• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Pad in header

Status
Niet open voor verdere reacties.

hanskraan

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2005
Is er een methode om naast de naam van het geopende bestand in Excel ook het hele pad naar dat bestand in de header van het geopende bestand te plaatsen? Ik werk met Excel 2007.

Deze oplossing was mij bekend. Het is echter niet wat ik bedoel. Ik heb mijn vraag natuurlijk niet eenduidig genoeg geformuleerd. Exacter geformuleerd was en is mijn vraag nog steeds:
Is er een methode om naast de bestandsnaam ook het pad naar het bestand in de header boven het lint op het beeldscherm te zien?

Er is een methode via VBA om het volledige pad in de titelbalk te krijgen:

Code:
Private Sub Workbook_Open()

Windows(1).Caption = ActiveWorkbook.FullName
Application.Caption = "Microsoft Excel"

End Sub

Te plaatsen in het "ThisWorkbook" gedeelte van de VBA editor.

Voorbeeld: Bekijk bijlage pad_in_titelbalk.xlsm

Laatst bewerkt:
Ik ben bijna tevreden. Er is echter nog een verbeter puntje en dat is het volgende:
Als ik een normaal (zonder VBA) Excel blad open en ik wil het bewaren onder een andere naam dan komt na het saven die nieuwe naam onmiddellijk in de header te staan. Dit gebeurt nu niet. Wellicht is met een kleine aanpassing in VBA deze aanpassing ook nog te realiseren

Zet hem dan ook in het Aftersave event.

Code:
Private Sub Workbook_AfterSave(ByVal Success As Boolean)
End Sub

Laatst bewerkt:
Helaas werkt het nog niet zoals ik mij dat voorgesteld had. Als ik het bestand onder een nieuwe naam bewaar dan wordt het bestand wel onder die nieuwe naam weggeschreven naar de HD maar de oude naam blijft gewoon in de header staan en dat is nu precies niet de bedoeling, immers ook in Excel zonder de toepassing van VBA wordt onmiddllijk na het wegschrijven van het bestand onder de nieuwe naam meteen die nieuwe naam in de header getoond. En zou ik het ook graag willen zien. Edmoor is hier nog wat aan te doen?

De functie die ik gaf doet precies hetzelfde als die van AlexCEL.
Alleen wordt deze dan niet bij het openen van het document uitgevoerd maar na het opslaan van het document.
Hier doet hij precies wat je vraagt.

Wat doe ik nu verkeerd?
Save ik het bestand onder een nieuwe naam dan toont de header inderdaad de nieuwe naam echter zonder het hele pad te vermelden en was nu juist wel de bedoeling. Wat is nu de oplossing?

Plaats je document eens.

Je hebt waarschijnlijk de code alleen bij het Aftersave event staan. Als je dan het bestand onder een nieuwe naam saved, en daarna weer opent zie je inderdaad alleen de bestandsnaam, totdat je het weer opslaat.

Simpele Oplossing: zet de code zowel bij Open event als bij het aftersave event.

Alex

@Hans:
Daarom zei ik ook dat je het OOK bij het aftersave event moet doen, niet ALLEEN bij dat event.

Het is maar hoe je de klemtoon zet in die zin

Zet hem dan OOK in het Aftersave event.
Zet hem dan ook in het AFTERSAVE event. :evil: (een beetje boos klinkend , maar niet zo bedoelt :d)

Niks is hier boos bedoeld :D

Nu nog even afwachten of het inderdaad de oorzaak is.

Ik vind bedoeld beter dan bedoelt in het 'Aftershave' - event.

Dat was vast ook de bedoeling ;)

Ik kan de Aftersave event niet vinden of wordt er bedoeld 'Workbook_AfterSave'
Zowel de functie van AlexCEL als die van Edmoor staan in 'ThisWorkbook (Code)' onder elkaar met een streep ertussen.
Zet ik de cursor in de functie van AlexCEL dan staat onder de header van ThisWorkbook (Code): 'Workbook' en 'Open'
Zet ik de cursor in de functie van Edmoor dan springt de tekst naar: '(Algemeen)' en 'Workbook_AfterSave'
Wat moet ik nou?

Je hoeft alleen maar de functie uit #6 in de ThisWorkbook sectie te plakken, dus onder die van AlexCEL.

Zo staat het in de editor:

Private Sub Workbook_Open()

End Sub
End Sub

Dat is correct, maar dan moet het wel in de ThisWorkbook sectie staan.

3519zba.jpg

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan