• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Overzicht openstaande posten voor liquiditeitsprognose

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rombo4

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2016
Hallo,

Ik ben bezig om een liquiditeitsprognose op te stellen. Hiervan is een belangrijk onderdeel de crediteuren. Ik heb een dump gemaakt van de saldilijst crediteuren en overzicht openstaande posten. Door deze bestanden op een goede manier samen te voegen dacht ik door middel van de ALS-, EN-, VERT.ZOEKEN functies heel ver te komen, maar het blijkt maar weer eens dat je het denken aan slimme mensen moet overlaten.

In de bijlage heb ik een excel bestand geupload met daarin 3 tabbladen. Het eerste tabblad zou een samenvoeging van de andere twee tabbladen moeten worden. Het tweede tabblad is de saldilijst crediteuren, waarvan ik alleen iedere keer als ik een nieuwe dump maak de eerste drie kolommen kopieer en plak naar het eerste tabblad. Het derde tabblad is een dump van de openstaande posten.

Nu zou ik op het eerste tabblad een overzicht willen maken per week wanneer de facturen vervallen, zodat ik hier rekening mee kan houden in mijn liquiditeiten. Ik zou alleen die facturen mee willen nemen die niet geblokkeerd zijn. Zie kolom K van tabblad 3, 1=geblokkeerd 0=akkoord.

In de eerste kolom, in dit voorbeeld wk 1, moeten alle posten worden weergegeven waarvan de vervaldatum van de factuur voor 9-1-2016 ligt. Daarnaast zou het zo moeten werken dat als kolom wk 1 wordt verwijdert alles automatisch opschuift naar wk 2 dat vervallen is voor 16-1-2016, enz. enz.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, maar als ik dit bestand aan de praat krijg met jullie hulp ben ik echt dankbaar.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten Rogier
Bekijk bijlage Openstaande posten crediteuren - liquiditeit.xlsx

Hopelijk heb je minimaal Excel 2010? Dan werkt bijgaande oplossing.
Ik heb gelijk maar de datums en weeknummers in regel 2 en 3 afhankelijk gemaakt van de datum in C1; dan schuift de boel vanzelf door en hoef je eventueel alleen aan het einde een kolommetje te verwijderen; dan blijft de boel intact.
Verder heb ik dankbaar gebruik gemaakt van het feit dat gegevens in tabelvorm zijn gegoten.
De formule in E5 (en gekopieerd naar rechts en naar beneden):
Code:
=SOMMEN.ALS(Openstaande_posten_tbv_liquiditeitsprognose[Saldo];Openstaande_posten_tbv_liquiditeitsprognose[Crediteurnummer];$B5;Openstaande_posten_tbv_liquiditeitsprognose[Vervaldatum];"<="&E$2;Openstaande_posten_tbv_liquiditeitsprognose[Geblokkeerd];0)-SOM($D5:D5)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Resultaat

Goedemorgen Marcel,

Dank je voor je spoedige reactie. Ik ben er gelijk mee aan de slag gegaan. De formule is nog niet helemaal zoals gewenst. Zie bijlag de .pdf file voor het resultaat. Ik heb niets aan jouw formule gewijzigd, maar ik vind het raar dat er in kolommen min bedragen komen te staan, want ik heb helemaal geen credit nota's in het overzicht staan.

De formule van de weeknummers is geweldig dank je wel hiervoor, maar zie jij nog tijd om nog eens te kijken naar mijn overzichtje.

Bij voorbaat dank,

Rogier

Bijlagen

Het is gelukt

Beste Marcel,

Ik ben eruit. Een celverwijzing stond niet goed. Aangepast en het werkt. Dank je.

Gr. Rogier

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan