Oververhitte processor

Status
Niet open voor verdere reacties.

EricW

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2004
Sinds een maand heb ik wat probleempjes met mijn pc. Om onverklaarbare redenen liep ie steeds vast (tijdens installatie van software of bv virusscannen). Omdat er allerhande meuk op mijn pc stond, heb ik het boeltje geformatteerd en Windows XP Pro opnieuw geinstalleerd. Dit ging goed, ook de installatie van Service Pack1, echter als ik nu SP2 of bv Adobe Acrobat Reader, loopt ie weer vast. Heb tevens de Intel Active Monitor geinstalleerd (meet o.a CPU temp e.d.). Tot mijn verbazing zie ik dat wanneer mijn processor tot activiteit wordt gedwongen (installeren van software of virusscannen) loopt de temperatuur enorm op (Bij SP2 tot wel 103 graden celsius). Ik heb een boxed processor (incluis koelribben en fan). Kan iemand vertellen wat het probleem is? Is mijn CPU op weg naar de hemel of naar de hel? :evil:

De specs zijn:
CPU: Intel Pentium 4 1300Mhz,
Moederbord: Intel D850GB
Geheugeny: 384 MB (RDRAM)
Video: NVIDIA GeForce2 MX 64MB

Help!!!!

Alvast bedankt,
Eric

Waarschijnlijk als je zo doorgaat opweg naar de pullenbak, dat soort temparaturen zijn iets wat hoog, maak de kast eens open en kijn of de ribben nog schoon zijn of de fan wel draait en of hij nog een beetje blaast, dit kun je snel genoeg voelen door je hadn erij te houden, let op uiteraard want hij kan hard slaan.
Maak het eens goed schoon met de stofzuiger doe uiteraard voorzichtich.

103 graden?!?
Jeemig, dat ie nog leeft.

Ik zou maar zeer snel jjw's advies opvolgen!!!

In zijn eerste bericht stond al CELSIUS, maar ik lees ook wel eens te snel dus...

Just checking.
Ik kan te snel lezen, hij ook.
Misschien controleert hij het nu nog even en weten we het zeker,
toch?

Fonz :thumb:

thanks voor de reactie!
koelribben zijn schoon, fan draait op volle toeren, getuige mijn pijnlijke vingertop!! Vreemd is wel dat de temperatuur van de koelribben niet eens zo heet is, je kunt ze nog aanraken. Heb de temp ook nog gechecked via SiSoftware Sandra Lite. Ook die geeft van die achterlijk hoge temperaturen. Enne....voor de goede orde: We hebben het inderdaad over 103 graden Celsius. Was in fahrenheit zelfs 212 graden! Zou het nog zin hebben om de koelpasta tussen CPu en koelribben te vervangen?

is € 59,00 voor een P4 1,8GHz (socket 423) te veel voor een nieuwe processor? Ik heb eigenlijk de neiging om hem aan te schaffen als donorhart voor mijn 3,5 jaar oude MediaMarkt peeceetje!
Is er eigenlijk ook nog aan RDRAM geheugen te komen (PC800)??

Thanks!

Eric

Eric
't is nie alle dagen feest, en daorumme zing ik um 't hardst, ik heb dit zowat nooit, ik schrik der zölf 't hardste van! ik ben zo bliede, ik ben zo bliede man! zo bliede as 't mar wezen kan!

Kan ook zijn dat de temperatuur sensor een beetje hotel-de-botel is.
Heb ik weer van andere experts op dit forum trouwens dus bind mij er niet op vast.

Het klopt dat ze niet altijd even correct zijn, vandaar dat ik de temp ook met Sisoftware Sandra Lite heb gechecked! En de temperaturen kwamen griezelig dicht bij elkaar in de buurt!:eek:

Ik vind die temperatuur ook een beetje schokkend.
Kan me niet voorstellen dat dit inderdaad 100 gr. Celsius is, anders hadden je vingertoppen nog wel iets anders gevoeld.
Is er niets op Google te vinden hierover?

Fonz :thumb:

Heb je ook in het Bios gekeken wat vor temperatuur daar wordt aangegeven?
Over de 100ºC lijkt me erg sterk, daar de CPU's dat niet overleven.:confused:

Volgens de lokale computer boer kan het wel zo zijn dat ie intern zo heet wordt en zijn hitte niet af kan staan aan de koelribben.

Enne.... ik heb niet zoveel verstand van pc's! Hoe kan ik in de bios de temperatuur zien? Hoe kom ik bij de bios?

Laatste check:
Heb nu ook tijdens het surfen en berichten tikken de temp weer gecontroleerd. 87 graden!:(

Je zegt dat de pc vastloopt maar bij een oververhitte cpu begint de pc meestal spontaan te herstarten.
Is dit wat er gebeurt?

En staat "de computer automatisch opnieuw opstarten" op uit?

Klopt, mijn pc loopt vast en herstart niet. Hij blijft gewoon in het programma staan waar ik op dat moment mee werk en zelfs de muisaanwijzer doet niets meer!

Laatste nieuws! Heb gistermiddag mijn pc door laten meten! Temperatuur was erg hoog, constant tegen de 90 graden (ook terwijl de Intel Active Monitor ruim 100 graden aangaf). Wel is duidelijk dat mijn CPU bijna hersendood is. Bij wat simpele tests loopt ie vast!

Donor CPU wordt vandaag aangeschaft!

Wordt vervolgd!!

Eric

Als je dan toch de cpu vervangt dan raad ik aan de pasta toch ook te vervangen en de temp goed in de gaten te houden, de bios zou je inkomen door tijdens het eerste scherm wat je ziet na aanzetten de DEL (delete) toets in te drukken, deze zit onder de insert toest en links van de end toets.

Als je daar eenmaal inzit, probeer alleen maar te lezen en niets te wijzigen daar het daardoor ook heel erg fout kan gaan.
Ergens vind je wel een veld met gegevens over de pc of mobo.

Als je meet met wel prgramma dan ook, elk programma meet via dezelfde temp meter die standaar op je mobo zit, dus ze zouden allemaal ongeveer dezelfde waarden aan moeten geven.

Geplaatst door jjw
Als je meet met wel prgramma dan ook, elk programma meet via dezelfde temp meter die standaar op je mobo zit, dus ze zouden allemaal ongeveer dezelfde waarden aan moeten geven.
Daar zit wel eens verschil in, vraag mij niet hoe, ik snap het ook niet, je kan in ieder geval een (kleine) marge aanhouden.
Die marge zet natuurlijk hier geen zoden aan de dijk :confused:

Nou wat ik al zei, de verschillen lopen uiteen maar ze lezen het allemaal van dezelfde meter af.
Maar goed, alles boven de 70 graden vindt ik al niet correct tijdens standaard bedrijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan