Paar VB code vraagjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

scoopy

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2001
hey, heb een paar vraagjes, die ik niet krijg opgelost, maar jullie wel (hoop ik)

1) als ik op een button druk kan ik in een txtvak een getal laten verschijnen, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat het getal telkens wanneer ik klik er nog eens bij opgeteld word?
bv: "klik" 15 "klik" 30 "klik" 35 "klik" ...

is wel duidelijk denk ik, lol

2) hoe werkt een combobox? ik krijg er maar niets in gezet, sorry maar ben er nog niet zo goed in... !

alvast bedankt

Laatst bewerkt:
textbox:
Private Sub Command1_Click()
Text1.Text = Text1.Text + 1
End Sub
en combobox:
combo1.additem "tekst, nummer"

De textbox werkt

maar waar moet ik die combo1.additem "tekst, nummer" zetten?

Laatst bewerkt:
Private Sub Combo1_Change()
Combo1.AddItem "internet, 2"
End Sub

dit heb ik, heel waarschijnlijk fataal fout... :s

jah lijkt me wel want nu voegt ie iets toe als je erop klikt
het beste is om combo1.additem "tekst, nummer" in de sub form_load te zetten dus:

Private Sub Form_Load()
combo1.AddItem "tekst", nummer
End Sub

en dan de woorden tekst vervangen met de items die in de box moeten komen.

jawel maar da's wel tijdens run-time. items kunnen wel degelijk tijdens design-time worden toegevoegd, dus nog voor het programma loopt.

echt heel geolied loopt dat niet, maar dat zijn we gewend van microsoft, nietwaar! ;)

doe het zo:
zoek de eigenschap 'List' van de combobox. daar staat (List) achter met rechts dáárvan een pijltje. klik op dat pijltje en de - nog lege - lijst opent zich.

hoe vreemd het ook klinkt, hier in het properties-venster zelf moet je die items toevoegen, dus tik in die lege lijst elk afzonderlijk item in en geef enter. na elk item moet je weer opnieuw beginnen. beetje omslachtig allemaal en bij enkele honderden items een ramp, maar het scheelt uiteindelijk wel in geheugen en runtime op eerdergenoemde methode!

Geplaatst door captain
jawel maar da's wel tijdens run-time. items kunnen wel degelijk tijdens design-time worden toegevoegd, dus nog voor het programma loopt.

echt heel geolied loopt dat niet, maar dat zijn we gewend van microsoft, nietwaar! ;)

doe het zo:
zoek de eigenschap 'List' van de combobox. daar staat (List) achter met rechts dáárvan een pijltje. klik op dat pijltje en de - nog lege - lijst opent zich.

hoe vreemd het ook klinkt, hier in het properties-venster zelf moet je die items toevoegen, dus tik in die lege lijst elk afzonderlijk item in en geef enter. na elk item moet je weer opnieuw beginnen. beetje omslachtig allemaal en bij enkele honderden items een ramp, maar het scheelt uiteindelijk wel in geheugen en runtime op eerdergenoemde methode!
kun je ze dan wel een index geven eigenlijk (dus de plaats in de lijst aangeven), of gebeurt dat op volgorde van plaatsing i/d lijst?

nee dat gebeurt op volgorde van plaatsing. handmatig items in de lijst tussenvoegen gaat ook niet, want zodra je enter geeft stopt ie met editen. hier is wel een trucje voor. type een tussen te voegen item in bijvoorbeeld een leeg blad in je windows notepad met een enter erachter. en nou gewoon de tekst van dat item samen met de enter selecteren en kopieren, en in de list-property weer plakken. vreemde club of niet, microsoft!

Geplaatst door captain
nee dat gebeurt op volgorde van plaatsing. handmatig items in de lijst tussenvoegen gaat ook niet, want zodra je enter geeft stopt ie met editen. hier is wel een trucje voor. type een tussen te voegen item in bijvoorbeeld een leeg blad in je windows notepad met een enter erachter. en nou gewoon de tekst van dat item samen met de enter selecteren en kopieren, en in de list-property weer plakken. vreemde club of niet, microsoft!

gewoon na invullen van item niet op enter drukken, maar op ctrl + enter !!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan