Op het gevaar af dat ik door de mede-forumleden als paria ga worden behandeld: ik zou het je ten sterkste afraden.... Als je al moeite had met de overgang van Office 97 naar 2003, krijg je een hartverzakking als je naar 2007 overstapt.
De overstap naar 2007 is, in vergelijking met de overstap van 97 naar 2003, zo ongeveer 20 keer zo groot. Uiteraard heb je het probleem dat Microsof weer een ander bestandsformaat gebruikt. Deze keer kun je je oude databases wel gewoon blijven gebruiken, maar de nieuwe 'features' van 2007 werken alleen in een db die in 2007 opmaak is gemaakt. Converteren is dus een heel ander verhaal geworden.
Het belangrijkste is echter, dat de interface volledig op een hoop is gegooid. Het programma heeft nu (bijna) niets meer te maken met de oudere versies, wat inhoudt dat je een heel andere manier van werken moet gaan aanleren. Zo heb je in de hele Office 2007 geen menu's meer, maar wordt alles via zogenaamde Linten geregeld. Alles moet nu dus via knoppen worden gedaan, die uiteraard heel anders zijn gerangschikt als je gewend was. Resultaat: je zoek je de eerste maanden het schompes waar een bepaalde optie nu weer verstopt zit...
Handelingen waar je vroeger misschien twee klikjes voor nodig had, vragen er nu heel wat meer. Je zoekt dus niet alleen langer naar opties, je moet er ook nog vaker voor klikken...
Natuurlijk zijn er wel weer zaken verbeterd, maar in mijn ogen wegen ze niet op tegen de zaken die zijn verdwenen, of nu veel meer handelingen vragen.
Op deze site van
Allen Brown vind je redelijk onderbouwd wat er is verbeterd/verslechterd. Ik denk, dat je na het lezen van deze pagina genoeg weet...
Overigens gelden mijn bezwaren ook (en nog veel meer) voor Word, en in iets mindere mate voor Excel, waar je wat minder last hebt van de 'verbeteringen'. Al zit je ook daar opgescheept met die vermaledijde Linten. Maar daar kun je met een gratis tooltje gelukkig omheen werken, zodat je toch weer een menubalk hebt.
Kortom: mocht je mijn advies nog niet door hebben: Vooral niet doen!!
Ik heb het alleen maar staan, omdat een hoop vragen op het forum van mensen zijn, die er,al dan niet door hun werk, toch weer ingestonken zijn... En ik wil ze toch wel een beetje kunnen helpen!