Overzicht per verkocht artikel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jumping

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2007
Ik ben bezig met een facturatie gedeelte van mijn programma.
De opdrachtgever heeft een aantal specifieke wensen en ik kom er niet helemaal doorheen.

Ik moet van een bepaalde periode (tussen begin en eind) een overzicht hebben per verkocht artikel (in dit geval werkuren van verschillende medewerkers (art1 - werkuren piet, art2 - werkuren tina). Dus voor de opgegeven periode wil de opdrachtgever in 1 oogopslag zien wat de totaaluren zijn voor elke medewerker. Daarna wil hij bepalen hoeveel uur hij doorbelast naar de klant, het totaal van deze uren moet dan in 1 regel op de factuur getoond worden onder bijvoorbeeld 'Gewerkte uren'.

Nu is het zo dat ik best een query kan bouwen voor de uren van art1 en daar een sum van maken, en dat ook voor art 2, maar hoe kan ik dit vereenvoudigen.

Heeft er iemand een id waar ik mee kan beginnen>?

Dank!

Beste Jan,

Kan ik dit ook probleemloos gebruiken in Access?
Wat ik zie alleen maar voorbeelden en oplossingen voor Excel

Groet
marcel

Ik zou het idd met diezelfde query doen, misschien met een IIF functie er in.

SucZeven

OK!

Ik ga ermee stoeien!
Ik weet niet wat ik ermee kan, maar dat zal ik ondervinden ;-)!

Ik wil alleen nog iets vinden dat ik gebruik maar van 1 query ipv voor elk artikel 1 .. want als ik dan een nieuw artikel toevoeg moet ik ook een nieuwe query gaan bouwen .. lijkt me niet ..

Dank ik elk geval voor jullie hulp!

Je kan toch gewoon 1 query maken met een "IN ( ... )" constructie om wanneer nodig meerdere "artikelen" te gebruiken...

SucZeven

op dit moment in mijn database 2 personen voor de gewerkte uren, maar dat worden er uiteindelijk 5 misschien wel 10. (nu genaamd, art.nr. 1, werkuren AA, eenheid en art.nr 2, werkuren BB, eenheid) Ook heb ik een artikel genaamd art.nr. 10 kmVergoeding, eenheid.

Deze worden opgeslagen in tabel Verkopen.

Voor de factuur wil ik nu de eerste 2 (en staks maximaal de 10) opslaan onder werkuren ..

zou mijn query zoiets moeten zijn? Ik moet eerst het totaal op beeld toveren en vervolgens dat mijn opdrachtgever invoerd hoeveel uur terugkomen op de factuur:

Sumproduct[werkurenAA] + [werkurenBB] where =<[Forms]![Factuur].[Begindatum]<[Forms]![Factuur].[Einddatum]

Als je alles goed opslaat hoef je niet te zoeken wat bij deze factuur hoort, dat ligt dan al in je DB vast.

Je where clause is EN fout EN gaat nooit werken... iig moet je > begin and <= eind
anders kom je nergens.

Het lijkt mij voorts dat voor een willekeurige applicatie dat je EERST er voor zorgt dat je informatie in de DB staat en dan pas gaat rapporteren/factureren.

Dus maak een formpje waarbij de klant alles kan invoeren, vervolgens dauw je een knopje op dat formpje waarbij de factuur wordt uitgedraaid.

SucZeven

dat snap ik ook ;-)

Mijn DB beslaat inmiddels bijna 15 tabellen .. waaruit ik dus die info wil halen .. ik heb verkoop1 en verkoop2 ook nog, die producten kunnen gewoon 1 op 1 worden overgenomen, dat is het probleem ook niet... het grootste probleem is het uren gebeuren... maar ik kom steeds verder

Met alle respect, maar 15 tabellen... ach valt wel mee.

Verkoop1 en Verkoop2?? Dat zijn echte tabel namen? Klinkt alsof je wat design issues hebt....

En ja dit soort ontwikkeling kan nou eenmaal lang duren, daarom heb je profs die dit doen.

eh, ik weet het niet hoor,
maar ik vraag gewoon wat hulp en het enige dat jij kan doen is mij afzeiken?

Bedankt voor je echte hulp!

Ik probeer je niet af te zeiken, als ik probeer af te geven dan doe ik dat wel anders.

Maar serious, je tabellen Verkoop1 en 2 noemen is in het algemeen "niet optimaal". Bovendien is het aan te raden een benamings conventie aan te houden...
Voor tabellen voeg je aan alle tabellen toe tbl....
Queries: qry
Forms: frm
etc.

Net zoals het niet aan te bevelen is om Spaties en andere soorten speciale characters (.,<>)(*&^etc) in tabelnamen en/of kolomnamen etc te gebruiken.

Dit zijn zomaar wat algemene dingetjes, nogmaals niet bedoeld om je af te zeiken maar eerder om je serieus verder te helpen... verder dan hoe los ik dit probleem op, naar hoe pak ik design beter aan.

Doe er mee wat je wil, als je het afzeiken vindt... so be it...

Als je het wel op pakt... SucZeven!

:thumb:
Ok, misschien heb ik het dan verkeerd begrepen, sorry!!

Ik ben een newbie op dit gebied en steek er behoorlijk wat tijd in om het mij eigen te maken. Dit soort tips zijn meer dan welkom.

Tijdens het typen van de vraag kwam ik er ook achter dat het natuurlijk belachelijk is om 3 tabellen te gebruiken voor artikelen en ook 3 voor verkopen .. om maar even niet te spreken over tussen_stop_factuur enz enz .. haha.

Inmiddels ben ik aan het herschrijven .. en werk met categorieen of iets dergelijks ..
Ook de namen heb ik inmiddels aangepast .. frm_[naam],sfrm_[naam],qry_[naam] enz. enz. bedankt !

Kijk de meeste simpele dingen (record invoeren, verwijderen, aanpassen) via formulieren als tastbaar geheel verloopt echt goed en daar ben ik dan ook meer dan blij mee, binnen 2 kleine weken. Nu wil ik gewoon de diepte in ..

Toch bedankt voor je opmerkingen!

De underscores (_) zijn dus ook speciale characters....

De simpele dingen, gaan snel ja....

Een hutje op de hei is ook snel af, een huis met 2 verdiepingen van steen en 10 kamers... tja dat is andere koek!

Rust en geduld, een beetje mazzel en een hoop tijd... je komt er wel....

SucZeven

Ik begrijp dat ik dus underscores ook moet vermijden? Of kan ik die wel gebruiken in de namen... Ondertussen is het gelukt om een query te maken in een query .. ik sorteer eerst de verkopen op datum en daar overheen telt mijn query alle gelijke producten op .. :thumb::thumb:

Nu komt het erop aan .. ik wil dat ik velden kan gaan overzetten naar de factuur... daar ga ik me de komende dagen tegenaan bemoeien ..

groet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan