Overspanning?

Status
Niet open voor verdere reacties.

defa45

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2001
Dit is een beetje een algemene vraag.

Afgelopen 30 april onweerde het 's-avonds nogal bij ons. Ik had 2 pc's en de tv aan staan. In het begin van de avond was ik thuis en klapte de aardlekschakelaar eruit. Ik heb de pc weer aangezet (moest wat doorrekenen) en ben weggegaan. Toen ik een paar uur later thuis kwam was het weer donker, weer de aardlekschakelaar eruit geklapt.
Waarschijnlijk is de bliksem een paar keer die avond in de nabijheid ingeslagen.
Vangt de aardlekschakelaar deze overbelasting enigzins op?

Als je apparatuur enige overspanning hierdoor gekregen heeft, merk je dit dan direct of er schade is ontstaan of pas enige tijd later. Ik merk nu nog niets hiervan. De pc heb ik nu op een contactdoos zitten met overspanningsbeveiliging.

Dit omdat ik een van de pc's een week ervoor heb gekocht. Zou het jammer vinden als hij hierdoor beschadigd is.

Geplaatst door defa45
Dit is een beetje een algemene vraag.

Waarschijnlijk is de bliksem een paar keer die avond in de nabijheid ingeslagen.
Vangt de aardlekschakelaar deze overbelasting enigzins op?

Als je apparatuur enige overspanning hierdoor gekregen heeft, merk je dit dan direct of er schade is ontstaan of pas enige tijd later. Ik merk nu nog niets hiervan. De pc heb ik nu op een contactdoos zitten met overspanningsbeveiliging.

Dit omdat ik een van de pc's een week ervoor heb gekocht. Zou het jammer vinden als hij hierdoor beschadigd is.

Ik merk dat je nogal zeer goed beveiligd bent. De aarlekschakelaar vangt inderdaad een eerste piek op(0,3 A). Dan heb je nog de overspannings beveiliging op je contactdoos. Het zou mij verwonderen dat je een overspanning hebt gehad. Je had dit wel dirct gemerkt denk ik.

2

De overspanningsbeveiliging heb ik er sinds dit weekend (22-5-04) op zitten.

(Ik wil namelijk niet bij elk "onweertje" mijn pc uitzetten)

Zijn er verlichtings lampen ed.. stuk gegaan ??
Als dit niet het geval is, moet je volgens mij, hierover niet piekeren. De aardlek schakelaar heeft zijn werk gedaan.

3

Nee, deze zijn niet gesprongen.

De overspanningsbeveiliging ertussen gezet omdat ik geen risico op defect electrisch apparatuur wil lopen.

Dank je voor de info.

bij mij was de voeding kapot en dat merk je wel (geur)ook al ben je enkele uren weggeweest .de comp.stond niet aan en de overspanningsbeveiliging had gewerkt

Hallo

Niet om iemand bang te maken , maar ....

Weet niet in Nederland , maar in Belgie , dienen alle elektrische installaties beveiligd te zijn d.m.v. een 0.3A (300mA) verliesstroomschakelaar.

De vochtige ruimtes dienen beveiligd te worden d.m.v. 0.03 mA (30mA)

Maar ..... een blikseminslag veroorzaakt een veel snellere/hogere induktiespanning in de ganse installatie , dat alvorens de verliesstroomschakelaar kan afslaan , een potentieel defekt al is gebeurt ....

Men spreekt dan van ettelijke Megavolts , en een standaard schakelaar/verliesstroomschakelaar , kan dit gewoonweg niet meer onderbreken....

Een rechtsteekse blikseminslag vernield gewoonweg ..Alles....

Een induktieve , dus eentje veraf , kun je hopelijk blokkeren d.m.v. die schakeldoosjes die je kunt kopen , met de benaming.."bliksemafleider" of ...overspanningsbeveiliging , of iets dergelijks ..

Let wel ... dergelijke "doosjes " beveiligen nog altijd niet de "spikes" die kunnen binnenkomen via de "kabel" , bedoel daarmee de telefoon , adsl , alsook telenet...

Peter

Geplaatst door VDK_P
Hallo

Niet om iemand bang te maken , maar ....

Weet niet in Nederland , maar in Belgie , dienen alle elektrische installaties beveiligd te zijn d.m.v. een 0.3A (300mA) verliesstroomschakelaar.

De vochtige ruimtes dienen beveiligd te worden d.m.v. 0.03 mA (30mA)

Maar ..... een blikseminslag veroorzaakt een veel snellere/hogere induktiespanning in de ganse installatie , dat alvorens de verliesstroomschakelaar kan afslaan , een potentieel defekt al is gebeurt ....

Men spreekt dan van ettelijke Megavolts , en een standaard schakelaar/verliesstroomschakelaar , kan dit gewoonweg niet meer onderbreken....

Een rechtsteekse blikseminslag vernield gewoonweg ..Alles....

Een induktieve , dus eentje veraf , kun je hopelijk blokkeren d.m.v. die schakeldoosjes die je kunt kopen , met de benaming.."bliksemafleider" of ...overspanningsbeveiliging , of iets dergelijks ..

Let wel ... dergelijke "doosjes " beveiligen nog altijd niet de "spikes" die kunnen binnenkomen via de "kabel" , bedoel daarmee de telefoon , adsl , alsook telenet...

Peter

Ok Peter, je technische uitleg is :thumb: , Dat weet ik ook, maar er is, op dit ogenblik, geen schade aan de PC van de vraagsteller. dus...

Wat betreft de "spikes" . Daar bestaan,weet niet of de schrijfwijze goed is, sparkquensers voor. Belgacom is daar op voorzien,dacht ik

4

Zoals ik van jullie hoor zal er niets aan de hand zijn hierdoor (in de toekomst).

Kenmerken van de spanningsbeveiliging:

Aansluitpunten voor:
6x stekker stopcontact geaard
1 tel -in, 2 tel-out
1 cai -in, 1 cai -out

bevat lampjes t.b.v. correct geaard, beveiligd
thermische zekering, metaaldevarisitors,filmcondensatoren en metaaloxidevarisistors
verlichte stroom-schakelaar met 10A onderbreker

Max toel. verm.: 250v/10A/50Hz/2500W
Max. energieafv.: 1184 Joule
Max. spanningspulsstroom: 33,000A
Responstijd: < 1ns (laagste std.blokeervermogen 330v)
EMI/RFI filtering ruis: 150 kHz - 100 mHz, verzwakking <=50 dB

Dus overige aansluitingen zitten eraan, alleen de RJ-45 (netwerk) niet. Dit om de Cable-modem/Router te beveiligen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan