Opgelost Overnemen van ID nummer van 1 formulier naar een ander

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Stubbe57

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2012
Geachte mede forum leden.

Ik zit met een vraag.

Ik heb een formulier ( klanten ) en in dit formulier wil ik een ander formulier openen (Prijs_scherm) waarin ik offertes van die desbetreffende klant kan invoeren.
Het formulier openen met het Id nummer lukt me maar als ik in het Prijs_scherm een nieuw record wil toevoegen blijft het Id nummer blank.

Private Sub PreiseScreen_Click()
On Error GoTo Err_Gaat_naar_Prijs_scherm_Click

Dim stDocName As String
Dim stLinkCriteria As String

stDocName = "Prijs_scherm"

stLinkCriteria = "[Klanten.Id]=" & Me![Id]
DoCmd.OpenForm stDocName, , , stLinkCriteria

Exit_Gaat_naar_Prijs_scherm_Click:
Exit Sub

Err_Gaat_naar_Prijs_scherm_Click:
MsgBox Err.Description
Resume Exit_Gaat_naar_Prijs_scherm_Click

End Sub.

Dit is de routine die ik nu heb om het Prijs_scherm te openen , maar ik heb geen idee hoe ik bij een nieuwe enrty het Id nummer in dat veld krijg

Wie kan mij verder helpen

Alvast bedankt,

Jan

Bijlagen

• Voorbeeld.jpg
    Voorbeeld.jpg
    233,3 KB · Weergaven: 40
We worden verwend met die kleurtjes (eindelijk lol van mijn dure kleurenscherm ;)), maar ik zie code toch liever opgemaakt met de CODE tags....
Je vraag behoeft overigens geen antwoord, want het resultaat is volslagen logisch, en volkomen in overeenstemming met wat je zou kunnen verwachten als je een formulier opent. Want wat doe je nu eigenlijk? In eerste instantie open je een formulier met een filter (op het KlantenID). dus zie je, volgens jouw plaatje, twee records. Maar wat doe je vervolgens? Je gaat een nieuw record maken. En dat nieuwe record heeft niets te maken met het record dat je hebt geopend in dat andere formulier. Natuurlijk moet je dat ID dan zelf invullen! Kortom: er is geen probleem verder.

Wat je zou kunnen/moeten doen, is om het formulier "Prijs_scherm" als subformulier op je klanten formulier te zetten (gezien dat formulier kan dat makkelijk). Dan is je 'probleem' gelijk opgelost, want dan zijn de twee formulieren gekoppeld en wordt het ID wél automatisch ingevuld. Nu zou het overigens ook nog wel kunnen, maar dan moet je dat apart programmeren op het formulier "Prijs_scherm".

Dank voor je antwoord,

Ik heb het formulier in het Prijs_scherm als subform in het klantenscherm staan, maar gezien de hoeveelheid informatie in dat scherm wordt het subform klein maar dt werkt wel.

Maar om een groter scherm te krijgen van het Prijs_scherm wil ik dit seperaat kunnen openen om in 1 oogopslag de informatie te kunnen inzien en te kunnen aanpassen.

Overnemen van ID nummer van 1 formulier naar een ander

Dank voor je antwoord,

Ik heb het formulier in het Prijs_scherm als subform in het klantenscherm staan, maar gezien de hoeveelheid informatie in dat scherm wordt het subform klein maar dt werkt wel.

Maar om een groter scherm te krijgen van het Prijs_scherm wil ik dit seperaat kunnen openen om in 1 oogopslag de informatie te kunnen inzien en te kunnen aanpassen.

Twee keer antwoorden lijkt mij niet handig, al overkomt mij dat ook wel eens. De snelheid van HelpMij laat het wel eens afweten :).
Als je teveel informatie op je hoofdformulier hebt, dan zou ik zeggen: spreid de velden/formulieren over meerdere tabbladen. Dan hou je meer overzicht, en voor de techniek maakt het niets uit. Je kunt een subformulier dus probleemloos zonder aanpassingen op een aparte pagina zetten op het tabbladelement.

De term tabbladelement zou je mij kunnen uitleggen wat je daar mee bedoeld of hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?

Het rood omlijnde is het prijs_scherm waar het om gaat

Bijlagen

• Klanten scherm.jpg
    Klanten scherm.jpg
    235,2 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Een Tabbesturingselement (dat is de officiële naam) kun je invoegen in het Ontwerpvenster. Kwestie van ruimte maken op je formulier, aantal tabbladen aanmaken dat je nodig hebt (standaard krijg je er 3) en de elementen die je bij elkaar wilt hebben er heen verplaatsen met Knippen+Plakken. Zoals ik al schreef: er verandert verder niks aan je formulier.

Helaas is dit niet hetgeen ik zoek.

Ik wil op een knop kunnen drukken die buiten mijn klantenscherm het prijzen_scherm opent ik mijn ding kan doen en daarna kan sluiten en zo weer in mijn klantenscherm kan komen .
Met deze tab schermen ben ik teveel ruimte op mijn klanten_scherm kwijt

Met deze tab schermen ben ik teveel ruimte op mijn klanten_scherm kwijt
Huh? Tabbesturingselementen zijn juist bedoeld om meer ruimte op je formulieren vrij te maken! En je kunt zo'n tabelementen zodanig opmaken dat je 'm nauwelijks terug ziet op je formulier, dus teveel ruimte in beslag? Misschien moet je eens een ontwerper naar je formulier laten kijken, want op basis van je plaatje denk ik dat e.e.a. een stuk handiger kan. En die knop? Die heb je toch al? Alleen zul je dan zelf het klantennummer in moeten voeren, omdat je geen koppeling wilt op je Klanten formulier. Dan houdt dat natuurlijk op... Al is er nog wel een VBA oplossing die je kan gebruiken.

Dan zal ik nog eens kijken.

Ik heb een knop weten te maken zoals met de code zoals eerder geplaatst en die maakt op basis van het klant_ID een mooi rapport met alleen datgene wat ik wil zien per klant_ ID nummer van het veld wat ik open heb staan

Hetzelfde wil ik doen met het prijzen_scherm wat geopend wordt als ik er om vraag.

Aan het prijzen_scherm hangt een separate tabel prijzen.

Ik kan wel de informatie ophalen wat reeds in die tabel is opgenomen, maar niet een nieuw record aanmaken met het desbetreffende ID nummer.

Ik weet gewoon dat het kan, maar mij ontbreekt de kennis om dit voor elkaar te krijgen.

Voor mij zou het veel praktischer zijn dan met allerlei tabbladen te werken

Ik weet gewoon dat het kan, maar mij ontbreekt de kennis om dit voor elkaar te krijgen.
Die kennis heb je, want die heb ik je gegeven :). Werken met tabbladen is nauwelijks ingewikkelder (laat staan onpraktischer) dan werken met een formulier dat is volgeplempt met allerlei velden en subformulieren. Een goede gebruikersinterface maken houdt ook in dat je rekening houdt met het overzicht dat een gebruiker heeft op een formulier. Als ik naar jouw formulier kijk, dan vermoed ik in de eerste plaats dat je dataredundantie hebt in je tabellen (drie velden CP, GSM, Functie etc achter elkaar), en daarnaast dat al die bedrijfsgegevens machtig mooi bij elkaar kunnen op een tabblad. Om bestellingen etc te maken, is het meer dan voldoende als je een paar bedrijfsgegevens ziet. Waarom moet je, als je prijzen gaat invullen, altijd het Land zien, de Provincie, alle telefoonnummers etc? Nutteloze informatie op dat moment. Die kun je dus prima op een apart tabblad zetten, waar je dan, als dat nodig is, de bedrijfsgegevens kunt invullen/muteren.

Maar zoals ik al zei: het kán dus wel, wat je wil. Alleen zul je dat moeten programmeren. Een tipje van de sluier: verander als je het tweede formulier opent de DefaultValue van het ID veld. Dat vul je dan met de ID waarde die je meegeeft bij het openen van het formulier. Zelf zou ik dus éérst nadenken over hoe de werkprocessen het best kunnen worden ingericht, voordat ik eerst van alles fout doe, en dán allerlei trucs moet gaan toepassen om die fouten te verbergen. Die fouten blijven er namelijk altijd inzitten, en die maken het je alleen maar lastiger als je de db verder gaat ontwikkelen.

De velden op mijn klanten_scherm krijg ik in een tabblad en dat werkt op zich goed.

Alleen als ik de velden uit bv het prijzen_scherm haal ( wat overigens een subformulier is ) krijg ik geen gegevens in het tabblad als ik knip en plak

Na het kijken van een You-tube filmpje over dit onderwerk is het me nu gelukt

Bedankt voor je duw in de goede richting

Leg nog even (voor de meelezertjes) uit wat je precies gedaan hebt. Ik denk wel dat ik het weet (in ieder geval hoe ík het zou doen), maar verder kunnen er weinig mensen in jouw hoofd kijken, en die zullen dus nooit jouw oplossing weten :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan