P2P-netwerken buigen voor de platenindustrie.

Status
Niet open voor verdere reacties.

James007

Meubilair
Lid geworden
7 jan 2005
Er lijkt een dialoog te komen tussen de Amerikaanse platenindustrie en de uitgevers van peer-to-peeroplossingen. Verscheidene uitgevers zouden onderhandelingen zijn aangegaan met de RIAA, de machtige Amerikaanse vereniging van de platenindustrie.

Gewapend met het vonnis van het Amerikaanse Hooggerechtshof tegen Grokster en Morpheus, heeft de RIAA (Recording Industry Association of America) vorige week zeven uitgevers van P2P-oplossingen bedreigd met gerechtelijke vervolging. Vijf van hen zijn bereid de onderhandelingen te openen, zegt een woordvoerder van de RIAA die weigert de bewuste bedrijven bij naam te noemen.

Met Grokster zouden de gesprekken het verst gevorderd zijn. De uitgever zou aanvaard hebben zich te laten opkopen door MashBoxx, een jong bedrijf dat een legaal P2P-netwerk probeert te ontwikkelen en dat pas nog een distributieakkoord met Sony BMG getekend heeft. Grokster heeft de middelen niet meer om zich te verdedigen tegenover de dreigementen die op het bedrijf wegen sinds het vonnis van het Hooggerchtshof.

IMesh heeft zich ook geëngageerd om een betalend aanbod te ontwikkelen. Het bedrijf heeft zelfs toegezegd om vier miljoen dollar schadevergoeding te geven aan de RIAA om vervolging te vermijden. Terwijl het wachten is op een betalend model, blijven de illegale downloads zich opstapelen. Anderzijds heeft iMesh voorstellen gedaan om andere P2P-software-uitgevers op te kopen, die op dit moment nog in de schaduw opereren.

Morpheus (StreamCast Network), LimeWire, eDonkey, et cetera, zouden dezelfde weg kunnen nemen. Weinigen van hen hebben de middelen om de zware gerechtskosten te dragen voor een vonnis dat veel kans heeft om in hun nadeel uit te vallen.

Het lijkt er dus op dat het einde van de illegale P2P in zicht is. Een alternatief is de ontwikkeling van private uitwisselingsnetwerken zoals TribalWeb. Wat het betalende model betreft, daar lijken zich twee bewegingen te onderscheiden: de aankoop per eenheid, zoals bij de iTunes Music Store of het Belgische Skynet Music Club. Ofwel een abonnement voor een ongelimiteerd gebruik van de dienst zoals met name Napster To Go of Yahoo Music Unlimited voorstellen.

Computable.nl

Het lijkt er dus op dat het einde van de illegale P2P in zicht is.

En dan zijn er wel weer anderen die het doen!
Dat zeiden ze met Napster al!

Het feit dat ze akkoorden gaan sluiten geeft me kippevel:confused:

James:)

We Are In B.I.G. Trouble,,,, !!!! :(

het lijkt inderdaad dat het einde van P2P nabij is,,,,

maar je weet het maar nooit,,,,

we zullen zien....:eek:

ik weet niet zo veel van p2p

zou bitorrrent ,er ook onder lijden
zou wel jammer zijn natuurlijk voor de weinig keren iets afhaalde vond ik wel :(

je kan toch ook legale dingen downloaden
als ze worden gesloten worden we allemaal gestraft :D

De ontwikkeling van dit soort programma's gaat sneller dan dat deze maatschapijen rechtzaken aan kunnen spannen. :D

Je zult er als downloader,in de toekomst,mischien wat meer moeite voor moeten doen om aan de zelfde bestanden te komen.Maar er lijken steeds meer prive/anonieme servers/programma's te komen waar de maatschapijen geen toegang tot hebben.Voor de buitenwereld is dan niet meer te achterhalen wat voor data je aan het up/downloaden bent.

Het gebruik van P2P lijkt alleen nog maar te groeien.

Mjah, ze besteden miljarden.. logisch dat ze zoveel verlies draaien ! Als ze die miljarden nou eens niet uitgaven aan zulke praktijken en gewoon het spul 50% goedkoper maken? Hebben ze nog dikke winst en kunnen ze dat geld in hun zak houden zodat ze er nog een dikke auto en een zwembad bij kunnen kopen :)

Geplaatst door ibiza
dat is nu eenmaal hebzucht

Neuh, dat valt wel mee.

Tuurlijk mogen ze eraan verdienen, ze werken er tenslotte voor! Het is niet zomaar wat een muziekcd / film maken. Maar de prijzen zijn gewoon _te_ hoog. Als ze het 50% goedkoper maken verkopen ze 2x zoveel en hebben ze dus alsnog hun doel bereikt.

Een cd'tje maken kost hun misschien 5 cent ofzo? Dus extra kosten vallen ook wel weer mee.

Geplaatst door BrEeZeR
...Een cd'tje maken kost hun misschien 5 cent ofzo? Dus extra kosten vallen ook wel weer mee...
En dan niet te vergeten dat we met z'n allen voor elke lege cd of dvd al een toeslag betalen! >klik<

Aja, t'is ook zo.. ik betaal geld als ik m'n vakantie foto's op DVD brand, tof !

Volgens mij zit er via www.ddvd.info geen toeslag op, komt uit Duitsland dacht ik. Dus daar bestel ik m'n lege DVD's in 100tallen.

De maatschappijen wachten gewoon totdat een ander een nieuwe goede techniek uit vindt welke ze zelf weer tot het uiterste kunnen uit melken.

Geplaatst door BrEeZeR
Aja, t'is ook zo.. ik betaal geld als ik m'n vakantie foto's op DVD brand, tof !

Volgens mij zit er via www.ddvd.info geen toeslag op, komt uit Duitsland dacht ik. Dus daar bestel ik m'n lege DVD's in 100tallen.

:D :D
Ik denk er het zelfde over,vergelijk de prijzen maar eens met hier in Nederland.

wij kopen met 8 m/v cd en dvd op de beurs dan wel grote antalen zo hebben we ook zeer goede prijzen

on-line heb ik ooit een maluurke meegemaakt geld opgestuurt dvd nooit ontvangen

ik bestel altijd alles bij opus. betaal je geen rechten, want ze komen uit duitsland (een maas in de wet). Vooruit betalen doe ik nooit, dan maar onder rembours.

Ze zouden zich inderdaad moeten afvragen waarom mensen illegaal gaan downloaden.

Reden: Muziek is te duur.

album = 20 euro
single = 5 euro

(in belgie toch)

Spreek ik nog niet over de DVD's:(

James:)

P2P zal altijd blijven bestaan, of je, moet het internet gaan afschaffen.
Bovendien is het zo dat zelfs als alle p2p programmas afgeschaft worden, dat je muziek en software altijd terug kan vinden via zoekmachines.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan