• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

overwerk in excel 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fritzie01

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2007
Ik ben op zoek naar een formule waarmee na het invullen van een begintijd en eindtijd automatisch het overwerk als resultaat wordt weergegeven.
Werktijden zijn van 08:30 uur tot 17:30 uur. Alles daarbuiten is overwerk en wil ik per rij als resultaat zien van 1 formule in 1 cel:

Over
Datum Begintijd Eindtijd Werk Reis Werk
X
X
X
X
Totalen:

Kan iemand mij hiermee helpen?
Als dit gaat lukken wil ik nog iets verder gaan en adhv de ingevoerde datum bepalen of het een zaterdag, zondag of feestdag is en ook deze uren automatisch als overwerk weer laten geven. Ook hiervoor is hulp erg welkom.

Dank!

Nee, helaas, maar dank je!

De formule die ik zoek is redelijk geavanceerd denk ik. Ik heb al een beginnetje gemaakt, maar kom niet verder. Ik zit vast. Wat ik heb ziet er zo uit:
=ALS(EN(C27<>"";D27<>"");(ALS(OF(("08:30"-C27)>0;(D27-"17:30")>0);(("08:30"-C27)/"1:00")+((D27-"17:30")/"1:00");0));0).
Kolom c is begintijd en kolom d is eindtijd. Kantoortijden zijn van 08:30u - 17:30u.
Uitgeschreven:
Als c en d geen lege cellen zijn en als de begintijd vóór 08:30u ligt of de eindtijd ná 17:30u ligt, tel dan het overwerk (= de uren vóór 08:30u én de uren ná 17:30u) bij elkaar op. Zo niet, vul dan 0 in.
Hier moet nog de voorwaarde in verwerkt worden dat 0 wordt ingevuld voor (("08:30"-C27)/"1:00") óf ((D27-"17:30")/"1:00") als één van deze twee waarden kleiner of gelijk is aan 0.

Help aub.

Fritzie01,
Kijk eens of dit ongeveer is wat je bedoeld . . ..

Succes
Martin

Bijlagen

Fritzie01,
Kijk eens of dit ongeveer is wat je bedoeld . . ..

Succes
Martin

Martin, dank je, het begint er aardig op te lijken. Ik zit voor de eerste case nog met 2 uitdagingen:
1. Als de kolom begintijd of eindtijd niet ingevuld wordt (leeg is) klopt de som overwerk niet;
2. Het resultaat wordt in uu:mm weergegeven en niet in decimalen.

Martin, dank je, het begint er aardig op te lijken. Ik zit voor de eerste case nog met 2 uitdagingen:
1. Als de kolom begintijd of eindtijd niet ingevuld wordt (leeg is) klopt de som overwerk niet;
2. Het resultaat wordt in uu:mm weergegeven en niet in decimalen.

Bij deze een aangepaste formule in kolom F

Bijlagen

Bij deze een aangepaste formule in kolom F

Ik hou het probleem dat als de begintijd en eindtijd leeg zijn, het resulteert in een cel vol met hekjes.
Inmiddels heb ik een oplossing gevonden oa obv jouw tips. De formule ziet er zo uit:
=((ALS(EN(C4=$C$32;D4=$D$32);0;(ALS(EN(C4<>"";D4<>"");SOM(ALS($C$32-C4>0;$C$32-C4;0);(ALS(D4-$D$32>0;D4-$D$32;0));0))))/"1:00"))

In de verwijzing naar de $cellen$ staan keihard de begintijd en eindtijd.

Dank voor je hulp tot zover.

Brengt mij bij mijn tweede uitdaging: adhv de ingevulde datum herkennen welke dag het is (ma-vr, za of zo, evt een feestdag) en deze ook meenemen in de berekening van het overwerk.

Dank je, groet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan