P5W DH Deluxe Dual Channel probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Crispie

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2004
Hallo lezers van helmij.nl

Ik heb een Asus P5W DH Deluxe moederbord. Ik heb een probleem met mijn geheugen. Onlangs heb ik 1 GB Kingston DDR2 PC5300(667 Mhz) CL5 geheugen bijgeplaatst. Er bevond zich reeds 1 reepje van dit geheugen in mijn systeem, exact hetzelfde.

Nu zou ik dus Dual channel moeten kunnen draaien. Echter, wanneer ik het reepje in het daarvoor bestemde bankje plaats, zoals aangegeven in mijn handleiding start mijn systeem niet meer op. Het scherm blijft dan gewoon zwart. Er zijn 4 geheugenbankjes, 2 paren van een oranje en een zwart bankje. Volgens de handleiding zou ik voor dual channel mode de 2 reepjes beiden in een oranje bankje moeten plaatsen.

Dit werkt dus niet, waardoor ik mijn geheugen nu in een oranje en een zwart bankje heb geplaatst. Dan start de pc wel op, maar werkt dus in single channel mode. Dit zie ik in de POST, wanneer hij opstart.

Wie zou mij kunnen helpen, en wat zou ik kunnen proberen. Ik zou toch graag gebruik willen maken van de voordelen van dual channel.

Vriendelijke groeten,

Chris!

Doe ze eens in de Zwarte.

En controleer in je handleiding eens of je wel de Juiste geheugen latjes hebt.

deze asus heeft zwart en oranje bankjes
probeer eerst de oranje bankjes te vullen dan pas de zwarte
het is raar maar dan werkt het wel

Laatst bewerkt:
Het zijn 2 reepjes uit een verschillende serie, en met ddr ll, wil dat niet, kijk maar eens op de stikker, en de chips.

Met ddr lukte het vaak wel, maar ook niet altijd.

Kingston 1024MB DDR2 PC5300 667Mhz CL5 (KVR667D2N5⁄1G)
Kingston 1024MB DDR2 PC5300 667Mhz CL5 (KVR667D2N5⁄1G)

Dit heb ik geknipt en geplakt uit mijn orders van de webshop waar ik de reepjes besteld heb. De eerste heb ik 09-10-2006 besteld en de 2de precies 3 maanden later, 09-01-2007. Enkele cijfertjes op de ram modules zelf verschillen wel, maar type, grootte merk, snelheid, en die code (KVR667D2N5⁄1G) is exact hetzelfde.

Volgens de handleiding is dit geheugen prima geschikt voor dit moederbord, het komt voor in de lijst.

Ook heb ik al geprobeerd om beide reepjes in de zwarte bankjes te stoppen maar ook zonder resultaat.

Oranje/Zwart (DimmA1 & DimmA2) werkt, Oranje/Zwart (DimmB1 & DimmB2) werkt ook, maar de bankjes bundelen, in ofwel de beide oranje, ofwel de beide zwarte werkt dus niet en resulteert in een zwart scherm direct na aanschakelen van de pc.:(

Zal ik me dus moeten berusten in het feit dat het niet mogelijk is om dual channel te draaien, omdat de reepjes in een "andere serie" gefabriceerd zijn zoals Lange Pier aangaf?

Alvast bedankt voor de hulp tot zover.

Groetjes, Chris!

Laatst bewerkt:
Dat komt door de timings van/in die geheugenchips, als die niet gelijk zijn, omdat ze niet uit/van één wafer komen, ook te zien op de chip zelf.

Stuur een mail, of je ze om mag ruilen, voor een pair.

Ok, dat ga ik doen, vriendelijk bedankt voor de snelle hulp!!

Ik dacht er al over om het hele bord RMA te doen, maar dat is dus in ieder geval niet nodig?

Ik hoop dat ik ze om mag ruilen, ik mis zo toch de nodige snelheid doordat ik niet in dual channel mode kan draaien, als ik het zo lees op internet.

Groeten!

Hoi Piepeloi,

Ik wil nog eventjes snel 1 dingetje vragen. Ik las namelijk iets over geheugen van een ander merk, wat problemen geeft met de P5W DH Deluxe:

"Dit is al vaker besproken, het komt omdat ocz op 2.1V werkt en je mobo standaart 1.8 geeft. Dus wat je ff moet doen is met dat noname geheugen de bios in. Op 2.1 zetten, bios opslaan, pc uit en ocz erin. Dan moet ie het doen."

Nu vroeg ik mij zo even af, zou dit niet te maken kunnen hebben met mijn probleem? Ik heb nog nooit gespeeld met instellingen van voltages in de bios, dus ik denk dat alles op standaard staat. Maar als ik Dual Channel wil gebruiken, kan het dan niet zo zijn dat het geheugen net een ietsiepietsie hoger voltage wil hebben?

Ik wil niet eigenwijs overkomen, maar wilde het toch nog even zeker weten om dit uit te kunnen sluiten. Als het nuttig is om te proberen de voltages te verhogen zal ik me daar eens in moeten gaan verdiepen hoe dat werkt...

Groetjes!

Beste lezers van helpmij.nl

Ik heb vandaag mijn nieuwe geheugenmodules binnen gekregen, 2x 1GB PC6400 DDR2800 van OCz, en vol hoop heb ik ze in mijn pc gestopt. Tot mijn grote verbazing startte deze weer niet op. Het aloude trucje uitgehaald, hoe het met mijn vorige sticks ook werkte, dus 1 in een oranje en 1 in een zwarte bank, maar dan kan ik dus nog steeds geen gebruik maken van Dual Channel. Het geheugen dat ik nu heb aangeschaft zat als kit samen verpakt, en is dus dit keer wel exact identiek geheugen.

Ik ben dus erg teleurgesteld, omdat ik dacht dat het nu wel zou gaan werken :( Helaas. Weet iemand nog iets wat ik kan proberen om het toch werkend te krijgen als Dual Channel opstelling?? Of zou dan toch het moederbord RMA moeten. Dat is echt het laatste wat ik wil uiteraard.

Groetjes!

Laatst bewerkt:
Zoek de specificaties eens op van je geheugen op de website van OCZ en probeer de timing eens handmatig in te voeren in het bios, en zet de "Timing by SPD" uit, op die manier zou het moeten werken.

Jammer dat het niet echt wil werken want je hebt een prachtig mooi bordje.

"Dit is al vaker besproken, het komt omdat ocz op 2.1V werkt en je mobo standaart 1.8 geeft. Dus wat je ff moet doen is met dat noname geheugen de bios in. Op 2.1 zetten, bios opslaan, pc uit en ocz erin. Dan moet ie het doen."

Je hebt zelf al het antwoord gegeven, die draaien op 2.1V, kijk idd even naar de specs.

Hallo Lange Pier en Admin_Frisian,

Allereerst bedankt voor jullie reacties!
Ik ben me ervan bewust dat het OCz geheugen op 2,1 volt moet werken. Ik was toch benieuwd of het direct zou werken en heb het dus erin gedaan, zonder aanpassing in de bios, en 2 modules op de oranje bankjes werkte niet (zoals voorheen), maar 1 op zwart en 1 op oranje werkte dus gewoon wel.
Dit kan dus niet het probleem zijn zoals jullie zullen begrijpen.
(Mijns inziens is dit probleem ook een keer aan de orde gekomen in een bios update van het moederbord, waar het specifiek ging om het OCz geheugen. Ik neem aan dat het hierdoor meteen werkte, omdat ik de nieuwste bios update heb.)

Waar ligt het probleem in dit geval wel?

(Op dit moment heeft het probleem zich uitgebreid, en start mn hele systeem niet meer op ook niet met de oude reepjes geheugen dus. De PC blijft hangen tijdens het booten bij de boodschap: initializing USB controller...

Ik wil nogmaals benadrukken dat zowel de oude geheugenreepjes als de nieuwe WEL werken als zij elk in 1 oranje en 1 zwart bankje zitten, maar NIET werken als zij in gelijkgekleurde bankjes worden gestopt, wat inhoud dat beide geheugentypes en merken het gewoon doen met mijn moederbord, maar simpelweg de Dual Channel functie niet werkt/kapot is?

Graag hoor ik of ik deze conclusie hieruit kan trekken?

Werken ze nu op 2.1 volt? in die verschillende sloten.
Zo niet, zet hem eerst daarop, en probeer het nogmaals.

Denk dat het je mobo is..
Heb hetzelfde moederbord, maar dan met corsair (zie mijn systeem)..
was er gisteren ook achter gekomen dat de Vdimm standaard op 1.8 staat en gisteren ook pas op 2.1 gezet. Het enige wat je daarme bereikt is dat je timings beter worden (omdat 2.1 ook default is voor corsair).
Vdimm zou dus niet uit mogen maken.

Laatst bewerkt:
Bij OCZ staat dat sommige werken op 1.9 tot 2.1v werken, maar bij andere alleen 2.1v.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan