overtollige software

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
In mijn map C:\Program Files staan veel mappen met software die allang niet meer geïnstalleerd is. Hoe kan ik uitzoeken welke software niet meer gebruikt wordt (welke staat bijv. niet meer in de Windows Registry) zodat ik meer ruimte krijg in deze map?

Geplaatst door guidovanh
Hoe kan ik uitzoeken welke software niet meer gebruikt wordt
Je weet toch zelf wel welke programma's je wél en niet gebruikt. :confused:
Mappen van gedeïnstalleerde programma's kun je gewoon verwijderen.
Om achtergebleven registerverwijzingen te verwijderen kun je RegCleaner gebruiken.
Als je het programma start, krijg je een lijst te zien met alle software die verwijzingen in het register heeft gezet - daaronder ook software die je al verwijderd hebt.
Vink in die lijst alles aan waarvan je ZEKER weet dat het niet meer op je computer staat en klik rechts onder op Remove selected - zie voorbeeld in bijlage.
Klik daarna in het menu Tools op Registry Cleanup > Do them All en verwijder alles wat gevonden wordt.

Guus.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Guus abc

Mappen van gedeïnstalleerde programma's kun je gewoon verwijderen.

En juist daarvoor zoek ik een utility die voor me uitzoekt, welk programma wel is verwijderd (uit de registry), maar waarvan de bestanden nog op de harde schijf staan.
Guido

Zo'n programma ken ik niet en ik weet ook niet of het bestaat.
Ik begrijp ook nog steeds niet goed waarom je daar een programma voor nodig hebt. Nogmaals, je weet toch zelf wel welke programma's je gebruikt en welke je verwijderd hebt.
Als je een programma hebt verwijderd zijn er vier mogelijkheden:

- Het programma en alle bijbehorende mappen en registerverwijzingen zijn van de computer verwijderd.
- Het programma en alle registerverwijzingen zijn verwijderd, maar de map in Program Files staat er nog.
- Het programma en de map in Program Files zijn verwijderd, maar er staan nog verwijzingen in het register.
- Het programma is verwijderd, maar de registerverwijzingen en de map in Program Files blijven achter.

Om overbodige software te verwijderen doe je dus het volgende:

- Verwijder via Configuratiescherm > Software > Toevoegen/Verwijderen alle programma's die je niet meer gebruikt.
- Ga dan naar C:\Program Files en verwijder de mappen van gedeïnstalleerde programma's, die daar zijn achtergebleven.
- Tenslotte gebruik je RegCleaner om de achtergebleven registerverwijzingen te verwijderen, zoals ik in mijn vorige bericht heb uitgelegd.

Als je dit gedaan hebt is je computer voldoende ontdaan van overbodige software.
Er zal daarna best nog het een en ander verwijderd kunnen worden, maar om je systeem echt helemaal van alle overbodigs te ontdoen, kun je het best een schone installatie uitvoeren en alles opnieuw installeren.

Guus.

Laatst bewerkt:
Ccleaner kijkt niet naar mappen van ge(de)ïnstalleerde software.
Open configscherm>software
Nu heb je een hele lijst met alle geïnstalleerde programma's. Kijk wat er wel in program files staat, maar niet in de softwarelijst en verwijder die mappen.
Ff ter info: het verwijderen van mappen uit program files kan geen kwaad, maar bedenk wel dat wat je verwijdert een aktie van je zelf is en dus ook de gevolgen daarvan (het niet meer kunnen gebruiken van software die in mappen staat die je "verkeerd" verwijderd hebt).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan