overstap van xp naar mac

Status
Niet open voor verdere reacties.

waterkonijn

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2001
ik overweeg de overstap van windows (XP home) naar een mac.

Ik heb zo'n pc van € 300,- met dvd brander, 512 mb SD, 80 G HD, on board etc. van een dikke 2 jaar oud. Deze gebruik ik zakelijk (MS office-word-excel), pakweg 8-10 uur per dag, ook in weekend. XP home incl. SP 2 (legaal)
En tussendoor internet op: of wat opzoeken, of even ontspannen (spelletje). En dan komen de tekortkomingen, daar kan ik mee leven, moet ik maar tijdens het werken de spel pc gebruiken.

Ik heb geen enkele behoefte aan een game pc. En dat hele VISTA gebeuren zint me niets, maar is op den duur onvermijdelijk (ook W 98 zal vroeg of laat uitsterven).

Na een tijdje de berichten over VISTA etc, gevolg te hebben, ga ik eigenlijk heel simpel redeneren.
Mac staat bekend als vriendelijk, weinig conflicten, weinig last van virussen, spam, etc.

Stelling:
Wat doe ik me dan nog aan om met windows verder te gaan, in plaats van de overstap naar een mac (bescheiden model)
wie wil hierop wat roepen?

Stelling:
Wat doe ik me dan nog aan om met windows verder te gaan, in plaats van de overstap naar een mac (bescheiden model)
wie wil hierop wat roepen?

Als jij je dingen kan doen op een mac die je wil kunnen doen (controleer welke en/of de beschikbaarheid van de software je er voor nodig hebt), dan zie ik geen enkele reden om niet over te stappen

Ellasar

Bedankt voor de snelle reactie. De soft/hardware bestaat uit MS office 2007 (legaal) alsmede voor de printers.
Ik werk zakelijk, dus niet met illegale kopien etc. Voor downloaden van muziek, foto bewerken etc. heb ik een andere pc.
Wil wel zo simpel mogelijk werken met de mac, dus met os 9.2, 10.2, 10.4. Sorry voor de gaten, moet me hierin nog verdiepen, maar overweeg niet linux o.i.d. Gewoon os mac ?

De vraag is even of je geduld hebt. Mac komt in het laatste kwartaal van dit jaar met een nieuwe versie van Mac OSX.

Dit was voor mij eerst de reden om te wachten, maar toen was de verwachte datum nog in april/mei. Toen die verschoof naar het laatste kwartaal besloot ik om daar niet meer op te wachten en heb toen een MacBook aangeschaft.

Hier zat een evalutatieversie van Office 2004 op voor geinstalleerd. Deze is echter 30 dagen beschikbaar, daarna zul je hem aan moeten schaffen.

Ook qua Office is het de vraag of je geduld hebt, er is namelijk uitgelekt dat de nieuwste versie (2008) in het tweede deel van dit jaar beschikbaar is.

Daarnaast zou je met behulp van Boot Camp (Nu moet je hem zelf downloaden en installeren, maar het schijnt dat hij bij OSX 10.5 ingebouwd is) of Parallels altijd nog Windows naast Mac draaien.

Ikzelf heb XP via Parallels draaien en gebruik het momenteel voor het Remote Desktoppen naar mijn PC thuis en voor Office 2007.

Tha Devil

Bedankt voor de info, de link waarnaar je verwijst kende ik nog niet. Zal deze de komende periode eens doornemen, moet nog beginnen met de research naar de mac en zijn 0S

Ik wil puur gaan voor de mac, dus zonder windowd.

Voor MS office 2007 heb ik een legaal exemplaar voor 3 licenties. Ik had één illegale voor 2003. Geduld is een schone zaak...............verwacht niet dat ik volgend jaar al behoefte zal hebben aan ms office 2008.
Maar voor jou was het wachten niet leuk, begrijp ik.

Klopt, eerst wilde ik in Maart hem al aanschaffen maar kreeg toen lucht van de verwachte datum voor OSX 10.5 maar toen die steeds maar verschoof en uiteindelijk in Oktober terecht kwam besloot ik om in April tot aanschaf over te gaan.

Ik krijg de indruk dat je denk dat je Office 2007 kun installeren op Mac, dit is niet het geval. Daarom zul je dus, wil je office gebruiken, gebruik moeten maken van Office 2004 of wachten tot 2008.

Laatst bewerkt:
Klopt: de huidige versie van MSOffice voor Macintosh is Office 2004.
Ik gebruik overdag (professioneel) een PC, maar ben maar wat blij als ik 's avonds opnieuw bij mijn Macje(s) kan.
Ik heb de indruk dat het HelpMij forum overwegend PC is (zoals the real world), maar mocht je bepaalde Mac-vragen hebben, kunnen wij die altijd proberen op te lossen.

Er zijn genoeg gebruikers hier met een Mac denk ik, maar de meeste pc-"beginners" niet een Mac- maar een Windowspc aanschaffen.

Het fijne van Mac weet ik ook nog lang niet, dat komt ook omdat ikzelf sinds 1,5 maand een Mac gebruik. Voor specifieke vragen kun je beter naar een Mac-forum gaan.

En als je dan eenmaal over bent op MacOSX is een online cursus altijd handig. Dat Apple in aanschaf duur is in aanschaf klopt wel, maar daar zet ik dan tegenover dat de waarde van een Mac heel lang vast blijft. Je kan ook eventueel een tweedehands kopen. Een G4 of G5 zijn niet zo belachelijk duur meer. En met een G4 of G5 kan je met OS 10.5 weer wat verder vooruit. Veel succes met de keuze. En kijk even op deze zakelijke Apple site.

LaPasta

Waarom naar de zakelijke Store en niet naar de gewone?

Daarnaast kun je beter een nieuwe Apple kopen met Intel processor in plaats van een met PowerPC.

Qua aanschaf vind ik het nog wel meevallen met de prijs, vergelijk de specs met een andere PC en het verschil in prijs is de verdoezelen. (Bij laptops in ieder geval.)

ik overweeg de overstap van windows (XP home) naar een mac.

Ik heb zo'n pc van € 300,- met dvd brander, 512 mb SD, 80 G HD, on board etc. van een dikke 2 jaar oud. Deze gebruik ik zakelijk (MS office-word-excel), pakweg 8-10 uur per dag, ook in weekend. XP home incl. SP 2 (legaal)
En tussendoor internet op: of wat opzoeken, of even ontspannen (spelletje). En dan komen de tekortkomingen, daar kan ik mee leven, moet ik maar tijdens het werken de spel pc gebruiken.

Daarom streep ik even het zakelijk aan, Tha Devil. Als je hem zakelijk kan afschrijven is dat natuurlijk mooi mee genomen;) . En ja, je kan een Intel Mac kopen, maar als je dat geld nou eens niet hebt? Ik ga niet uit van het beste, maar van het meest praktische. Een G4 en 5 voldoet nog steeds erg goed. Je kan er nog steeds OSX op draaien!! En dat is wat de TS wou.

LaPasta

Bovendien, hoewel ik ook voorstander ben van 'the latest and the greatest' en dus eerder een nieuwe Intel-Mac zou kopen dan een ietwat oudere PowerPC-Mac, met Intel halen we toch maar mooi Windows en alle ellende van spyware, virussen en trojans op onze Mac. Persoonlijk heb ik geen enkele reden om andere dan Mac-software te draaien, dus eerder MSOffice 2004 (for Macintosh) dan MSOffice 2007 (enkel Windows).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan