• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

overschot van meerdere kolommen berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Warrek

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2014
Goedenavond ,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt , maar kon eigenlijk niks bruikbaars vinden , en ofdat wat ik wil eventueel wel mogelijk is.
Voor mijn werk , heb ik vrijwel nooit met Excel te maken ( Autocad tekenaar ) en ben niet zo heel begaafd met excel , en heb dus even een opzetje nodig

Nu weet ik dat ik met Excel cellen kan tellen tot een bepaalde waarde , en het overschot daarvan , ook weer kan "optellen".

Maar dat is voor de berekening die ik nodig heb niet toereikend genoeg.

Stel dat ik 2 kolommen op wil tellen , welke geleidelijk , maar onevenredig toenemen bv :

A B
1 2 1
2 4 2
3 7 7
4 7 1

5 20 11

In C5 geef ik op wat het maximum mag zijn waar hij naartoe telt : bv 31.

C31

bestaat er de mogelijkheid om A+B te laten "stoppen" wanneer ze , met hun gezamenlijke som , de 31 raken , maar toch individueel doortellen na de 31 .

Met andere woorden er komt bij : A1 +4 , en 1 B+2
Dus eigenlijk moet ik nu krijgen :

A B C
1 6 3
2 4 2
3 7 7
4 7 6

5 20 11 31

6 4 2 6

Dus eigenlijk wil ik zien waar mijn overschot van C5 uit bestaat in verhouding tot A en B.
Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is.

In de proef weergave lijnt hij mijn voorbeeld niet goed uit , de 1e rij cijfers zijn de rij nummers.

Alvast bedankt voor de tijd en hulp.

Met vriendelijke groet.

Plaats een voorbeeld bestand, zoals je zelf al aangeeft jou voorbeeld komt niet echt duidelijk over

Ik zal morgen na mijn werk even een voorbeeld bestand aanmaken .

Maar kort samengevat : Eigelijk wil ik 2 kolommen optellen , tot aan een maximum opgegeven waarde.

Alles wat daar weer overheen gaat moet opgeteld worden , maar eigelijk in 2 delen , zodat ik kan zien welke kolom het meeste overschot geeft.

mer vriendelijke groet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan