Packard Hell Easy Hote TJ61

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ollie91

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2011
Goeden tijd jij,

Volgens mij is mijn laptop abnormaal warm... (Vandaar ook naamsverandering). Op zich een vraag waar overal op internet een goed antwoord op te vinden is, maar niet met de onderstaande gegevens van vandaag. De temperatuur is voor de PB Easynote TJ61 "normaal" te noemen, en dat bij rust(idle):
  • Speedfan001.jpg
  • Speedfan002.jpg
  • Speedfan003.jpg
  • Speedfan004.jpg

Er is grof weg om de 14 minuten een PrintScreen genomen en de ganze tijd stonden de volgende programma aan:
  • Chrome, met 2 a 3 tabbladen open, waarvan 1 webradio (MediaPlayer)
  • Google Dekstop
  • Gdata Total service
  • Adobe Photoshop, alleen om de PrintScreen's mee op te slaan, geen werkingen.
  • Stroom gebruik was "Hoog", pas in de laatste serie op "Energie besparend"
Heb wel even tijdelijk de driver van ATI-product geïnstalleerd om via C'n'C de temperatuur te verlagen, maar zie daar geen optie, is helaas alleen voor de video kaart.

De laptop staat in een kamer, waar de temperatuur rond de 22C is, en staat op een houten plank die weer op een tafel ligt midden in de kamer. De laptop staat dus gewoon op zijn voetjes. Rond de laptop staan verschillende producten, maar geen die warmte afgeeft (papier, pennen, portomonee, enz).

Ik heb al last van een warme laptop sinds de aanschaf van ervan, z'on 1,3 jaar geleden. De laptop is op het nippertje nog terug gegaan naar PB voor een defecte HDD en ook verwacht dat hij toen redelijk schoon is gemaakt.

Wat je misschien is opgevallen bij Speedfan002.jpg, zijn de dalingen en bij de laatste de heftige schommeling. Elke keer als ik iets afsloot, het zij via Taakbeheer of kruisje rechts, is er een daling te zien. Maar binnen een paar minuten is hij weer terug bij normale temperatuur. Bij rechts onder zijn de net genoemde programma's gewoon actief, alleen de screensaver van PB zorgt voor deze schommeling.

Bij Speedfan003.jpg zie je links boven nog een klein stukje van na de screensaver en de daling komt door het niet registreren van de temperatuur in slaapstand. De temperatuur van de laptop is wel gedaald, maar pas geregisterd toen hij uit zijn slaap kwam. De Haaientand in rechts onder heeft te maken met het opstarten van CCC van ATI.

De snelle daling bij rechts boven in Speedfan004.jpg heeft weer te maken met de slaapstand "bug".

De overige temperaturen (temp1, temp2) zijn niet echt interessant om te zien, omdat het toch rechte lijnen zijn van resp. 79C en 74C. Verder staan Speed1/2/3 op 100%, maar denk dat AMD Turion 64 X2 reageerd op Speedfan. Bij het wijzigen van de Speedfans, merkte ik geen merkbaar verschil en het mobo staat niet in de Speedfan (kan hem niet vinden). Lijkt me eigenlijk wel logisch omdat de Fan1/2/3/ op 0 RPM staan...

Volgens een Engelse AMD topic zal ik hem terug moeten sturen (2e bericht). Maar zoals ik al zei, ik heb hem al meer dan een jaar, gekocht bij S&F, die maar 1 jaar garantie geven.... Of ik koop voor €100 2 a 3 jaar garantie er bij en stuur hem terug (verwacht dat ze deze temp normaal vinden en dat ik de kosten van het openmaken betaal, zo'n €30,-) of ik probeer de temp, op een normale legale wijze, te laten dalen, of een idee van jou...

Met andere woorden: 'Weten jullie waarom de temp zo hoog zijn en hoe kan ik die laten dalen? Of zal ik aanspraak moeten maken op de garantie die ik dan moet kopen/uit de wet heb?

Laatst bewerkt:
Hoe kan ik die dan beïnvloeden?

Maar als het aan de cooler ligt, dan weet PB er van en verkopen ze expres verkeerde spullen, dunkt me...

ik denk dat hij defect is want zelf als hij een klein beetje zou werken dan zou het niet zo heet worden. ik zou hem niet terugsturen (je bent duurder uit) maar naar een computermaker in de stad brengen. vaak fixen die het voor mr. 30 euro

quick answer

Kan de mogelijke schaden nog worden gerepareerd of zal ik deze grafische laptop moeten afschrijven voor een huiswerk laptop?

Laatst bewerkt:
Als PW 2010 een betere temp weergaven heeft, dan is mijn PC nog warmer... Later komt de foto

Edit:Speedfan005.jpg

Heb voor de duidelijkheid een gehele printscreen gedaan, zodat jullie weten hoe warm hij is bij een chte idle gebruik....

Laatst bewerkt:
Hallo

Controleer , of laat controleren:

Draaien alle voorziene ventilatoren soepel en zijn deze stofvrij??

Zijn de heatpipe radiatoren stofvrij ???

Zijn de voorziene aanzuigopeningen stofvrij ??

Is de thermisch geleidende pasta tussen c.p.u./g.p.u./chipset en koelvlak niet versteend ???

Indien er een thermalpad tussen zit ?? is deze niet gesmolten ??

Peter

Als er schade is vanwege de hitte, kan ik dan die verhalen op PB? Zo ja hoe? > via Kassa/Radar??

Waar moet ik trouwens op letten of een PC/laptop-boer wel een goede PC/laptop-boer is? Want bezit zelf niet de nodige spullen om mijn laptop te maken...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan