Overstap vanaf ADSL

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stinuz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2003
Berichten
1.245
Hoihoi. Ik wilde graag van mijn ADSL verbinding overstappen op kabel. Ik heb nu ADSL van KPN (voorheen planet internet) en we betalen 71 euro per maand. De snelheid is 0.6MB/ps (600kb) down en 0.07MB/ps (70kb) up.

Met internet van UPC (link naar abbo) krijg ik 120MB/ps down en 10MB/ps up. Dit is dus ziekelijk veel meer snelheid voor 1 euro minder.

Maar ik heb echt geen flauw idee hoe het met bekabeling etc. zit en dit is dus iets dat mijn moeder tegenhoud met overstappen. Is het een kwestie van de router vervangen of komt er meer bij kijken? :thumb:
 
Er zijn meer ADSL wegen die naar Rome leiden.
Ik ben sinds eind jaren 80 internetter (zeg maar vanaf het begin dus) en kan stellen na telefooninternet, kabel en ADSL gehad te hebben, dat deze laatste mij van deze 3 nog het beste bevalt.
Jij zit nu bij een té dure provider.
Ik heb door de jaren heen zo'n 5 providers gehad en zit sinds september 2007 bij Online.nl (daarvoor Orange geheten) internet + telefonie.
Slechts 1 conclusie kan ik trekken sinds ik met Orange / Online in zee ben gegaan:
uiterst stabiel internet (in de ruim 2 jaren in totaal 3 keer een korstondige storing gehad) Bij mijn vorige provier, Speedlinq, had ik wekelijks storingen. Daarvoor HCC en die as ook stabiel. Helaas werd HCC overgenomen door Xs4all en daarmee een stuk duurder en dus minder interessant. Xx4all is ook een zeer goede provider, alleen zit íe ook fors aan de prijs.
Voor een abbo bij online inclusief telefonie betaal je 30 euro.

Er zijn meerdere goede en betaalbare providers. Ik gaf je als voorbeeld de mijne.
 
Laatst bewerkt:
Hmm ja als ik dat zo lees is KPN wel echt te duur gezien de snelheid, zelfs voor ADSL. Maar de snelheid van kabel is wel heel erg aantrekkelijk dus als iemand me wat info kan geven over bekabeling/modem/router etc. kan ik kijken of het de moiete waard is.

iig bedankt voor je antwoord :thumb:
 
De kabel 'werkt' (voor ons als leken) niet echt anders dan ADSL. Je krijgt een kabelmodem ipv een ADSL modem. Daarmee is eigenlijk alles wel zo'n beetje gezegd. Houd er wel rekening mee dat je met kabelinternet sneller aan snelheidsfluctuaties onderhevig zal zijn dan met ADSL. Met kabel deel je de oprit naar de digitale snelheid samen met een aantal straat / wijkbewoners, met ADSL heb je je eigen oprit.
Hoe meer straat / wijkbewoners jouw internet provider hebben en online zijn samen met jou, hoe lager de snelheid kan worden.

Misschien heb je hier wat aan.

Glasvezelproviders timmeren anno 2009 ook aardig aan de weg, is dat niet iets?
 
Laatst bewerkt:
Let even op overigens: je krijgt geen 120MB down en 10 MB up, maar 120 Mb en 10 Mb. Dit lijkt een klein verschil, maar is een factor 8(!). Een MB staat namelijk voor MegaByte, en Mb voor Megabit. En 1 byte is 8 bitjes, dus moet je je 120 en 10 door 8 delen. Dus krijg je max 120/8=15 MB/s en 10/8=1,25 MB/s ;)
 
Stinuz, een zéér belangrijke vraag dien je voor jezelf te beantwoorden alvorens je overstapt:

wáár gebruik ik het internet voornamelijk voor?

Als jij namelijk niet 24 uur de klok rond middels nieuwgroepen aan het dowloaden bent, maar je download regelmatig een filmpje middels de één of andere Torrentsite en je download regelmatig MP3tjes, dan heeft 't 0,0 nut om over te gaan naar "5x sneller dan ADSL" internet. Jij gaat daar namelijk weinig van merken.

Voorbeeld? Als ik met mijn huidige snelheid een MP3 download, dan duurt dat zo'n 15 seconden. Als ik intrnet zou hebben dat "5x" sneller zou zijn dan ADSL, dan duurt dat wellicht 6 seconden. Tel uit je winst.............! Je kan in het verschil in tijd met goed fatsoen niet eens je neus goed snuiten en de zakdoek weer opbergen.
Nee, ik maak geen rekenfout m.b.t. 5x sneller want 5x sneller is een reclameslogan, effectief zal het minder sneller zijn.
 
Let even op overigens: je krijgt geen 120MB down en 10 MB up, maar 120 Mb en 10 Mb. Dit lijkt een klein verschil, maar is een factor 8(!). Een MB staat namelijk voor MegaByte, en Mb voor Megabit. En 1 byte is 8 bitjes, dus moet je je 120 en 10 door 8 delen. Dus krijg je max 120/8=15 MB/s en 10/8=1,25 MB/s ;)

I know. Ben gewoon niet zo goed in dat soort dingen als het op spellen aankomt. Anders heb je in 40seconden een DVD gedownload. Zou wel ziek zijn :p

Ik heb mijn postcode gechecked en UPC kabel is bij mij niet beschikbaar helaas, en glasvezel ook niet, alleen kabel van ziggo. Dit is 25Mb/s voor 20 euro per maand minder. Lijkt me dan de beste optie, of is het ergens bekend waar UPC in de nabije toekomst nog beschikbaar wordt gesteld?

EDIT:
Stinuz, een zéér belangrijke vraag dien je voor jezelf te beantwoorden alvorens je overstapt:

wáár gebruik ik het internet voornamelijk voor?

Als jij namelijk niet 24 uur de klok rond middels nieuwgroepen aan het dowloaden bent, maar je download regelmatig een filmpje middels de één of andere Torrentsite en je download regelmatig MP3tjes, dan heeft 't 0,0 nut om over te gaan naar "5x sneller dan ADSL" internet. Jij gaat daar namelijk weinig van merken.

Voorbeeld? Als ik met mijn huidige snelheid een MP3 download, dan duurt dat zo'n 15 seconden. Als ik intrnet zou hebben dat "5x" sneller zou zijn dan ADSL, dan duurt dat wellicht 6 seconden. Tel uit je winst.............! Je kan in het verschil in tijd met goed fatsoen niet eens je neus goed snuiten en de zakdoek weer opbergen.
Nee, ik maak geen rekenfout m.b.t. 5x sneller want 5x sneller is een reclameslogan, effectief zal het minder sneller zijn.

Ja ik gebruik internet dus wel degelijk uren per dag. Heb ook een homeserver website draaien dus daarom is ook de extra uploadsnelheid voor mij zo belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Lees mijn bericht van 16.06 uur. Als ik je één provider mag ontraden dan is het (op dit moment nog) Ziggo. Teveel schommelingen in stabiliteit.

[edit] jouw edit gelezen, je kunt idd. beter op zoek naar het snelste internet, maar géén Ziggo ! [end edit]
 
Ziggo is zo te zien de enige optie..
Ik heb hier gechecked wat er beschikbaar is voor mij en ziggo steekt er bovenuit met 5Mb/s down en 3Mb/s up. Oftewel het volgende abbonement bij Alice, concepts, tele2 etc. is 20Mb/s down en 1Mb/s up. Vooral qua upload scheelt het wel heel erg veel.

Is ziggo zo verschrikkelijk dat bijvoorbeeld Alice de betere optie is? We hebben hier al tv van ziggo en verder heb ik er geen ervaring mee.
 
Inderdaad allemaal niet erg positief.. heb er nu zo m'n twijfels over. Maar alle andere providers die gevonden worden hebben een upload snelheid die maar 1.5x meer is dan wat ik nu heb.. dan is het niet echt meer de moeite waard. Is er geen mogelijkheid tot sneller internet via n provider die misschien neit zo bekend is dat hij op sites als breedbandwinkel verschijnt of zijn dit echt alle opties die ik heb?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan