• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

overlappende tijdstippen worden niet geteld

Status
Niet open voor verdere reacties.

remcop1989

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2012
Berichten
492
In het document in bijlagen staat de bezetting van medewerkers. Links (F8:H16) staan alle medewerkers met daarbij de start en eindtijd. In het midden (L7:M40) staat een overzicht van de dag. In dit dagoverzicht is het de bedoeling om per kwartier te zien hoeveel medewerkers er aanwezig zijn op dat tijdstip. Ik wil dit aantal automatisch laten invullen. Zo zouden om 12.30 uur dus 2 medewerkers aanwezig moeten zijn (Piet en Laura), om 10:00 uur ook 2 (Anne en Paul), om 07.00 en 07:15 zou er 1 moeten zijn (Kees) etc.

Ik heb hier na lang puzzelen een formule voor gevonden. Het probleem is dat de formule niet lijkt te kloppen. Er worden wel aantallen geteld, maar lang niet alle aantallen worden geteld (Piet en Laura worden totaal niet vermeld). Ook overlappende aantallen worden niet geteld (Kees en Linda overlappen elkaar bijvoorbeeld maar dat zie ik niet terug, waarbij Kees van 07.00 tot 07.30 helemaal niet geteld wordt.

Waar ga ik de mist in en wat moet de juiste formule zijn?
 

Bijlagen

  • Formulefout.xlsx
    10 KB · Weergaven: 11
tijd notatie is verkeerd, zie mijn oplossing
 

Bijlagen

  • Formulefout(jp).xlsx
    15,1 KB · Weergaven: 18
Zo makkelijk kan het soms zijn. Hij telt alleen om 13:30 niemand terwijl dat er 1 zou moeten zijn?

En daarbij de vraag of de formule klopt / logisch is? Hij werkt dus ik denk het wel, maar wellicht is er een makkelijkere / andere functie?
 
nu doet die het wel
 

Bijlagen

  • Formulefout(jp2).xlsx
    15,1 KB · Weergaven: 21
Dank je wel! Zou je hem ook wat toe kunnen lichten? Waarom deze formule beter is etc. Zou fijn zijn!
 
Gebruik formule evalueren
Selecteer de cel die u wilt evalueren. ...
Ga naar het tabblad Formules en klik in de groep Formules controleren op Formule evalueren.
Klik op Evalueren om de waarde van de onderstreepte verwijzing te bekijken. ...
Ga door totdat elk onderdeel van de formule is geëvalueerd.
 
Ik ben tegen een probleem aangelopen. In het officiële document lopen de tijden die geteld moeten worden van 07:00 tot 06:45 uur.
Ik heb dit even in het kort nagebootst in dit voorbeeld (zie bijlage).

Het probleem is dat de tijden vanaf 00:00 tot 06:45 uur niet meer geteld worden.

Hoe kan ik dit oplossen?
 

Bijlagen

  • Tijden na 00.00 uur.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 12
Kolom L mag alleen tijd notatie bevatten, bij jou voorbeeld vanaf rij 23 staat er een datum in , verwijder deze en het werkt.
 
Kolom L mag alleen tijd notatie bevatten, bij jou voorbeeld vanaf rij 23 staat er een datum in , verwijder deze en het werkt.

Dat lost het probleem maar voor een klein deel op. Hij telt dan Linda wel maar niet van 00:30 tot 02:00 maar slechts om 00:30 en 00:45 uur. Ook de tijd van Laura en Kees telt hij dan niet.

Ik heb nu L23 en L24 ingevuld met " 24:00" en "24:15". Dat levert op dat hij de datum erbij zet. Maar het levert ook op dat hij de tijden van John en Maria telt. De tijden van Laura en Kees (rood gemaakt) telt hij nog steeds niet mee.

Als ik de eindtijd bij Laura verander van 01:00 in "00:45" telt hij Laura mee van 23:30 tot 00:30 uur in plaats van 00:45 uur. Zet ik Laura vervolgens terug naar eindtijd 01:00 uur dan telt hij haar niet niet meer mee
 

Bijlagen

  • Tijden na 00.00 uur.xlsx
    10,4 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Met een hulp kolom en aanpassing in kolom L
 

Bijlagen

  • Tijden na 00.00 uur (jp).xlsx
    16,6 KB · Weergaven: 6
Met die aanpassing houdt hij bij Linda en John de tijd 02:00 en 00:15 uur. Ik denk doordat hun starttijd op 00:30 en 00:00 staat.

Ik heb de tijden van Linda en John even handmatig op 26:00 en 24:15 uur gezet. Met een formule krijg ik dit niet voor elkaar.
Of ik nou zeg "H12<G12" of "H12>G12", hij zal in beide gevallen "Waar" zeggen.
Maar met de handmatig aangepaste tijden krijg ik ook weer een probleem in de telling.
Ik heb ook al geprobeerd om de begintijd naar de tijden zoals " 26:00" te zetten, maar dat bied ook geen oplossing.

Ik heb even zelf de telling ingevoerd in kolom N waar Excel op uit zou moeten komen.

Ik heb even jou bestand "..(JP)" toegevoegd met daarachter de juiste handmatige telling.
Ik heb ook een bestand van mij "..(RP)" toegevoegd met daarachter ook de juiste handmatige telling.

Ik begin me af te vragen of het überhaupt mogelijk is wat ik wil.
 

Bijlagen

  • Tijden na 00.00 uur (jp).xlsx
    11,4 KB · Weergaven: 6
  • Tijden na 00.00 uur (RP).xlsx
    11,6 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt door een moderator:
Jou probleem is bij start tijd wanneer is het 0:00 h en wanneer is het 24:00 h daar zit het verschil, voor excel is 0:00h begin van een nieuwe dag.
 
Duidelijk. Ik probeer dat nu aan te passen. Ik wil namelijk dat degene die de tijden invult, ze als bijvoorbeeld 00:00 en 01:45 invult. Anders gaat het mis, gezien meerdere personen dit gaan gebruiken (niet tegelijk).
Excel werkt het beste met de notatie 24:00 en 25:45 heb ik ontdekt. Daarom wil ik hem de ingevulde tijden laten omrekenen.
Dat lukt met jou hulp nu aardig. Ik wil de berekende tijd (grijze kolommen) uiteindelijk verbergen.

Het probleem ligt hem nu in de geel gemarkeerde cellen.
Ik krijg daar gewoon de notatie niet juist. De getalnotatie heb ik van jou overgenomen, maar in de eerste cellen zet hij wel 26:00 en in de andere niet.
Hierdoor telt hij dus ook Anne niet mee rechts.
 

Bijlagen

  • Tijden na 00.00 uur (RP)-2.xlsx
    12,7 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kom bij het volgende uit, de berekening begint vanaf de dag post (6:00h) en eindigt op 30:00h
Met deze instelling kan de nacht wel berekend worden, en kunnen de tijden gewoon ingevuld worden, maak gebruik van validatie dat voorkomt fouten
 

Bijlagen

  • Tijden na 00.00 uur (RP)-(jp2)(2).xlsx
    18 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Ik kom bij het volgende uit, de berekening begint vanaf de dag post (6:00h) en eindigt op 30:00h
Met deze instelling kan de nacht wel berekend worden, en kunnen de tijden gewoon ingevuld worden, maak gebruik van validatie dat voorkomt fouten

Top! Bedankt. Met validatie bedoel je de optie gegevensvalidatie in het lint onder gegevens? Ik heb die opgezocht op internet, maar begrijp niet zo goed hoe je die gebruikt hebt in dit document?
En de cellen M2, M3, M34 en M35 heb je ook niet in formules gebruikt zover ik zie he?

Tot slot de volgende vraag:
We liepen er gisteren tegen aan dat het voor kan komen dat iemand 2x ingepland moet worden voor een taak.
Zo kan het zijn dat Linda van 00:00 tot 02:00 uur ingepland wordt en van 21:00 tot 23:00 uur.
Heb jij wellicht nog een idee hoe dit het beste in te voeren is in dit schema?

Opties die ik zie (maar niet wenselijk zijn):
1) Een extra regel onder iemand toevoegen zonder de naam van diegene erbij waar de andere tijden ingevuld kunnen
2) Een verdubbeling van de kolommen (maar dat wordt al helemaal overzichtelijk)
3) Een kolom "overige taken" met daaronder weer een start en eindtijd waarbij je middels een opmerking erbij zet welke taak het is (ook dit maakt het niet overzichtelijker)
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens naar mijn inbreng
 

Bijlagen

  • Tijden na 00.00 uur (RP)-(jp3).xlsm
    37,2 KB · Weergaven: 5
Dan is het handig als je ook weet hoe het hele document uiteindelijk uitziet en gebruikt wordt. Zie bijlagen een sterk vereenvoudigde weergave.

Links een tabel met namen van mensen die op dat moment in dienst zijn.
Tijdens een dienst zijn er 3 taken die naast de hoofdtaak gedaan moeten worden.
In de kolommen "taak 1", "taak 2" en "taak 3" staan dus de start- en eindtijd voor die persoon als hij/zij op een taak staat ingepland.

Rechts een tabel met een overzicht hoeveel mensen er per tijdstip nodig zijn voor de hoofdtaak (kolom "nodig"). Daarnaast een kolom met het aantal mensen dat tijdens die dienst ingepland zijn, een kolom met hoeveel mensen beschikbaar zijn (ingepland - taak 1 - taak 2 - taak 3). Aan deze tabel kunnen we makkelijk zien of we ergens te veel of te weinig mensen beschikbaar hebben.

Niet iedereen kan / mag elke taak doen, dus als je te weinig mensen in dienst hebt voor taak 1 kan het zijn dat iemand van 21:00 tot 23:00 uur én van 04:00 tot 06:00 uur gepland wordt voor taak 1.

Ik vind het een prachtige inbreng die je gemaakt hebt, maar voor hoe ik hem gebruiken wil niet handig denk ik.

Ik hoor het graag als je nog een oplossing hebt na het zien van dit bestand!

Bedankt voor al je moeite in elk geval!
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    15,6 KB · Weergaven: 7
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan