• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Overzicht vakantiedagen weekends en feestdagen automatisch arceren

Status
Niet open voor verdere reacties.

noortje84

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 aug 2012
Hoi, ik probeer in excel 2010 een jaaroverzicht te maken voor vakantiedagen.
Hierin wil ik graag de weekenddagen en feestdagen automatisch weg laten strepen (een bepaalde kleur geven).
Ook wil ik het zo instellen dat ik voor de komende jaren het jaartal ergens aan kan passen, en dat mijn kalender zich dan ook automatisch aanpast (door de weekends en benoemde feestdagen van dat jaar te arceren).
Ik heb wat codes geprobeerd via Voorwaardelijke opmaak, maar kom er niet aan uit...moet zeggen dat ik ook totaal geen excel expert ben..
Ik heb ook geprobeerd een ander vakantie-overzicht van internet te gebruiken waar die functie al in zit om weekenddagen weg te strepen, maar dan lukt het me niet om er de sumcolor functie aan toe te voegen (deze wil ik ook in het excel bestand hebben, en zit in het document wat ik bijgevoegd heb).
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik de weekenddagen en feestdagen aan dit excel doc (blad 2) toevoeg? Alvast bedankt!!

Bekijk bijlage Vakantiekaart2.xlsm

Beste Noortje84,
Voor iemand die niet erg begaan is met Excel vind ik het een uitdagend project. Ik spreek uit ervaring want heb in ons bedrijf het verlofbestand gemaakt met zogehete verlofkaarten incl. wettelijke-, bovenwettelijke-, ADV-uren.

Maar waarom wil je het per dag tonen? Ik ben van mening dat je het beter per week kan tonen. Zo ben je ook het probleem kwijt van de weekenden en feestdagen, naar mijn mening nutteloze info.
En waar kan je ingangs- of einddatum contract invullen? Denk dat het opbouw verlof niet 100% is als je contract halverwege het jaar afloopt.
En bouwen jullie (volgens CAO) ook ATV op als je een 32 uur contract hebt?

Denk dat het verstandig is om nog wat research te doen op het net...

Hierbij de 'formule SOMCELKLEUR'. Plak deze in een nieuwe module in je VBA editor en je hebt de formule =SOMCELKLEUR(matrix;kleurcode). Je moet wel de kleur codes weten, maar die kun je ook op het net vinden.
Code:
Function SOMCELKLEUR(Bereik As Range, Kleurnummer As Integer) As Double
Application.Volatile
Dim Cel As Range
For Each Cel In Bereik.Cells
    If Cel.Interior.ColorIndex = Kleurnummer And IsNumeric(Cel.Value) Then
        SOMCELKLEUR = SOMCELKLEUR + Cel.Value
    End If
Next Cel
End Function

Ik ben eventueel wel bereik om mijn verlofkaart te delen, maar de formules zijn op onze CAO af gestemd dus je zal er niet veel aan hebben...

Heb een screenshot bij gedaan zodat je een idee hebt...

Bijlagen

• dump.jpg
    dump.jpg
    97,7 KB · Weergaven: 372
Laatst bewerkt:
Misschien is dit wel wat je zoekt:
Bekijk bijlage Vakantiekaart2Paul.xlsm
Zoals je ziet, kan je in Blad4 de gewenste dagen markeren met een '1'. De zater- en zondagen heb ik zelf al op '1' gezet.
Voor 29,30 en 31 februari moet je wel zelf nog een oplossing zoeken. Misschien kan dat wel door het bereik te beperken.
Testen maar...

Hier een andere mogelijkheid voor het kleuren van de weekenden inclusief de dagen die niet bestaan (bv 31 feb) grijs kleuren

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan