Overstappen op Router of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

marsmannetje

Meubilair
Lid geworden
31 dec 2000
Ik heb op dit moment een netwerk met 3 pc's met 1 kabel-internet verbinding.

Internet loopt naar 1e pc en van die pc loopt een netwerk naar de andere 2 pc's

INTERNET -------------- PC1------------HUB
________________________________ l l
_____________________________PC2 PC3

Is het beter om een router te nemen, zodat het netwerk en internet via de router naar de 3 pc's loopt?

Zo ja: Waarom is dat beter?
Zo nee: Waarom niet?

Of maakt het gewoon niet uit?

Laatst bewerkt:
Ik zit met dezelfde vraag. Ik weet dat het beter is met router, vooral flexibeler. Bovendien hoeft niet altijd een pc aan te staan. Ik zie er echter tegenop alees weer om te zetten en werkend te krijgen.

Ik vind dat het beter is, je hebt niet meer het nadeel dat er altijd een extra PC aan moet (de PC die internet deelt).

Verder kun je bepaalde programma's bij een gedeelde internetverbinding niet goed gebruiken, een router lost dat op.

Instellen van een router wordt vaak als een probleem gezien, er zijn echter voldoende topics op helpmij die je een heel eind op weg helpen.

Behalve voor mijn billion 640 SE router, daar is geen duidelijke hulp voor te vinden :D

Groeten Oossie

Of een router nodig is kan ik simpel zijn nee omdat je zoals je het nu hebt het ook werkt. Het kan zelfs zo zijn dat je de internetaansluiting op de hub kunt aansluiten.

Wat is het voordelen voor een router:
- Je hoeft de pc1 niet altijd aan te laten
- Pc1 wordt minder belast want het internet hoeft niet worden gedeeld
- Wanneer je problemen hebt met pc1 is er niets aan de hand (problemen met router heb je dit weer wel maar ja).

Nadelen:
- Er zitten kosten aan verbonden (waarschijnlijk tussen de € 50 en € 100)
- De controle is minder (want nu is het zo dat als je pc1 afsluit de verbinding met internetverbinding ook weg is, kan meestal met een router wel maar betekent dat je het via een omweg moet doen)

Als je nog geen hub hebt is de optie het bedenken waard. Maar bedenk wel dat je waarschijnlijk nu op pc1 een firewall hebt en dat dit genoeg is maar, wanneer deze in een router zit je waarschijnlijk al duurder uit bent en je dus op alle pc's een firewall moet hebben.

Let ook goed op dat je de goede router koopt. Je hebt ze namelijk voor Analoog/ISDN, ADSL en kabel en ook wel gemengt.

De kosten zijn relatief, een router verbruikt veel minder stroom dan een PC, dat verdien je dus terug.

Verder kun je bepaalde programma's bij een gedeelde internetverbinding niet goed gebruiken, een router lost dat op.

Je bedoelt bijv de optie "spreken" bij msn messenger en andere soortgelijke problemen?

Ik heb op dit moment problemen met Kazaa. Wanneer op pc1 (de "server" zeg maar) kazaa open staat, dan wordt het internet heel traag. Zou dit met een router niet meer het geval zijn?

Je had het ook over de kostenreductie.

Nu is 50 euro aan stroomverbruik best veel.

Nu weet ik dat een pc heel veel stroom verbruikt, maar weet iemand het verschil tussen een router en een pc qua stroomverbruik?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan