Goedenavond ,
Ik heb de zoekfunctie gebruikt , maar kon eigenlijk niks bruikbaars vinden , en ofdat wat ik wil eventueel wel mogelijk is.
Voor mijn werk , heb ik vrijwel nooit met Excel te maken ( Autocad tekenaar ) en ben niet zo heel begaafd met excel , en heb dus even een opzetje nodig
Nu weet ik dat ik met Excel cellen kan tellen tot een bepaalde waarde , en het overschot daarvan , ook weer kan "optellen".
Maar dat is voor de berekening die ik nodig heb niet toereikend genoeg.
Stel dat ik 2 kolommen op wil tellen , welke geleidelijk , maar onevenredig toenemen bv :
A B
1 2 1
2 4 2
3 7 7
4 7 1
5 20 11
In C5 geef ik op wat het maximum mag zijn waar hij naartoe telt : bv 31.
C31
bestaat er de mogelijkheid om A+B te laten "stoppen" wanneer ze , met hun gezamenlijke som , de 31 raken , maar toch individueel doortellen na de 31 .
Met andere woorden er komt bij : A1 +4 , en 1 B+2
Dus eigenlijk moet ik nu krijgen :
A B C
1 6 3
2 4 2
3 7 7
4 7 6
5 20 11 31
6 4 2 6
Dus eigenlijk wil ik zien waar mijn overschot van C5 uit bestaat in verhouding tot A en B.
Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is.
In de proef weergave lijnt hij mijn voorbeeld niet goed uit , de 1e rij cijfers zijn de rij nummers.
Alvast bedankt voor de tijd en hulp.
Met vriendelijke groet.
Ik heb de zoekfunctie gebruikt , maar kon eigenlijk niks bruikbaars vinden , en ofdat wat ik wil eventueel wel mogelijk is.
Voor mijn werk , heb ik vrijwel nooit met Excel te maken ( Autocad tekenaar ) en ben niet zo heel begaafd met excel , en heb dus even een opzetje nodig
Nu weet ik dat ik met Excel cellen kan tellen tot een bepaalde waarde , en het overschot daarvan , ook weer kan "optellen".
Maar dat is voor de berekening die ik nodig heb niet toereikend genoeg.
Stel dat ik 2 kolommen op wil tellen , welke geleidelijk , maar onevenredig toenemen bv :
A B
1 2 1
2 4 2
3 7 7
4 7 1
5 20 11
In C5 geef ik op wat het maximum mag zijn waar hij naartoe telt : bv 31.
C31
bestaat er de mogelijkheid om A+B te laten "stoppen" wanneer ze , met hun gezamenlijke som , de 31 raken , maar toch individueel doortellen na de 31 .
Met andere woorden er komt bij : A1 +4 , en 1 B+2
Dus eigenlijk moet ik nu krijgen :
A B C
1 6 3
2 4 2
3 7 7
4 7 6
5 20 11 31
6 4 2 6
Dus eigenlijk wil ik zien waar mijn overschot van C5 uit bestaat in verhouding tot A en B.
Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is.
In de proef weergave lijnt hij mijn voorbeeld niet goed uit , de 1e rij cijfers zijn de rij nummers.
Alvast bedankt voor de tijd en hulp.
Met vriendelijke groet.