overschakelen backup

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pieter Arntz

Spywareslayer
Lid geworden
12 aug 2001
Ik kan hier met zoeken niks over vinden.

Ik heb voor een website die op een MySQL database draait een backup systeem gebouwd omdat MySQL al een paar keer op de server gecrashed is.
Ik kan de site dan omzetten naar een afgeslankte versie die zijn gegevens uit een dbf bestand haalt.

Nu vroeg ik me af of het verstandig is om automatisch over te schakelen.
Ik zat zelf te denken aan het beslissende:
PHP:
    $cid = mysql_connect($host,$usr,$pwd);
    if (!$cid) { echo("ERROR1: " . mysql_error() . "\n");    }

Als ik dat zou veranderen naar
PHP:
    if (!$cid) {
                 include('switchtodbf.php');
                 include('informwebmaster.php');
                 header( "Location: /index.html" );
                 }

zou dat volgens mij moeten werken.

( switchtodbf.php hernoemt twee js bestanden zodat alle knoppen een andere functie krijgen en informwebmaster.php stuurt een mailtje naar mij en de server beheerder )
Iemand enig idee hoe groot de kans is dat er (te vaak) niet terecht omgeschakeld wordt?
Want dat wil ik uiteraard vermijden.

Ook verbetervoorstellen zijn uiteraard welkom. :)

Groetjes,

Pieter

Heb je dit in een cronjob staan? Anders wordt die check alleen maar uitgevoerd tijdens het aanroepen van een pagina waarin je een connectie nodig hebt.

Daarnaast denk ik niet dat je elke keer als de MySQL server offline is een mailtje wilt ontvangen dat je site is omgezet vanaf DBF.:(

Wellicht is het handiger om dit uit te voeren bij mysql_select_db aangezien die kijkt of de database beschikbaar is en niet of de server online is.

Ook zal je iets van een controle check ergens moeten hebben of de boel al een keer is omgezet want anders wordt bij elke paginaaanroep de boel weer omgezet en gaat het mailtje de deur weer uit. Ik zit te denken aan een bestand op de server waarin je een variabele hebt staan die met fopen(), fread() en fwrite() wordt overschreven zodat bekend is dat die switch naar DBF al is gemaakt.

Hoi Tha Devil,

die check alleen maar uitgevoerd tijdens het aanroepen van een pagina waarin je een connectie nodig hebt.

Dat klopt. De site krijgt niet veel bezoekers (stuk of tien per dag maar)
Het terugzetten wil ik handmatig doen zodra het probleem verholpen is.

Het is een goed idee van je om mysql_select_db te gebruiken. :thumb:
Ik zal eens kijken hoe ik dat het beste kan doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan