• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Overuren bereken in Exel

Status
Niet open voor verdere reacties.

KeVviN

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2012
Kan er iemand mij helpen???

Ik probeer al dagen mijn overuren te berekenen in exel maar dit wil maar niet lukken.
Ik heb wel al gevonden hoe ik mijn uren kan bereken:
Vb. Als ik begin te werken om 18:00h en ik stop om 2:00 dan gebruik ik de formule "24-Begin uur + Eind uur"

Maar nu wil ik ook mijn overuren berekenen, dus dat wil zeggen als ik meer dan 8uur heb gewerkt dat hij de uren dat ik zogezegd teveel heb gewerkt in een andere cel plaatst zodat ik op het einde van de maand weet hoeveel uren verlof ik nog kan nemen.

Hoe ik te werk ga: ik heb een extra kolom bijgevoegd waar er in staat 8:00h en die ik dan na dat alles werkt zou verbergen.
Vb. Als ik begin te werken om 18:00h en ik stop om 4:00 dan heb ik 2 overuren.

Dus in de cel waar mijn overuren moeten komen zet ik als formule 'totaal aantal uren - de cel met 8:00h"
Dit werkt allemaal goed maar van zodra ik minder dan 8:00 werk berekent hij ook overuren

Vb. Als ik begin te werken om 15:00h en ik stop om 16:00 dan heb ik maar 1 uur gewerkt maar zegt exel dat ik 17 overuren heb.

Weet er iemand hoe ik dit zou kunnen oplossen met bv een als formule ofz????

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
KeVviN,

Weet er iemand hoe ik dit zou kunnen oplossen met bv een als formule ofz????
Als jij nu eens een voorbeeldje post, kunnen wij er misschien een formuleke in zetten.

Kevvin,

Om te beginnen zou ik samenvoegen van cellen zoveel mogelijk vermijden, vroeg of laat krijg je daar problemen mee.
Zie mijn voorbeeld, of je het zo bedoeld.

P.S. Ik heb je naam met maar één hoofdletter gebruikt, leest makkelijker.:)

Bijlagen

Ad Becude, je formule klopt wel maar heb weer het zelfde probleem voor als ik maar 1 uur werk dan heb ik zogezegd 17 overuren

Ad Becude, sorry maar heb mij vergist je formule is juist yes heel erg bedankt!!!

Maar zou je me juist kunnen uitleggen hoe je eraan komt??

In kolom I staan de gewerkte uren, en in kolom J de overuren.
Bij mij als je in kolom I maar 1 uur hebt gewerkt, blijft kolom J leeg.

Let op celopmaak :mm

=ALS(I5>F4;I5-$I$1;"")

$I$1 wat betekent dit want heb geen idee hoe je eraan komt en die "" waarom moeten deze erbij?

Jij hebt telkens 08:00 staan als normuren in kolom F, ik heb dat één maal in I1 gezet, en verwijs daar telkens naar......"" betekend dat de cel leeg moet blijven als I5 niet groter is als F5.
Als I5 groter is als F5 betekend dat je overuren hebt, anders niet.

Ahn ok hartelijk dank voor de moeite en nu kan ik weer verder! :p

Grt

Kevvin,
Kleine aanpassing aan de formule van Ad
Code:
=ALS(I5>[COLOR="#008000"]$I$1[/COLOR];I5-$I$1;"")
Zo wordt kolom F overbodig

@plongske,
Goed opgelet: dit was dus mijn bedoeling, daarom had ik I1 gecreëerd......om kolom F te laten vervallen.
zie onderstaande:
Jij hebt telkens 08:00 staan als normuren in kolom F, ik heb dat één maal in I1 gezet, en verwijs daar telkens naar

@ Ad
Ik zag direct dat dit uw bedoeling was. daarom heb ik de formule aangepast en u naam vermeld.
ik wil zeker niet met de eer van de oplossing gevonden te hebben weglopen.
Daarvoor hebben we elkaar nog te veel nodig om anderen een oplossing aan te bieden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan