snelheid dmv de multi lager te zetten.
Ikzelf heb ook een Q6600 en die loopt als een trein, ondertussen al 1,5jaar overclockt.
Van 2,4Ghz naar 3,5Ghz is een mooie overclock vind ik en bij mij sta speedstepping aan, dus als het niet nodig is gaat hij zichzelf terug zetten naar 2,3Ghz en ik ondervind niet het 1 probleem, of misschien is de voeding wat van zen kracht verloren of zijn er dingen bij geplaatst.

De pc kijkt niet naar de temp / voeding bij overklokken.
Als het niet genoeg is of te warm, dan krijg je een bluescreen.
Terug schroeven van de multiplier is een taak van een eco functie.

@ TS probeer al het onnodige in je bios een uit te zetten.
Heel het rijtje onder cpu-config ect.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan